X

Як в Одесі з’явилося автомобільне виробництво

Створення в Одесі автомобільного виробництва почалося з урядової постанови №7504 від 8 лютого 1945 року. В результаті був створений Одеський автоскладальний завод, який спочатку займався виготовленням вантажівок з машинокомплектів, поставлених по ленд-лізу зі США. Це були машини марок Dodge, Studebaker, Ford і Chevrolet. А вже в 1946-47 рр. почався випуск одноосьових причепів-розпусків для автомобілів.

Важливою віхою в історії заводу став випуск автомобілів-самоскидів ГАЗ-93, який розвернувся наприкінці 1948 року. Шасі самоскида було створено на базі бортової вантажівки ГАЗ-51. Раму його вкоротили на 320 мм, а замість стандартного буксирного приладу зробили два гаки на кінцях поздовжніх балок рами. Замість компресора для накачування шин встановили коробку відбору потужності для приводу підйомного механізму. Для “запаски” на рамі місця на рамі вже не залишалося і колесо закріпили вертикально на задній стінці кабіни. Туди ж перенесли задній ліхтар і номерний знак.

Самоскид з суцільнометалевою кабіною ГАЗ-81Б

Самоскид мав металеву платформу коробчатого типу, із заднім розвантаженням, корисний об’єм якої становив 1,65 м куб. Але для перевезення легковагих вантажів його можна було легко збільшити: адже на бічних стінках були скоби для кріплення додаткових бортів. Задній борт відкривався вгору, а при відкиданні назад він дозволяв перевозити довгоміри.

Вантажопідйомність самоскида ГАЗ-93 на дорогах з твердим покриттям досягала 2,25 т, а на грунті – 1,75 т. Час підйому кузова становив 10 с, а опускання – на секунду менше. Бензинова “шістка” (3,48 л; 70 к. с.) розганяла машину до 70 км/год.

Спочатку самоскид, як і юазова вантажівка, мав деревометалеву кабіну типу ГАЗ-81Д, але пізніше її замінили на суцільностальну ГАЗ-81Б, хоча двері зберегли дерев’яний каркас.

ГАЗ-93 на крымських дорогах (фото 2010 р.)

У 1955 році почався випуск самоскиди ГАЗ-93А. Він мав шасі, уніфіковане з модернізованою вантажівкою ГАЗ-51А. А на наступний рік з’явилася і його версія – ГАЗ-93Б. Вона мала вантажну платформу збільшеної ємності – 3,2 м куб., яка, що цікаво, закривалася спеціальною кришкою.

ГАЗ-93 на службі в Ялтинському ДЕУ (фото 2010 р.)

Ще в 1955 році виготовили ювілейний, 100-тисячний самоскид. А в 1957 році підприємство вийшло на рекордний показник, випустивши за цей рік 21 530 таких машин. Однак 17 квітня наступного року вийшла урядова постанова № 422 Про припинення випуску самоскидів в Одесі. Керівництво галузі вирішило перенести їх виробництво на підприємство в місті Саранськ.

Читайте також:
Военная тайна одесситов

Ізотермічний автопоїзд Termod у складі тягача КрАЗ – 65101 (6х4) і причепа. Вантажопідйомність – 21 т., повна маса – 38 т.

Останній ГАЗ-93 вийшов з воріт «Одазу» в 1959 році. І завод отримав нову спеціалізацію – виробництво причіпної автотехніки. У 1959 – 1964 рр. він випускав напівпричепи-фургони вантажопідйомністю 7 т. Після реконструкції, в період 1964 – 82 р. постійно розширював гаму продукції та обсяги виробництва. А справжній “зоряний час” настав в 1989 році, коли підприємство почало виготовляти широку гаму рефрижераторів і ізотермічної автотехніки. Але це вже зовсім інша історія.

Читайте також:
Найдена интересная продукция Одесского автосборочного завода (фото)

Ізотермічний автопоїзд Termod у складі тягача КрАЗ – 65101 (6х4) і причепа. Вантажопідйомність – 21 т, повна маса – 38 т.