Армійський КрАЗ Спецназ - непростий шлях до серійного виробництва
28 років тому прем’єрою Київського міжнародного автосалону SIA-96 стала новинка Кременчуцького автозаводу – КрАЗ-5131ВЕ, перша в історії підприємства вантажівка з колісною формулою 4х4
Над проектом двовісної армійської вантажівки у Кременчуці почали працювати навесні 1993 року. Креслення були закінчені до грудня 1994 року, а технічні умови затверджено 1995 року. Роботи над машиною велися під керівництвом головного конструктора Михайла Корсуна та його заступника – Владислава Левського.
Перші дослідні зразки були збудовані на початку 1996 року. Вони мали вантажопідйомність 5,1 т. Мотор ЯМЗ-238БЛ розвивав 310 к. с. і дозволяв розвивати швидкість до 85 км/год.
Така машина, що була показана на виставці SIA-96, мала на дверях емблему з написом: «Україна. Збройні Силі». Проте її намалювали самі заводчани, а ось військові із замовленнями не поспішали. Тому 1999 року роботи над двовісним сімейством і припинили.
Вони відновилися лише 2002 року, з приходом нового директора підприємства – енергійного Сергія Сазонова. Однак шлях до серійного виробництва був непростий і довгий.
Випробування остаточної версії – автомобіля КрАЗ-5233ВЕ, який отримав назву «Спецназ», розпочалися лише у 2008 році, а державні – у квітні 2010 року. І лише у серпні 2011 року наказом Міністерства оборони України автомобілі нарешті прийняли на озброєння.
Випуск вантажівок 4х4 поступово наростав, і протягом 2013 – 2014 років. до Збройних Сил та Національної гвардії було поставлено вже близько 650 машин.
Ще до прийняття на озброєння в Україні автомобіль успішно демонстрували на великих міжнародних військових виставках – в Єгипті, Конго, Таїланді, Нігерії. На початку 2011 року він блискуче показав себе на знаменитій Міжнародній виставці озброєнь та військової техніки IDEX-2011 у місті Абу-Дабі, столиці Об’єднаних Арабських Еміратів.
На демонстраційному полігоні виставки смуга перешкод була дуже серйозною, і двовісні повнопривідні машини інших учасників, зокрема КамАЗи, навіть не ризикнули виїхати на неї. А КрАЗ пройшов трасу граючи.
Системна участь кременчуцького всюдихода у міжнародних виставках принесла йому широку популярність та відкрила шлях до закордонних замовлень. Перший крупний контракт – на поставку 100 машин КрАЗ-5131ВЕ-016 для Нігерії – був укладений у результаті тендеру, виграного ще 2007 року. Двохосні КрАЗи (4х4) поставлялися також до Ірану, Єгипту, Конго, Таїланду.
Повнопривідні КрАЗ-5233ВЕ (4х4) оснащувалися універсальним кузовом армійського типу та могли перевозити до 6 т вантажу. Двигун ЯМЗ-238ДЕ2 у 330 к. с. дозволяв досягати з повним навантаженням швидкості 85 км/год.
Випускалися також шасі КрАЗ-5233НЕ, на які монтувалися різні спеціальні надбудови. Один із яскравих прикладів – т.з. піротехнічна машина, призначена для розмінування, розроблена у 2008 році на замовлення МНС України. Вона була оснащена броньованим модулем із пошуковим обладнанням, гідравлічним краном, спеціальною платформою та іншими технічними засобами. 2007 року було виготовлено кілька десятків таких машин.