X

Як трансформувався ринок комерційних автомобілів в Україні

У рамках виставки ComAutoTrans 2024, яка проходить з 14 по 16 травня у столичному МВЦ, відбулася конференція, присвячена ситуації на вітчизняному ринку комерційних автомобілів та можливих шляхах його розвитку. Спікером був Олег Омельницький, директор компанії AUTO-Consulting.

Ринок комерційних автомобілів в Україні за останні роки значно трансформувався. Почнемо з того, що його обсяги неабияк впали: з 18,6 тис. од. 2008 року до 4,85 тис. од. 2023 року. І якщо спочатку перші місця рейтингу продажів займали російські та білоруські машини, то в останні пару років ситуація, на щастя, кардинально змінилася.

Завдяки введеним санкціям на продукти вищезгаданих країн лідери на нашому ринку вирвалися машини європейської «великої сімки». Плюс потрібно додати зростання продажів машин низки азіатських марок (JAC, Dauyn, Isuzu), у тому числі за рахунок організації їхнього складання в Україні.

За перші 4 місяці цього року продаж нових вантажівок становив 1,5 тис. од., що на 2% більше, ніж за аналогічний період минулого року. У сегменті легких комерційних автомобілів (LCV) повною масою до 3,5 т за той же період намітилося зростання в 31%.

Якщо говорити про весь ринок комерційної техніки в Україні, то за підсумками 2023 року він склав 12,3 тис. од., що на 66% перевищує результат 2022 року. Важливо, що з цієї кількості – 28,52% припало на автомобілі, що отримали кузовні надбудови вітчизняного виробництва. При цьому частка техніки спеціального призначення становила 15,27%. За минулий рік в Україні було забудовано 3,5 тис. автомобілів, що на 72,6% більше, ніж 2022 року. Змінились і лідери серед українських виробників спецтехніки (див. графік).

Якщо говорити про найбільш популярні марки шасі для кузовних забудовників, то ТОП-10 виглядає так: Citroen, Renault, Ford, IVECO, MAN, JAC, Dayun, Volkswagen, Isuzu та Peugeot. Більш детальний аналіз класів представлений на діаграмах.

Окремою темою на конференції став аналіз українського ринку електромобілів, у тому числі розвізних. Перші комерційні продажі електромобілів в Україні стартували ще 27 травня 2011 року. З урахуванням даних за перший квартал 2024 року їхня кількість склала 95 744 од. Серед них на легкі розвізні електромобілі припало 3228 од., на вантажівки середнього та важкого класів – лише 35 од., а на електробуси – взагалі тільки 5 од.

Хочеться вірити, що ситуація щодо електричних комерційних автомобілів зміниться на краще, оскільки з 1 березня 2024 року було скасовано ПДВ на ввезення такої техніки. Особливі перспективи мають електромобілі повною масою до 3,5 т. За сприятливих обставин, за п’ять років такі машини можуть зайняти до 15 – 20% вітчизняного ринку у своєму сегменті. Якщо говорити про машини понад 3,5 т, то тут є шанс підняти продаж за рахунок комунальної техніки (сміттєвози) та машин для доставки продуктів харчування містом.

Також на конференції приділили увагу недолікам тендерних закупівель. Український споживач має отримувати справді ефективну техніку. І тут потрібно керуватися не тільки кінцевою ціною автомобіля, але й вартістю його експлуатації, яку визначає і кількість палива, що витрачається, і витрати на сервісне обслуговування, і ряд інших факторів.

Було розглянуто і тему розвитку вітчизняного автопрому. Зазначимо, що 1991 року в Україні виробили близько 200 тис. автомобілів і за цим показником Україна увійшла до ТОП-20 у світі. У 2008 році випуск сягнув 400 тис. авто на рік. Щоправда лише 150 тис. од. з них були виготовлені за повним циклом, а решта – шляхом крупновузлового складання.

Сьогодні найкращі справи у вітчизняних виробників автобусів. Також активно розвивається складання вантажівок такими вітчизняними підприємствами як «Альфатекс», «Будшляхмаш» та Черкаський автозавод.

Розвиток українського автопрому в нинішніх умовах можливий за такими напрямами. Це нарощування виробництва спецтехніки, а також збільшення частки локалізації. Однією із запорук успіху може бути компетенція у певних сегментах: наочний тому приклад італійські виробники автовишок. А також створення кластерів, експорт спецтехніки та розвитку мережі у країнах ЄС. І в цьому контексті не можна не згадати успішний досвід виробника повнопривідних автобусів Torsus, який має українське коріння.