X

Як з’явилися найпоширеніші повнопривідні автомобілі

Цього дня, 29 липня 1916 року, американський підприємець і винахідник Чарльз У. Неш утворив у місті Кеноша (штат Вісконсін) фірму Nash Motor Company. Проте передісторія її розпочалася раніше.

Ще 1914 року Чарльз Джеффері – син відомого ветерана автопрому США – Томаса Джеффері, реорганізував фірму покійного батька. Замість легкових автомобілів марки Rambler він став випускати розвізні машини на 750 кг під маркою Jeffery. Невдовзі почалося виробництво й 1,5 – 2-тонних вантажівок з моторами до 40 к. с.

Але ще раніше, 1913 року підприємець розпочав на замовлення військового відомства випускати повнопривідні вантажівки (4х4), придатні для роботи у важких дорожніх умовах. Це були одні з перших у світі автомобілів такого типу.

Модель отримала назву Quad («Мураха»). Вантажопідйомність її становила 2 тонни. Бензинова “четвірка” фірма Buda розвивала 32 – 36 к. с. У трансмісії крім 4-ступневої КП вже була двоступенева роздавальна коробка. Привід на обидва мости був карданним. Максимальна швидкість сягала 56 км/год. Вже першого року виробництва виготовили 5,5 тис. таких вантажівок.

Під час Першої світової німецький підводний човен потопив великий пароплав «Лузітанія», що забрав 1196 людських життів. Серед пасажирів був і Чарльз Джефферсон. Він залишився живим, але після всього перенесеного був психологічно зламаний і вже не міг керувати компанією. Тому в 1916 році він продав її своєму земляку – Чарльзу Нешу.

А той продовжував виробляти повнопривідні вантажівки Quad для армії – спочатку під колишньою маркою Jeffery, а з осені 1917 року – під своєю, тобто Nash. Вже протягом першого року випуску фірма виготовила 11,5 тис. машин 4х4 і стала світовим лідером з випуску повнопривідної автотехніки.

У наступні роки конструкція автомобіля Quad удосконалювалася, вони отримали нові агрегати, суцільнометалеву кабіну, пневматичні шини та електричне освітлення.

Випускалася ця модель до 1928 року. До наших днів збереглося декілька таких машин, одна з них знаходиться у Музеї американських солдатів (Museum of the American GI), у штаті Техас. (див. заголовне фото).

Nash Ambassador Eight Convertible Sedan (1933 р.)

Паралельно вироблялися і легкові машини марки Nash, а з 1931 року іще й пікапи та фургони на їх базі. Щоправда, у 1947-1955 pp. невеликими партіями випускали й «тритонки». У повоєнний період легковики відрізнялися оригінальним дизайном.

Nash Airflyte Statesman (1950 р.)

Заслуговує на увагу незвичайна для американського автопрому двомісна малолітражка Metropolitan.

Nash Metropolitan (1954 р.)

Cамоскид Nash (1949 р.)

1954 року фірма Nash об’єдналася з іншою – Hudson. Таким чином утворився концерн American Motors – четвертий за обсягом випуску після “великої трійки” – GMC, Ford та Chrysler. Однак попит на автомобілі марки Nash швидко знижувався. У 1957 році її частка у загальній продукції концерну склала лише 7,96%, тобто 9474 од. І American Motors цього ж року випуск машин Nash припинив.

Nash Ambassador Country Club (1955 р.)

Читайте також:
Автомобілі Four Wheel Drive: революція у гальмівній системі