X

Як народилася автомобільна марка ROMAN

Цьогоріч виповнилося 55 років з того часу, як румунський автозавод Steagul Rosu («Стягул Рошу») у місті Брашов уклав ліцензійну угоду з німецькою компанією MAN терміном на 15 років. Йшлося про виробництво цілої гами вантажівок під маркою ROMAN (тобто «Румунський MAN»). Вона включала 13 базових моделей, а загальна кількість їх мала досягти 43-х.

Потрібно сказати, що ця угода вимагала докорінної перебудови роботи та розширення підприємства. Адже ще 1954 року там почали випускати у невеликій кількості бензинові вантажівки, які до кінця 60-х років уже безнадійно застаріли.

Steagul Rosu SR-113 Bucegi 1963 року на виставці у Києві. З авторського фотоальбому Леоніда Гоголєва “Іномарки 6о-х років на вулицях Києва” (Вид-во “Мистецство”, 2024 р.)

Звісно, ​​реорганізувати завод не вдалося в повному обсязі. Вирішили обмежитися випуском лише машин із трьома базовими, але при цьому цілком сучасними дизельними агрегатами. Це 5,5-літровий SAVIEM у 135 к. с. і два двигуна MAN: робочим об’ємом 10,3 л та 10,7 л – потужністю 215 і 256 к. с. відповідно

ROMAN 19.256 (6х4) з рефрижераторним напівпричепом. На вулицях Києва, 1985 р. Фото Леоніда Гоголєва

Найбільш популярною серед споживачів стала двовісна бортова модель ROMAN R8.135F повною масою 12 т. Вантажопідйомність її, як бачимо з індексу, становила близько 8 т (точніше 7,8 т), а потужність 6-циліндрового турбодизеля – 135 к. с.

Roman 12.213 з автокраном Hydrum Т-161 вантажопідйомністю 16 т. На будівництві у Києві, 1989 р. Фото Леоніда Гоголєва

Потрібно сказати, що крім комерційних автомобілів з колісною формулою 4х2 і 6х4 фірма почала випускати і повнопривідні машини, призначені переважно для збройних сил і не тільки. Одна з таких моделей – 10.215А (6х6).

ROMAN 19.256DFX на вулицях Києва, 2005 р. Фото автора

У 1978 році завод у Брашові випустив рекордну кількість автомобілів – 34 тис. од. Надалі обсяг виробництва дещо зменшувався, а по закінченні терміну ліцензії припинився повністю. Проте підприємство не закрилося. Там з 1979 по 1990 рік випускалися дизельні вантажівки власної розробки – під маркою DAC.

Магістральний тягач ROMAN R10.215FS на вулицях Києва, 2008 р. Фото автора

1990 року фірма, за рішенням влади, була перетворена на акціонерне товариство – ROMAN S.A. Завод втратив великі ринки збуту і почав випускати автомобілі DAC переважно з імпортними силовими агрегатами. Наприкінці 90-х при виробничих потужностях 18 тис. од. на рік виготовляли лише 1,5 – 2 тис. машин.

DAC 19.455 на виcтавці SIA 98 у Києві. Фото автора

Цікаво, що у 1998 році на автосалоні SIA у Києві було презентовано три машини DAC. Це магістральний сідловий тягач DAC 19.455 з турбодизелем Caterpillar потужністю 455 к. с. і дві розвізні моделі повною масою 7 та 10 т: DAC 7.110F з двигуном Deutz потужністю 110 к. с. та DAC 10.150F зі 150-сильним агрегатом.

DAC 7.110F на виставці SIA 98 у Києві. Фото автора

Зазначимо, що на вулицях Києва румунські вантажівки ROMAN зустрічалися вкрай рідко. А ось тролейбуси марки DAC добре пішли на вітчизняному ринку. Так, з 1986 по 1990 рік до Києва було поставлено 260 зчленованих машин моделі 217Е. Вони були адаптовані для українських умов експлуатації та пропрацювали на столичних маршрутах до вересня 2007 року.

Тролейбус DAC 217Е у музеї КП “Київпастранс”, 2015 р. Фото автора