Volkswagen випустив свій перший цивільний позашляховик у 2002-му, коли у цьому сегменті світового авторинку все давно стояло на своїх місцях. Але ж ні – Touareg знайшов власне місце, заснувавши новий клас 4х4: корпоративний стиль VW, стриманий і бездоганний, а решта ознак всі вище середнього – комфорт, динаміка і позашляхові якості. Це був один зі сміливих кроків бренду у вищий автомобільний світ, куди його вів тодішній голова VAG Фердинанд Піх, до речі, онук самого Фердинанда Порше.
Як показали продажі, споживачам дуже бракувало такого автомобіля: з високим статусом, проте з одного боку – придатного для будь-яких шляхів, а з іншого – сімейного, позбавленого зайвого тут шарму позашляхової брутальності. В результаті Volkswagen – автомобіль “народної” (хоч і в лапках) марки суттєво потіснив преміальні, більш пафосні моделі німецької “великої трійці”.
Як народжувалась концепція
Головні риси “Туарега” ще за два роки до його презентації окреслив концепткар Volkswagen AAC (Advanced Activity Concept, 2000 р.) – як не дивно, маючи при тому кузов пікап. Тоді стилістам і конструкторам вдалося довести публіці, що навіть з таким утилітарним типом кузова можна отримати розкішний салон люксового седана і динаміку спорткара. Попутно маючи стильну цивільну зовнішність та реально високу прохідність. Тому на момент появи самого Touareg у більш звичному образі позашляховика споживач вже був готовий до такого суміщення несумісного.
Якщо концептуально Volkswagen Touareg був новатором, то в технічному плані він спирався на класичні компонувальні рішення в купі з сучасними технологіями. 5,0-літровий турбодизельний V10 TDI поздовжнього розташування, незалежна підвіска всіх коліс на парних поперечних важелях, міцні підрамники кузова, постійний повний привід зі зниженим рядом у роздатці і блокуванням міжосьового диференціала – ці формулювання звучать як музика для тих, хто хоч щось знає про 4х4 і бездоріжжя. І для тих, хто розбирається у швидкісних “автобанових” машинах, до речі, теж.
Volkswagen Touareg I (7L) 2002 – 2010 р.
Серійна версія першого покоління Touareg була створена на платформі, спільній з Porsche Cayenne, який дебютував того ж року, та Audi Q7. Щоправда, родич з Інгольштадту вийшов і серію лише за три роки.
Слід сказати, що шанувальників нових технічних ідей перший “Туарег”, м’яко кажучи, не образив. Так, потужний багатолітровий дизель в якості одного з основних двигунів на люксовому автомобілі був тоді новацією. З іншого боку, навіть технарів вражав новітній 6,0-літровий двигун FSI чотирьохрядного компонування W12, який прискорював 2,5-тонную машину до першої сотні за 5,9 секунд. Ця модифікація планувалася як ексклюзив з тиражем у 500 примірників, але попри ціну попит на неї був такий, що довелося скасувати усі канони Limited Edition і запустити Touareg W12 у вільний продаж.
При тому неначе скромніший і більш доступний дизель V10 TDI мав неймовірний і для нашого часу обертовий момент у 750 Нм – і його 7,8 с до перших 100 км/год досі виглядають гідно. До речі, щоб велика і важка машина керувалася як швидкісний трасовий автомобіль GT, “Туарегові” дали систему електромеханічної стабілізації кренів та пневматичну підвіску CDC з шістьма рівнями налаштування жорсткості та дорожнього просвіту.
На цьому фоні не відразу вкладаються у голові інші цифри з паспорта “Туарега” – наприклад, небачено велетенський діапазон регулювання кліренсу: від 160 мм для асфальту до 300 мм для екстремального бездоріжжя. За таких можливостей ходової швидкісний позашляховик долає річки на рівних з армійськими вантажівками – глибиною до 58 см. А трансмісія з кількома рівнями блокувань дає змогу долати брудні колії і без проблем штурмувати 45-градусні підйоми.
