X

Як з’явився наймасовіший автобус ЛАЗ

У році, що минає, виповнилося 55 років з дня появи найпоширенішої моделі в історії Львівського автобусного заводу – машини ЛАЗ-695 з індексом «Н». Перша дослідна партія з’явилася ще 1969 року. А до 1 січня 1995 року було виготовлено рекордну кількість – 161 349 од.

Для порівняння: їх відомі попередники – ЛАЗ-695Б (1958 – 1964 рр..) були побудовані в кількості лише 16 718 машин, а модель ЛАЗ-695Е (1964 – 1969 рр..) – 37 916 од.

ЛАЗ-695Е у Києві, 2012 р. Фото автора

Ранній прототип автобуса ЛАЗ-695Н, на відміну від попередніх моделей заводу, отримав абсолютно нове – високе, з вертикальними стійками лобове скло, яке помітно покращило оглядовість. А пасажирські двері – передні та задні були уніфіковані. Були й інші менш важливі зміни.

Прототип ЛАЗ-695Н

Пізніші прототипи ЛАЗ-695Н отримали в 1973 році зміни в тильній частині корпусу. Масивні повітрозабірники, які помітно виступали над задньою частиною даху, були замінені на більш елегантні, які органічно вписувалися в задні стійки кузова.

Прототип ЛАЗ-695Н

У 1977 році машини ЛАЗ-695Н пішли у серійне виробництво. Двигун поставили потужніший: 180-сильний ЗІЛ-375 замість ЗІЛ-124 у 150 к. с. А наступного року в автобуси внесли зміни, продиктовані тодішніми міжнародними стандартами: фари, які у серійних машин спочатку були круглі, стали знову прямокутними. І ще одне: з’явилися бічні вікна без кватирок. Вони могли використовуватись на випадок ДТП як аварійні виходи.

ЛАЗ-695Н на вулицях Києва, 2007 р. Фото автора

ЛАЗ-695Н на вулицях Києва, 2007 р. Фото автора

Автобуси випускалися також у експортній модифікації – ЛАЗ-695НЕ. А варіант для постачання до країн з тропічним кліматом називалися ЛАЗ-695НТ.

1980 року, до «Олімпіади’80» було виготовлено невелику кількість автобусів з покращеним оздобленням та двостулковими дверима. Вони призначалися для перевезення закордонних гостей заходу та отримали позначення ЛАЗ-695Р. Щоправда, надалі, протягом 1980 – 1985 років. автобусів з покращеним оздобленням, але звичайними дверима було випущено значно більше – 3 448 од.

Цікаво, що після аварії на атомній електростанції у Чорнобилі було виготовлено спеціальну партію автобусів, призначену для ліквідаторів. Ці машини були оснащені потужними фільтровентиляційними установками, а салон отримав спеціальний захист у вигляді листів зі свинцю.

ЛАЗ-695 на Лівьвському автобусному заводі, лютий 2003 р. Фото автора

У 1986 році машина ЛАЗ-695Н зазнала рестайлінгу. Від фальшрадіаторної решітки на передку відмовилися зовсім, а фари знову почали ставити круглі. У Львові автобуси ЛАЗ-695Н випускалися до 2003 року, а потім їхнє виробництво перенесли на інші підприємства, у тому числі на Дніпродзержинський авторемзавод.

Особливо треба сказати про автобуси цього сімейства, обладнані для роботи на стиснутому газі. Спочатку вони оснащувалися балонами, розташованими внизу кузова, та позначалися як ЛАЗ-695П. А пізніше, з 1985 року, ці ємності перенесли на дах, і машина отримала новий індекс – ЛАЗ-695НГ. Таких автобусів до 1 січня 1995 року виготовили 7 727 од.

ЛАЗ-695НГ на маршруті №19 у Києві, 2004 р. Фото автора

Читайте також:
Як в Україні зібрали перший автобус із інтегральним кузовом