X

У Брюсселі відкрилася найбільша виставка автобусів Busworld Europe 2023

На найбільшій Міжнародній виставці автобусів Busworld Europe 2023, що відкрилася у Брюсселі 6 жовтня, представлено чимало цікавих машин. Найбільший бельгійський виробник – сімейна компанія Van Hool – презентувала нову родину туристичних автобусів – Т-серії. У них нова аеродинамічна концепція та ергономіка салону.

В експозиції представлені моделі Alicron, Acron та Astron. Машини отримали й іншу кабіну водія: тут багато відсіків для речей, тихий у роботі кондиціонер та багатофункціональний дисплей на панелі приладів.

Лінійка туристичних автобусів сімейства EX, включаючи двоповерхові Astromega, а також міські машини А-серії доступні й у версіях на електротязі – з нульовим шкідливим викидом. В 2024 році через партнерську фірму ABC компанія Van Hool вийде і на північноамериканський ринок, куди хоче поставити до 380 автобусів. А тим часом для французького ринку було виготовлено зчленований 24-метровий електробус Exquicity з ексклюзивним дизайном.

Компанія IVECO Bus постала на виставці у новому іміджі – зі 100-відсотковим електричним портфоліо моделей. Сьогодні її стратегічним партнером є Hyundai. І невипадково на стенді можна було побачити новий міський автобус на водневих паливних елементах – E-Way H2, розроблений спільно з Hyundai. На даху він має ємності для 31 кг водню, який розміщується під тиском 350 бар. Силова установка Fuel Cell розвиває 310 кВт. Машина також отримала вдосконалені системи підключення.

Сьогодні IVECO Bus на європейському ринку автобусів на газі (СNG) посідає перше місце – з часткою 40%. Активно ведуться роботи з гібридних силових установок на «блакитному паливі». Завдяки обладнанню E-bench виробник може запропонувати електричні моделі різних класів – від компактного Daily до великих Urbanway та Сrossway. Компанія також співпрацює з Європейським космічним агентством (EKA) у галузі розробки рішень для управління автопарком.

Відомий польський виробник Solaris Bus & Coach сьогодні є лідером на європейському ринку міських автобусів із низьким рівнем шкідливих викидів, де займає частку 16,4%. У планах компанії завоювати і північноамериканський континент. Так, із серпня цього року у Ванкувері (Канада) вже проходять випробування тролейбуса Trollino 12. Крім того, компанія розширює свої виробничі площі на 5500 кв. м для виготовлення водневих автобусів.

На виставці Busworld було презентовано зчленований міський електробус Solaris Urbino 18 з величезним запасом ходу – 600 км. Тут застосовується модульна конструкція та батареї ємністю 800 кВт.год, причому власної розробки. Машина розрахована на перевезення 145 пасажирів та має 52 місця для сидіння. На стенді представлені й два водневі автобуси – Urbino 12 та Urbino 18 Hydrogen. Машини укомплектовані резервуарами на 50 кг водню, силовими установками потужністю 100 кВт та можуть проїжджати без дозаправки до 600 км.

Цікава експозиція у Daimler Buses. Як зазначили у бельгійському представництві, компанія на 35% збільшила продажі автобусів у Європі та Латинській Америці. До 2040 року вона планує на 20% зменшити шкідливі вихлопи своїх туристичних автобусів, а міські моделі повністю перевести на електротягу.

На виставці Busworld Europe 2023 Daimler Buses презентував нові електронні системи допомоги водієві – Active Brake Assist 6 (шостого покоління), Preventive Brake Assist, Frontguard Assist та Sideguard Assist. Вони допомагають уникнути зіткнення з іншими учасниками руху, застосовуючи автоматичне гальмування, а також попереджають водія про пішоходів та велосипедистів у сліпих зонах. Майже всі автобуси на стенді були укомплектовані системою камер Mirror Cam, яка замінює традиційні зовнішні дзеркала.

Автобуси Mercedes-Benz Tourismo та Intouro стали більш ефективними, зі збільшеними інтервалами технічного обслуговування. Що ж до туристичних моделей марки Setra, то вони відрізняються меншою сукупною вартістю володіння (ТСО) завдяки новим телематичним рішенням, спрямованим на задоволення тих чи інших запитів клієнтів та оптимізації графіків технічного обслуговування.

Потужним фронтом на Busworld Europe 2023 виступили турецькі виробники. Автобуси марки Otokar займають лідируючі позиції на батьківщині – тут експлуатується вже понад 10 тис. машин цього бренду. Крым того, 72% доходу приносять експортні поставки. Компанія намітила до 2026 року освоїти виробництво електричних моделей у кожному із представлених сьогодні сімейств.

