У столичному дворі виявлено раритетний польський автомобіль
В одному київському дворі сьогодні можна побачити вже рідкісний у нас польський фургон Nysa сімейства 521, яке випускалося з 1969 по 1975 рік у відносно невеликих кількостях.
Історія марки Nysa розпочалася з перших років після Другої світової війни. Тоді на півдні Польщі, в місті Ниса працювало підприємство з випуску металевих меблів – ліжок, стільців, шаф і навіть сейфів. А в 1952 році його перепрофілювали на випуск кузовів-фургонів для вантажівок.
У середині 50-х рр. років у Польщі стала відчуватися потреба в легких розвізних автомобілях і було вирішено виробляти їх саме в Нисі. Двигун та інші вузли і агрегати запозичили від легкових автомобілів Warzsawa M20, копії радянського ГАЗ М20. А несуча рама і каркасний кузов виробили своїми силами і адаптували до скромних можливостей підприємства. Для їх виготовлення не потрібно дорогих пресів і штампів.
До кінця 1957 року було побудовано 13 пробних мікроавтобусів N57. А на початку наступного почалося виробництво фургонів – N58, розрахованих на перевезення 800 кг. У 1958 році було випущено 313 таких машин. А 1959-й ознаменувався появою моделі N59 – передню підвіску зробили ще міцнішою і машина отримала посилені шини. Такі авто випускалися до 1964 року і пропонувалися в трьох основних варіантах: фургон, мікроавтобус і швидка медична допомога.
Двигун в 50 к. с. був слабенький для машини повною масою до 2,5 т. З часом потужність підвищили до 57 к. с. Але проблема не була вирішена. Тому в 1964 році частина автомобілів стала комплектуватися новим верхньоклапанним мотором S21 від легкової Warszawa 203 – робочим об’ємом 2,12 л і потужністю 70 к. с. Машина отримала індекс Nysa 501. У 1964 році виробили трохи більше 5 тис. автомобілів, з них 20% пішло на експорт. А в 1967-му випуск склав вже 7,5 тис., і за кордон відправили 30% з них.
У 1969 році завод почав випускати автомобілі сімейства Nysa 521, які відрізнялися від попередників новою передньою частиною – напівкапотної компоновки. На них встановлювався колишній двигун S21.
А в 1975 році з’явилася вдосконалена модель – Nysa 522, що мала вже двоконтурний гідравлічний привід гальм. Ці автомобілі перебували у виробництві до 1979 року.
Збережений до наших днів київський раритет – це вантажопасажирська машина Nysa 521S типу «комбі». На відміну від мікроавтобуса, вона має не розпашні, а зрушні пасажирські двері, як на фургоні. В останній, правда, встановили вікно, а сам фургон – частково засклений. Максимальна швидкість становить 100 км/год. А контрольна витрата палива – 14 л на 100 км.