Поява на ринку “у відкритому доступі” автомобіля з такими можливостями у перші ж роки породила цілу хвилю рекордів, які захоплені фани нової моделі кинулися встановлювати по всьому світу.
Так, 2005 року Стенфордський університет (Каліфорнія, США) за участі дослідницьких лабораторій Volkswagen створив безпілотний VW Touareg Stanley. Він переміг 22-х конкурентів в традиційних перегонах бездоріжжям без водія Grand Challenge USA ’2005. 212-кілометровий маршрут в пустелі Мохейв роботизований позашляховик подолав менш як за 7 годин.
У перегонах на довгих дистанціях “Туарег” теж молодець, наприклад, за ним числиться світовий рекорд у гонці Панамериканським шосе: трасу довжиною 23 000 км він розміняв менш як за 12 днів. При тому що маршрут проходить через обидві Америки, кількома кліматичними зонами і геть незаселеними територіями. А в ралі ”Дакар” гоночна версія моделі Race Touareg від Volkswagen Motorsport домінувала протягом кількох сезонів, з 2009 по 2011 років.
Ще один світовий рекорд “Туарегові” допоміг встановити велетенський літак – 2006 року стандартний Touareg V10 TDI витягнув з ангару 155-тонний двопалубний лайнер Boeing 747 і протягнув його по рульожній доріжці лондонського аеропорту 150 метрів. Заводські інженери запевняли, що їхнє дітище потягне і більш важкий причеп, масою аж до 200 т, але врешті решт обмежилися 155-ма тоннами…
Touareg першого покоління вироблявся з 2002 по 2009 рік і був розтиражований у небаченій для цього цінового сегмента кількості – 450 000 примірників.
Volkswagen Touareg II (NF/FL або 7P) 2010 – 2018 р.
Зважаючи на неймовірний успіх першого Touareg до проєктування другого покоління моделі на “Фольксвагені” підійшли з великою обережністю: крім обов’язкового оновлення треба було зберегти усі переваги першої генерації.
Новий Touareg створили на універсальній платформі Volkswagen Group PL72, яку також отримали Cayenne.
Touareg другого покоління виріс як у ширину, так й в довжину, але став нижче. Проте, отримавши більш динамічний образ, автомобіль повністю зберіг стилістику попередника – одночасно стриману й елегантну, хоча й зі збільшеною долею аристократизму. Схоже, єдине, за що конструктори тоді взялися серйозно – це головний суттєвий недолік Touareg І, тобто високий апетит та пов’язану з ним недостатню (на думку екологів) дружність до навколишнього середовища.
Отже, нова машина стала помітно легше (–208 кг), двигуни – більш економічні (витрата пального – 20% “на коло”), плюс гаму модифікацій поповнила гібридна версія. Також у другому поколінні можна було обрати особливу “позашляхову” комплектацію 4XMotion Terrain Tech – з розширеними можливостями трансмісії і “підрізаними” знизу бамперами для збільшення кута в’їзду аж до 45о (+14о в порівнянні з цивільною версією).
Певно, найцікавішим мотором в лінійці Touareg ІІ став велетенський дизель 4.2 TDI. Турбована V-подібна “вісімка”, маючи вагомі 340 к.с. потужності, вражає навіть не потужністю, а обертовим моментом: 800 Нм, що більше ніж в 5,0-літрового попередника! Не дивно, що ця версія мала динаміку як у спорткара – 5,8 с до 100 км/год. Змагатися з цим “дизельком” могла хіба що гібридна модифікація.
Одне слово, другий Touareg повторив і примножив успіх попередника, за 8 років виробництва Touareg II було продано понад 479 000 одиниць, що навіть більше ніж в першого покоління.
Volkswagen Touareg III (CR) з 2018 р.
Третя генерація моделі Touareg з’явилася в 2018 році і була розроблена на модульній платформі Volkswagen Group MLB Evo Type 4, призначеній для моделей з поздовжнім розташуванням двигуна. Цікаво що на тій же платформі створені не тільки вже звичні “сусіди” за платформою Audi Q7 та Porsche Cayenne, але також Audi Q8, Bentley Bentayga та Lamborghini Urus.