На виставці показано чотири машини, дві з яких – світові прем’єри. Це 13-метровий міжміський електробус Territo, оснащений електромотором потужністю 410 кВт та батареями ємністю 450 кВт.год., а також міська електрична модель E-Centro з автономним управлінням.

Інша турецька компанія – Karsan презентувала свій водневий міський автобус E-ATA Hydrogen, що має запас ходу до 500 км. Машина розрахована на перевезення 95 пасажирів. Час заправлення воднем становить лише 7 хвилин. Karsan вже реалізував близько 1000 електробусів у 22 країнах. Лише за останні чотири роки продано 318 машин e-Jest. І не випадково компанія лідирує на європейському ринку у сегменті електричних мікроавтобусів. Також заслуговує на увагу і модель E-Atak, що найбільше продається cеред електробусів на континенті. Ця машина, до речі, проходить випробування і в безпілотному варіанті – зараз вона вже наїздила понад 50 тис. км, у тому числі і з пасажирами.

Ще один виробник – Temsa, незважаючи на різні катаклізми на турецькому ринку (інфляція, землетруси, збройні конфлікти), випускає широкий асортимент моделей: Maraton, серії MD та HD, а також LD, HD та Safir. Вони пропонують як на електротязі, так і з двигунами внутрішнього згоряння, так як не всі ринки сьогодні готові до електромобільності. Наприклад, міська модель з низькою підлогою – Avenue сьогодні випускається в різних варіантах: з мотором на стислому газі (СNG), електричному акумуляторному та водневому.

Світовою прем’єрою від Temsa став туристичний автобус на водні – модель HD Hydrogen, розроблена разом із компанією Caetano. Запас ходу машини заявлений у межах 1000 км., що відкриває нові можливості для операторів.

Турецький виробник Güleryüz Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş. знайшов на європейському ринку непогані можливості для зростання. Його 12-метровий міський автобус доступний у Німеччині та називається EV Ecoline. Він має запас ходу близько 300 км та повну масу 19 500 кг.

Так само його модель Pandora EV, яка являє собою двоповерховий електробус з відкритим верхом для екскурсійних поїздок, із запасом ходу 220 км.

І завершує турецький калейдоскоп новинок цікава експозиція компанії Anadolu Isuzu. Тут можна побачити модель Kendo CNG, яка завоювала почесне звання «Екологічний автобус 2021 року» (Sustainable Bus Award), який сьогодні працює на біогазі, а також представлений й у туристичному виконанні.

На стенді демонструються міський 12-метровий електробус Citivolt 12 та міська «зелена» модель малого класу – Novocity Volt. Популярністю у перевізників, як і раніше, користується модель Grand Toro. Не обійшлося і без світової прем’єри – туристичного електробуса класу “міді” Novo Volt, який завершує електрифікацію модельного ряду Anadolu Isuzu.

Єгипетська компанія MCV представляє на Busworld цікаве портфоліо електробусів. Це міська модель довжиною 12 м, розроблена конструкторським відділом компанії, та 9,7-метровий MCV на шасі Volvo BZL для британського ринку.

Компанія, яка здатна виробляти до 3000 автобусів на рік, цього літа підписала угоду з Volvo Buses про можливість виготовлення в Єгипті автобусів моделі 7900 і 9800, які більше не будуть вироблятися безпосередньо шведським виробником.

Rampini, сімейна італійська компанія виробничого сектора, заснована в 1945 році, виходить на ринок автобусів та представляє свою продукцію на виставці у Брюсселі. Серед них три моделі: Etron – тридверний мідібус із двигуном потужністю 313 л. с., Sixtron – однодверний 100% електричний, довжиною 6 метрів, а також Hydron – цікавий водневий мідібус. Конструкція транспортних засобів відрізняється дизайном, універсальністю та здатністю адаптуватися до потреб клієнта.

Голландська компанія Ebusco, орієнтована на електромобільність, від початку анонсувала надзвичайно низьке енергоспоживання своїх автобусів – 0,65 Втч/км. Тепер на ринок виходить її новітня модель 3.0 довжиною 18 метрів, обіцяючи найнижчу сукупну вартість володіння, зниження витрати електроенергії, запас ходу в 700 км, надлегку вагу та меншу потребу в обслуговуванні.

Система теплоізоляції є ключем до економії енергії, оскільки застосування надлегких матеріалів з високою ефективністю зводить до мінімуму необхідність використання системи кондиціювання повітря. Бічні панелі із вуглепластику забезпечують значне зниження ваги, що збільшує автономність роботи.