Останні роки кросовери стрімко втрачають свою здатність пересуватись поза асфальтом. Потенційним власникам все складніше відповісти на питання, чому вони хотять саме кросовер. Здебільшого машини цього типу перетворились на передньопривідні універсали з символічним обвісом по низу кузова.
Проте, схоже що створюючи кросовер X-Trail з гібридною силовою установкою e-Power та повним приводом e-4orce інженери Nissan про такий тренд не знали. Вони взяли і зробили бісів позашляховик. Те, як він гребеться поза асфальтом часом вражає, часом лякає. Давайте розберемось з чого цей потенціал складається, та як працює.
З чого складається 4х4 в гібрида
У звичному нам уявленні повного приводу в e-4orce немає. Тобто до двигуна не приєднана коробка передач, а до коробки – роздатка. Від неіснуючої роздатки не йдуть кардани на передню та задню осі. Всього цього нема. Зі звичного нам набору в трансмісії залишились лише міжколісні диференціали та півосі. Адже передній та задній електромотори стоять безпосередньо біля осей.
Зважаючи на таку конструктивну особливість і розподілення тяги по осях відбувається зовсім інакше. Нема міжосьового диференціалу, який завідує розподіленням моменту. Відповідно нема і затримки в перекиданні тяги з однієї осі на іншу. Як кажуть ніссанівці – електричний повний привод в X-Trail реагує в 10 000 разів швидше за звичайний 4х4.
Якщо порахувати потужність і крутний момент переднього (150 кВт та 330 Нм) та заднього (100 кВт та 195 Нм) електродвигунів, то вийде що пропорція розподілення тяги по осях складає близько 60:40 на користь передніх коліс.
Цікаво, що для їзди поза межами твердого дорожнього покриття існує два різних режима: сніг та офф-роад. На додачу до них ще й система допомоги руху по схилу.
Цікаво, що в усіх модифікацій X-Trail різний дорожній просвіт. Найбільший кліренс в передньоприводної версії з бензиновим двигуном+мякий гібрид та варіатором. В нього кліренс аж 210 мм, що для кросовера дуже круто. Версія з силовою установкою e-Power, але переднім приводом має всього на 5 мм нижчий просвіт – 205 мм. Повнопривідна версія e-Power e-4orce найкрутіша щодо потенціалу на бездоріжжі з точки зору трансмісії, та, як не парадоксально, має найскромніший кліренс. Цікаво що 7-місна версія трохи вища за пʼятимісну (198 проти 192 мм).
Як електричний 4х4 поводиться поза асфальтом
Електрична тяга на підйомах за роботою нагадує понижену передачу позашляховиків. За рахунок пікового моменту в усьому діапазоні машина не відчуває браку тяги, навіть коли педаль ледь натиснена. Та й дозувати тягу доволі легко.
Підйоми X-Trail e-4orce штурмує хвацько. Повний привод доволі оперативно перекидає момент на задні колеса, коли морда машини задирається вгору і передні колеса вже не можуть міцно чіплятись. Тут значно раніше капітулюють шосейні шини, а також заставляють бути акуратним чималі звиси та кут рампи. Адже за цими показниками X-Trail все ж далеко не позашляховик, як і всі сучасні кросовери.
Одна з найскладніших задач для позашляховика – вивісити колеса по діагоналі. За відсутності блокування міжколісного диференціалу крутний момент в мить переходить на колеса з меншим опором і вивішені колеса безпорадно крутяться, а машина стоїть на місці. Та в кросоверах це давно вирішена проблема. Система стабілізації при активації режима Off-Road бере на себе роль імітатора блокувань. Коли одне з коліс починаю втрачати тягу гальмівна система їх притримує, а крутний момент перекидається на інше колесо осі. Це відбувається не миттєво, колесу треба пів секнди-секунду побуксувати і потім момент перекидається. Завдяки такому простому рішенню X-Trail дуже впевнено рухається бездоріжжям.
Рух по схилу
Спускатись по схилу допомагає електроніка. Для активації системи достатньо натиснути кнопку на центрі шайби з вибору режимів руху. І як тільки авто почне нахилятись вперед система розпізнає рух з гори і сама вступає в роботу. Потрібно тільки кермувати і не зачіпати педалі.
Машина сама вибірково підгальмовує колеса, щоб створити повільний та рівномірний рух вниз. Головне не чіпати педаль гальма, інакше система вирішує що водій перебирає на себе керування і вимикається.
Пісок
Уявити що хтось штурмує серйозне болото на X-Trail не так просто. А от виїзд в такій машині на природу в ліс, або на пляж – саме те. Тому мати можливість проїхати пісчаними дорогами для X-Trail дуже актуально. Тут я б радив обрати режим Snow. В ньому машина плавніше рушає, має м’якше дозування тяги на педалі акселератора, а протибуксувальна система дозволяє колесами пробуксовувати, щоб очищався протектор.
На безджоріжжі, особливо навіть на діагональному вівішуванні, X-Trail показує себе ледь не краще за машини з традиційним «трушним» повним приводом (але без блокування міжколісних діфів).
При виїзді поперек глибокої колії машина по відчуттям підбуксовує, але просувається. Дається в знаки перекидання тяги з вивішаного колеса на ті, що мають кращий зачіп. Ікстрейл пролізає чималими коліями. Частіше за все азарт обмежували на здатність повного приводу, а швидше в цілісності бамперів. Та й на на серйознішому бездоріжжі значно раніше здаються не системи авто, а зачіп шосейних шин. Якби цей повний привід стояв на машині з більшим кліренсом і плюс ще й на зубастих колесах, то можна було б лізти і далі.
Питання як переживуть занурення в воду та грязюку електромотори, встановлені на осях. Та чи не страждає їх охолодження, чи не забивається травою та багном.
Паркетник, чи трохи може?
Цікаво, але попри загальну тенденцію гібридний X-Trail e-Power e-4orce не тільки не втратив, в порівнянні зі звичайними однокласниками, але й виглядаж за багатьма параметрами краще. Він має агрну тягу з ссамих низів і не треба перегазовувати на складних ділянках руху.
Просунута електроніка опереативно перекидає момент як між осям, так і між колесами. за допомогою роботи гальм. Викликає занепокоєнння тільки купання електродвигунів в брудній воді. Проте так сильно загнати машину в болото ще треба постаратись. Жаль наш піврічний тест не захопить зиму. Це буде саме той період коли X-Trail e-Power e-4orce розкриється з повна.