Як Raba започаткувала новий тип вантажівок
У році, що минає, виповнилося 120 років найстарішій автомобільній марці Угорщини – Raba. Цікаво, що це назва річки, на березі якої (у місті Дьєр) стояв машинобудівний завод. Його продукція випускалася під цим коротким брендом.
1904 року підприємство випустило свої 10 автомобілів, конструкцію яких розробив інженер Дьюла Корокнаї. Це були перші у світі повнопривідні вантажівки з ДВЗ. Артилерійські тягачі (40 к. с.) мали не тільки всі ведучі, але й усі керовані колеса. У передній частині було встановлено лебідку. Вантажопідйомність машини становила 2000 кг за власної ваги 4300 кг. Максимальна швидкість – 24 км/год.
1906 року на заводі стали виготовляти поштові фургони вантажопідйомністю 1,2 т, які розробив відомий угорський винахідник Янош Чонка. До речі, багато хто вважає його творцем першого у світі карбюратора.
А наступного року було придбано ліцензію у німецької фірми Daimler на виробництво півторатонних вантажівок. Пізніше, 1912 року купили ще одну ліцензію, цього разу у чехів. Це була п’ятитонна машина Praga V, якій дали нову назву – Raba V.
Вже у 20-ті роки RABA стала найбільшим машинобудівним комплексом Угорщини. Щодо автомобілів, то вона виробляла за ліцензіями вантажівки Austro-Fiat, Krupp та MAN.
У період Другої світової підприємство випускало вантажівки Super та Special – обидва 4х2. Але особливо потрібно назвати вантажопасажирський 1,5-тонний автомобіль підвищеної прохідності Botond (6х4), який оснащувався мотором 65 – 70 к. с. і мав задню незалежну пружинну підвіску. Загалом зробили близько 1400 таких всюдиходів. Не всі знають, що RABA виробляла також бронеавтомобілі Сsaba («Шаба») 4х4 і навіть танки та самохідки.
Після війни до 1951 року завод продовжував збирати вантажівки Super, а потім був переведений на випуск зовсім іншої, вже не автомобільної продукції. Відновлення автомобільного виробництва на RABA почалося лише 1963 року – з випуску ведучих мостів, які мали планетарні редуктори. Вони призначалися для автобусів та тролейбусів.
Поворотним пунктом історія заводу стало 28 червня 1968 року, коли почав працювати новий, великий моторобудівний корпус. Там розгорнули виробництво дизелів за ліцензією MAN, а невдовзі вже у грудні почали збирати вантажівки RABA-MAN.
А наступного року фірма закупила у німців ліцензію на ціле сімейство двигунів (до 300 к. с.) та вантажних автомобілів MAN. Ще одну ліцензію на двигуни (350 л. с.) придбали у голландської фірми DAF. Крім того, вироблялися і кабіни на її зразок. Випускалися також міські автобуси та тролейбуси.
У 1993 році у виробничій програмі з’явилося нове сімейство вантажівок із кабіною MAN F90. Але через п’ять років компанія знову перейшла на кабіни DAF.
У 2001 році нерентабельний моторний підрозділ було продано і випуск автобусів припинився. А в 2003 році розпочався випуск спецтехніки для потреб національної оборони.
На сьогоднішній день продовжується виробництво задніх мостів для великовантажних машин: вантажівок, автобусів, спецтехніки та тракторів. Компанія має стратегічні експортні ринки до ЄС, США та Японії.