Помните старый школьный анекдот, в котором ученика на уроке вызывают к доске, и он, чтобы не получить “двойку” бодро начинает: “Перед тем, как рассказать вам про Африку, расскажу вам про Австралию!” Вот и тест новой Mazda CX-30 хочется начать именно таким вступлением!
Пам’ятаєте старий шкільний анекдот, в якому учня на уроці викликають до дошки, і він, щоб не отримати “двійку”, бадьоро починає: “Перед тим як розповісти про Африку, розповім вам про Австралію!” Ось і тест нової Mazda CX-30 хочеться почати саме таким вступом!
І перед тим, як перенестися в Іспанію, де проходив тест новинки, хочеться згадати автосалон в Шанхаї 2016 року. Тоді Mazda показала свій CX-4, наробивши чимало галасу і породивши масу чуток і обговорень. Річ у тім, що модель була призначена тільки для китайського ринку, але дістати її хотіли і європейці, і американці… загалом, сподобалася машинка!
Тому до Женевських оглядин цього року Mazda і підготувала CX-30. Ох і чуток було напередодні прем’єри! Втім, перше враження не розчарувало, тепер же настав час ознайомитися з новинкою на дорогах. Складена на платформі легкової “трійки”, “тридцятка” трохи більша за неї за рахунок піднятого вище кузова. Кліренс, до речі, розсекретили чи не на самому початку презентації – 175 мм. І хоча є і повнопривідні версії i-Activ, ставка зроблена зовсім на інші фішки.
Дизайн Mazda CX-30
Передусім на стилістику, що втілилася в серії після успішної демонстрації на різних концептах і прототипах. Це фірмовий дизайн Kodo вже другого покоління і він справді відрізняється. Зверніть увагу на плавні вигини бічних панелей – як таких, граней тут немає взагалі. Зате є гра світла і тіні, яку японці називають терміном Utsuroi. Вже й не знаю, чи дається тут назва кожному елементу, але вигин, що йде від переднього крила також має свою – Sori Curve. Але навіть якщо не брати до уваги всі ці суто японські і медитативні назви, дизайн CX-30 вдався!
Зазначається, що творці хотіли поєднати в ньому SUV і Coupe. Фраза, звісно, маркетингово-рекламна, чого вже гріха таїти. Куди важливіше, що образ кросовера вийшов цілісним і динамічним. І він, на мій погляд, в деяких ракурсах сприймається гармонійніше, ніж у тієї ж “трійки” хетчбек. Немає тут обтяженої корми і масивних задніх стійок, зате м’язисті арки, увиразнені масивними пластиковими накладками, присутні. Пластикова окантовка по периметру кузова здається цілком доречною (до того ж це дуже практично), але не з усіма кольорами виграшною. До речі, для моделі запропоновано кілька нових кольорів, але фірмовий Soul Red Crystal, як і раніше, поза конкуренцією.
Салон Mazda CX-30
Знайомство із салоном нової Mazda CX-30 перетворилося для мене в нескладну загадку “знайди десять відмінностей”, адже в редакції на тесті якраз перебуває нова “трійка”! Їхні салони практично ідентичні, різниця лише в деяких деталях оформлення. У кросовера передня частина салону здається пластичнішою завдяки іншій окантовці торпедо, що дуже плавно перетікає в дверні карти.
Само собою, на тесті були топові комплектації CX-30, тому й оснащення на рівні: шкіряний салон, безключовий доступ, адаптивний круїз-контроль, система кругового огляду, аудіосистема Bose на 12 динаміків, комбінована приладова панель, де центральна частина цифрова, але вдало замаскована під аналогову, мультимедійна система з навігацією (і, звісно, з Android Auto і Apple CarPlay) і багато чого ще цікавого. Монітор по центру торпедо немов втоплений у нього, але при цьому з водійського місця і з моєю посадкою це анітрохи не заважає зчитуванню інформації. Та й розтягнутому у ширину (діагональ 8,8 дюйма) огляду він також не заважає.