Touareg наших днів став ще поважнішим – більшим, багатшим, а завдяки дизайну і більш харизматичним. Попри габарити, позашляховик має відверто динамічний вигляд. При проєктуванні третього “Туарега” конструктори VW сміливо використовували всі доступні сучасному автопрому технології: високоміцні сталі, алюміній, полімери, пневматику, гідравліку, досягнення цифрових розробок.
Найцікавішими силовими агрегатами Volkswagen Touareg остаточно стали дизелі – якщо їх економічністю та віддачею сьогодні нікого не здивуєш, але таку надзвичайну плавність роботи дизелів, як у Touareg третього покоління, раніше можна було зустріти хіба що в окремих представників преміумкласу.
В салоні і водія, і пасажирів зустрічає надвисокий рівень комфорту, завдяки більшій колісній базі пасажири мають додатковий простір. Навіть бувалих споживачів автомобіль вразив новим рівнем електроніки, зокрема, пакет безпеки включає містить систему нічного бачення з тепловізором. Панель приладів Digital Cockpit, повністю цифрова, на ній домінують не кнопки, а два екрани, на 12 та 15 дюймів.
За поведінку на будь-яких шляхах у топових версій третього “Туарега” відповідає пневматична підвіска з двокамерними балонами, активні електромеханічні стабілізатори та навіть задні колеса, які підрулюють.
Touareg III після рестайлінгу 2023-го року
Кілька місяців тому Touareg отримав цілий комплекс оновлень, серед яких найважливіші стосуються ходової частини, системи освітлення і зовнішнього вигляду. Що комфорт, що агресивність руху вийшли на вищий рівень за рахунок нових налаштувань елементів підвіски.
Крім того, додався горішній датчик на кузові, який враховує завантаження верхнього багажника і відповідним чином корегує крени коли він повний і коли порожній. Завдяки чому машина стала краще і безпечніше керуватись і з повним, і з мінімальним навантаженням.
Ще одна вражаюча новація “рестайлу” – матрична оптика нового покоління, яка базується на 38 432 мікродіодах (саме так – понад 38 тисяч світлодіодів!), кожен з яких керується окремо. Вони дають водієві кілька переваг, головною з яких є режим постійного дальнього світла. “Дальнє” можна тримати весь час увімкненим за межами населених пунктів – тому що інтерактивні світлодіоди забезпечують точнішу маскувальну зону для зустрічних і попутних машин, не засліплюючи їхніх водіїв.
Митці Volkswagen Design переосмислили передню частину Touareg. Решітка радіатора підкреслює ширину автомобіля, а нові матричні фари з’єднуються підсвічуваною горизонтальною смугою. Нижні дифузори стали більшими, та ще й мають індивідуальний дизайн в залежності від обраної комплектації.
Тонка світлова смужка є і на кормі, вона простягається через всю кришку багажника. Новий Touareg став першим “Фольксвагеном”, виробленим в Європі, що має підсвічуваний логотип VW.
Щодо силових агрегатів, новий Touareg матиме в Україні чотири версії. Усі вони будуть оснащені 3,0-літровими двигунами V6. Це бензиновий з турбонаддувом на 340 к.с., два турбодизелі на 231 к.с. та на 286 к.с., а також плагін-гібридний привод в Touareg R на базі бензинового двигуна V6 та електричної силової установки. Усі двигуни поєднуються з 8-ступеневою автоматичною коробкою передач та системою повного постійного приводу 4MOTION.
Сумарний тираж всіх ”Туарегів” на сьогодні давно перевищив 1 000 000 екземплярів. Але історія “кочівників” триває – цього року Volkswagen показав оновлену версію третього покоління своєї суперуспішної моделі. Незабаром в нас на autocenre.ua буде опубліковано тест-драйв цієї новинки.