Музей автомобілів DAF: історія життя довжиною 95 років
Відомому виробнику вантажних автомобілів – компанії DAF Trucks N.V. 1 квітня виповнилося 95 років. Славну історію фірми зберігають експонати унікального музею, розташованого на її батьківщині, – у голландському місті Ейндховен. Міцний, присадкуватий будинок з вивіскою DAF Museum примітно вже сам по собі. Саме тут, у колишній пивній, брати ван Доорне – Хуберт та Віллем – відкрили у квітні 1928 року механічну майстерню.
Спочатку вони випускали металеві шафи, сходи та віконні рами. Потім почали виробляти тракторні та автомобільні причепи, які мали непоганий попит. У 1935 році брати взялися за переробку звичайних автомобілів з колісною формулою 4х2 у всюдиходи 6х4, призначені для голландської армії. “Чистокровними військовими” були і перші машини, побудовані на фірмі DAF у 1939 році: броньовики PT3 (6х4) та прототип легкої амфібії MC139 (4х4).
Ще за роки німецької окупації на заводі DAF працювали над вантажівками з передньою кабіною. Але далі за експерименти справа тоді не пішла. Випуск таких машин розгорнувся після війни, коли підприємство заручилося фінансовою підтримкою голландського уряду. У 1949 році було виготовлено 150 од., у 1950-му – 1026 од., а у 1954-му – вже 3093 од.
Сьогодні DAF Trucks N.V. входить до складу американської машинобудівної корпорації Paccar і є одним із найбільших у світі виробників середніх та важких вантажних автомобілів: у 2022 році їх випустили 68 тисяч.
Чудо-візок
Одне з ранніх ноу-хау фірми DAF – двовісний візок Trado. Свою назву він отримав від перших букв прізвищ інженера-лейтенанта фон дер Траппена та самих братів ван Доорнов.
Цей візок можна було встановлювати на звичайний автомобіль з колісною формулою 4х2, перетворюючи його на «тривіску» 6х4, що істотно підвищувало прохідність. Таку процедуру DAF виконував із 1934 року на автомобілях різних фірм, у тому числі Chevrolet (на фото).
Маленький поліцейський
У 1950 році компанія DAF розпочала випуск однотонного розвізного фургону А10. Компактна машина з колісною базою 2,4 м завдяки безкапотному компонуванню отримала місткий вантажний відсік корисним об’ємом 7 м куб. У передній частині машини встановлювалася бензинова четвірка Hercules робочим об’ємом 2,2 л і потужністю 46 к. с. У КП було три передачі, причому друга і третя – синхронізовані. У музеї експонується рідкісна версія цієї машини – поліцейський автомобіль із заґратованими вікнами та спеціальним забарвленням (на фото). У невеликих кількостях випускалися також однотонні капотні пікапи А107 та А117.
«Авто на підтяжках»
З 1958 року фірма DAF виробляла легкові малолітражки, на базі яких до 1980 року випускалися також пікапи і легкі фургони. Унікальність усіх цих машин – у незвичайній автоматичній безступеневій трансмісії Variomatic. Перемикання здійснювалося шляхом переміщення клиноподібних ременів по шківах різного діаметра під дією відцентрових сил.
За ці ремені малолітражки DAF отримали прізвисько “автомобілі на підтяжках”. У музеї представлений пікап DAF 750 випуску 1962 (на фото) з двигуном 750 см куб. потужністю 26 к. с. Показано також широку гаму потужніших машин DAF 33 (850 см куб., 40 к. с.).
Первенці
У 1948 році DAF виготовив два прототипи вантажівок: 5-тонний DT5 і 10-тонний DT10. Цікаво, що вони оснащувалися приводом лише на передню вісь. Однак на наступний рік у серію пішли машини з традиційним приводом – на задню вісь. Це були «безкапотники» А30 вантажопідйомністю 3,0 т, а пізніше А40, А50 та А60 – на 4, 5 та 6 т відповідно. У музеї “живцем” представлений сідловий тягач на базі А50 – модель Т50. На ньому встановлювалися 6-циліндровий дизель Perkins 102 к. с. та 5-ступенева КП. Машина працювала з причепом повною масою 16 т. До речі, це перша голландська вантажівка зі спальною кабіною.
До послуг ательє
1947 року DAF побудував напівпричіп-автобус, а 1949-го – 39-місний тролейбус. У 1948–1950 pp. було зібрано кілька прототипів автобусів, зокрема з кузовом від ательє Domburg. Характерна риса останнього – «легкодоступний» дизель Perkins. Від’єднавши кілька кріплень, його можна було висувати вперед, наче ящик столу. Серед експонатів музею є й машини знаменитого автобусобудівника Van Hool, та маловідомого голландського кузовного ательє Vanddinxween (на фото). Остання виготовлена на шасі DAF TB 160 DP у 1963 році. Відмінна її риса – лобове скло оригінальної форми, покликане покращити огляд дороги безпосередньо перед автобусом.