Далеко тягнутися? Так адже сенсу немає! – все керування меню тільки джойстиком і кількома кнопками, розташованими на центральній консолі. Втім, для тих, хто хоч трохи знайомий з сучасними Мазда, це не буде одкровенням, адже такий підхід компанія практикує вже кілька років. Це вважається безпечнішом і менше відволікає водія від дороги.
А ось блок клімат-контролю відволікти може. Красивий як щодо дизайну, але розташований немов під козирком передньої панелі його маленький екран і кнопки без підписів (вони розміщені просто під піктограмами на екрані) одразу приковують до себе увагу. Всі ці моменти характерні і для легкових “трійок”.
На водійському місці ти почуваєшся немов у якомусь кокпіті. Водночас вільний простір не крадеться, а всі необхідні органи керування знаходяться легко і швидко. “У новому інтер’єрі ми намагалися поєднати ці якості”, – розповідають дизайнери. І додають: “А ще зверніть увагу на симетрію щодо центральної спиці на рульовому колесі”. Справді, є в цьому і стиль, і легкість. На якісних матеріалах також економити не стали – шкіряне оздоблення і на передній панелі, і на дверних картах, м’які пластики, рояльний лак із 3D малюнком, вставки під метал.
На водійському місці я влаштувався швидко – сидіння мають набір електрорегулювань, хоч і традиційний, але крісла з високою спинкою якраз для моєї комплекції, а виліт керма став більшим. У Мазда називають цифру в 70 мм, але для кращого розуміння добре б знати показники на тих же “трійках” минулих поколінь, приміром.
Задній ряд сподобався! Тут просторо як у довжину, так і у висоту. Мені з ростом 1.82 самому за собою сидіти було вільготно. Особливо порадував простір під ступні! Хоча і над головою, і для колін теж залишається хороший запас. З приємних опцій – власні дефлектори обдування. До речі, у “трійки” таких немає. Ну і наостанок зазначу, що тестові машини були в кількох колірних варіантах виконання салону – варіант із білою шкірою дуже красивий і нарядний на вигляд!
Для багажника в CX-30 виділено місце об’ємом 430 літрів. Як для такого класу автомобіля – доволі непогано! Тим паче, що трюм і широкий, і високий, тому розпоряджатися вільним простором буде зручно. Під фальшпідлогою, звісно ж, лише виштамповка під докатку і ремкомплект. Зауважу, що вся оббивка багажника – це ворс, а пластика, крім накладки на поріг, тут немає. А той самий пластик “навколо”, згаданий вище, морально спрощує процес завантаження-вивантаження, адже можна не боятися подряпати бампер!
Двигуни Mazda CX-30
Абсолютно несподівано заїзд нашої групи збігся зі справжньою тропічною погодою в Іспанії – лило як з відра! Тому “захоплення” журналістами тестових машин відбувалося стрімкіше ніж зазвичай. З трьох доступних для Mazda CX-30 силових агрегатів я сфокусувався на на Skyactiv-G об’ємом 2 літри і потужністю 122 к.с. і ось чому!
Річ у тому, що зараз наш імпортер Mazda, компанія “АВТО Інтернешнл”, якраз веде переговори про постачання CX-30 в Україну, однак з одним відчутним “але”. Потужність цього двигуна має бути піднята до 150 к.с. І як стало відомо, переговори близькі до свого логічного і вдалого завершення! А от дизельного 1.8 (116 к.с.) і нового Skyactiv-х (180 к.с.) поки що не чекаємо. Та й малоймовірно, що вони з’являться в найближчому майбутньому. Хоча зазначу, що точно такий самий дизель вже пропонується на Mazda 3.
Тому коли в моїй руці опинилися заповітні ключі від червоного кросовера з бензиновим мотором на 122 сили і коробкою “автомат”, засмучуватися з приводу моноприводу я вже не став – так, були тут CX-30 і з повним приводом i-Activ (він доступний для всіх силових агрегатів), але на долю повного приводу припадає все ж менший відсоток продажів.