Броня міцна
У 1964–1968 роках. DAF долучився до бронетехніки та випускав бронетранспортер YP 408 (8х6). Машина вміщала 10 десантників, а її броня завтовшки 8–15 мм захищала від куль та уламків. Було кулеметне озброєння, передбачалася можливість встановлення поворотної башти. Дизель DAF 165 к. с. дозволяв розвивати швидкість до 80 км/год. БТР був прийнятий на озброєння в Голландії та інших країнах. Усього виготовлено 750 машин. До них, крім базового бронетранспортера (на фото), входили й інші модифікації: штабний, транспортний (вантаж.1,5 т), санітарний та тягач для міномета.
Найкращий солдат
У 50-ті роки. фірма DAF почала випускати автомобілі для армії – т. з. сімейства Y, вантажопідйомністю від 1,0 до 10 т. Найвдалішим з них став артилерійський тягач і вантажівка YA 328 (6х6), прийнята на озброєння не тільки в голландській, але і в арміях ще 12 країн, включаючи США та Канаду. Повна маса машини становила 9,9 т, а вантажопідйомність – 3,0 т. Двигуни – бензинові: Herkulles – 131 к. с. або White у 150 к. с. Цікава особливість – т. з. Н-подібна трансмісія. У ній були дві роздавальні коробки, кожна з яких передавала крутний момент на колеса одного борту.
Незвичайний анфас
Автомобілі DAF нерідко відрізнялися не лише незвичайною конструкцією, а й оригінальним дизайном. Приклад тому – капотна серія вантажівок, розроблена фірмою самотужки, які випускалася 1958 – 1970 рр. Округлі боковини її капота виступали перед радіатором, а над ним був характерний козирок. Цей мотив перекочував і на машини з передньою кабіною серії 2000, де радіатор теж помітно виступав уперед. Спочатку капотну серію входили моделі А12 і А15 вантажопідйомністю від 4,7 до 7 т. Пізніше до них додалися ще три: А13, А16 і А18. На фото показана одна з таких машин, бітумовоз А15 – у тому «просмоленому» вигляді, в якому він свого часу працював на будівництві доріг.
Принципово нові
У 1962 році на автосалоні в Амстердамі була представлена нова серія вантажівок – DAF A2600. Ці машини зовні відрізнялися просторою незграбною кабіною і модними в ті роки здвоєними фарами. Автомобілі оснащувалися дизельним двигуном потужністю 220 к. с. У рульовому управлінні вже застосовувався гідропідсилювач фірми ZF. Гальма мали пневматичний двоконтурний привід. У передній підвісці встановлювалися телескопічні, гідравлічні амортизатори. Нова зварна рама відрізнялася підвищеною міцністю. Машини А2600 швидко завоювали популярність і принесли фірмі DAF Trucks комерційний успіх.
Заморський роман
Окрема сторінка в історії фірми DAF – її співпраця із заокеанською компанією International Harvester. У листопаді 1971 року було підписано відповідну угоду, а 1973-го в Ейндховені почався випуск важких самоскидів NAT 2505. По суті, це американська машина International серії Paystar 500, але з голландським дизелем DKK 1160 (230 л. с.). Випуск такого нетипового DAF продукту дозволив компанії вийти на нові ринки. “Службовий роман” із заокеанським виробником закінчився в 1979 році, коли DAF почав випускати самоскиди NAT 2800, повністю укомплектовані компонентами європейського виробництва: з кабіною Magirus Deutz, коробкою ZF і мостами Steyr.
Предок флагмана
Знаменитий сідловий тягач DAF 95, який на довгі роки став флагманом марки і постійно модернізувався, починався з дослідного зразка, призначеного для армії. Машина DAF, що отримала індекс 19/240-270, з’явилася 1983 року. Перша цифра в ньому означала повну масу тягача в тонах, друга і третя – потужність двигуна у кінських силах. Автомобіль успішно пройшов суворі випробування, у тому числі в пустелі Сьєрра-Невада (США) та у Північній Скандинавії. Загальний пробіг становив близько одного мільйона кілометрів. Серійне виробництво DAF 95 почалося в 1987 році, і незабаром автомобіль отримав почесний титул Truck of the Year’1988.
Життя та смерть на «Дакарі»
У музеї представлено унікальний автомобіль для ралі-рейду “Париж – Дакар” – Turbo Twin II (4х4). Машина оснащена двома моторами – спереду та ззаду, по 495 к. с. (на світлині). 1986 року Ян де Рой зі своїм екіпажем встановив на ній рекорд, вперше у світі перевищивши на серійній вантажівці швидкість 200 км/год. На наступний рік з’явився ще потужніший “монстр” – Turbo Twin X1 з двома моторами по 610 к. с. На ралі “Париж – Дакар” він посів десяте місце. А однотипний зразок Х2 зазнав аварії, в якій загинув штурман екіпажу. Після цього трагічного випадку заводська команда DAF перестала брати участь у рейдах Париж-Дакар.