Зате як компенсація – так звана “м’яка” гібридна технологія. Названа M Hybrid, вона акумулює енергію (зокрема і рекуперуючи на гальмуванні) в літій-іонній батареї і допомагає двигуну в моменти навантаження, живлячи все допоміжне обладнання. Додамо сюди систему i-stop, яка акуратно глушить мотор у заторах і на світлофорах, систему деактивації циліндрів і отримаємо вельми непогану паливну економічність. Забігаючи наперед відзначу, що за час тесту середня витрата (місто-гірські дороги-траса) коливалася в районі 6,5-7 літрів і не намагалася поставити антирекорди. Навпаки, якщо було бажання заощадити, Mazda CX-30 охоче підігравала і цифра опускалася до 6 літрів, а то й нижче. І все це на 6-ступінчастій гідромеханіці.
Із перших же кілометрів у мене з CX-30 складається повне взаєморозуміння і можна сказати гармонія. Я нікуди не поспішаю, вона теж, та й дощова погода не сприяє активному драйву. Подекуди на автобанах потоки води дають відчути аквапланування повною мірою, тому краще бути акуратнішим. Хоча комплекс систем безпеки уважно стежить за обстановкою навколо – і обмеження швидкості підкаже (і на проекційному дисплеї, і на електронному щитку приладів), і в смузі м’яко притримає. А щодо неспішності, то цей Skyactiv-G поводиться як класичний атмосферник, але, придушений нормами Euro-6, особливої жвавості кросоверу не надає. Відшукую паспортний розгін до “сотні”, захований в нетрях цифр і таблиць технічних характеристик: так і є 11.2 секунди. З “механікою” обіцяні 10.6, але чи багато у нас буде покупців такої версії? Але, знову ж таки, це цифри для європейців. Адже ми з вами пам’ятаємо про 150 сил, правда?
Зате за час поїздки Mazda CX-30 рекомендує себе як дуже приємний і доброзичливий автомобіль! Точне і легке кермо, цілковита слухняність, тиша в салоні і пружна та збита підвіска… втім, тут є нюанси. Ходова тут справді така, але на хороших (а іноді навіть дуже) іспанських дорогах. А на тих самих лежачих поліцейських вже відчуваються нотки жорсткості. Очевидно, що різниця з ходовою легкової “трійки” в цьому плані буде зовсім невелика. І не подумайте, що я критикую задню балку. Японські інженери відмінно здружили її і з повним приводом, і навчили чудово маскуватися під багатоважіль. Не знаючи деталей, цю технічну особливість так просто не розкусити!
Заради інтересу і чистоти експерименту беру на годинку Mazda CX-30 з новим мотором Skyactiv-Х. Справді, бадьорість і жвавість тут відчуваються з перших же кілометрів! Автомобіль жвавіший, азартніший та й налаштування шасі разом з системою G-Vectoring Control (це та, що допомагає в поворотах) розкриваються краще. Причому витрата за підсумками поїздки практично така сама як і на 122-сильній машині.
Але 180 сил і 2 атмосферних літри на сьогодні не є революційним показником. Та й якою ціною досягнута ця цифра? Високий ступінь стиснення (16,3: 1), високий тиск вприскування палива, оригінальна система самого вприскування і займання від стиснення, контрольоване при цьому запалюванням! Свого роду це симбіоз бензинового і дизельного моторів, зокрема їхніх переваг. Оригінально, революційно? Безумовно! Але скільки було витрачено коштів і докладено зусиль? Чи окупиться?
Підсумок
Відповіді на це запитання зможе дати найближчим часом європейський ринок. Хоча навіть там запуск цієї модифікації справа ще кількох місяців. Ми ж будемо очікувати Mazda CX-30 на 150 сил. Зазначу, що з “тридцяткою” Мазда займе дуже зручну нішу, якраз між CX-3 і CX-5. А заодно – доповнить варіації на тему “трійки”. Питання залишається лише за ціною – саме з вдалим прайс-листом на цю модель Мазда зможе зміцнити свої позиції на нашому ринку.