На українському ринку крани-маніпулятори за останні роки набули широкого поширення. Це вагома альтернатива традиційним автокранам, що дозволяє заощадити і кошти, і час. КМУ встановлюються на автомобілі, які безпосередньо перевозять ті чи інші вантажі: шасі з бортовою або самоскидною платформою, евакуатори, сміттєвози та ін.
Існують два основних види КМУ, що відрізняються конструкцією та дизайном: з Z-подібною стрілою, шарнірно-зчленовані та з L-подібною, тросові. Кожному з них притаманні свої плюси та мінуси. Як приклад розглянемо продукцію провідного вітчизняного підприємства у цій галузі – Заводу спецтехніки «Техкомплект», що пропонує на українському ринку різні КМУ з 2007 року.
Шарнірно-зчленовані моделі найпопулярніші у європейських виробників. “Техкомплект” має прямі поставки із заводів таких відомих італійських компаній як PM та Сomet. Що ж до тросових моделей, то вони переважно випускаються під азіатськими брендами. Завод спецтехніки реалізує в Україні продукцію такої іменитої китайської марки як XCMG, а на замовлення – ще й моделі КМУ південнокорейської марки Kanglim.
Головні плюси шарнірно-зчленованих КМУ – це компактність та підвищена мобільність. Вони оптимально підходять для роботи з габаритними та негабаритними вантажами. До мінусів слід віднести підвищене навантаження на передню вісь шасі (при встановленні за кабіною), що з часом призводить до поломки шарнірно-зчленованої конструкції крана-маніпулятора.
Що ж до тросових КМУ, то вони найбільш конструктивно схожі з традиційними автокранами. У них пряма телескопічна стріла – секції, що послідовно висуваються, забезпечують більший вантажний момент при більшому горизонтальному вильоті, що підвищує продуктивність роботи. Ще одна важлива відмінність – наявність лебідки. Саме завдяки тому, що гак тут можна піднімати або опускати на тросі, дає важливу перевагу перед шарнірно-зчленованими КМУ, у яких гак жорстко прив’язаний до стріли. Це забезпечує більш високу точність виконання вантажно-розвантажувальних операцій, що підвищує цілісність вантажу та безпеку робочого процесу.
Завдяки негативному куту нахилу такі КМУ дозволяють працювати з вантажем, розташованим нижче автомобіля – в котлованах, траншеях і колодязях. «Зітки», на жаль, цього не можуть. А ось до мінусів тросових КМУ варто віднести утруднену роботу в обмеженому просторі через телескопічну стрілу, що сильно виступає над кабіною або над кузовом.
Однак усе це затьмарюють наступні два плюси. По-перше, це більш висока надійність та довговічність. У тросових КМУ немає шарнірних зчленувань, менше шлангів та гідравлічних циліндрів, які до того ж знаходяться усередині стріли та краще захищені від пошкоджень. По-друге, це привабливіша цінова політика.
Ключові технічні характеристики КМУ обох типів такі. Шарнірно-зчленовані моделі PM мають вантажний момент у діапазоні 1,2 – 150,3 тм, гідравлічний виліт 2,7 – 45,25 м та вантажопідйомність від 700 кг до 21,8 т. У «побратимів» Сomet ці параметри такі: 2 ,2 – 34,3 тм., 2,98 – 21,1 м та 660 кг – 11,7 т.
Що ж до тросових КМУ, то моделі XCMG мають вантажний момент у діапазоні 6,72 – 52 тм, виліт від 10 до 23,1 м та вантажопідйомність від 3,0 до 20 т. А крани-маніпулятори південнокорейського бренду Kanglim: 6,1 – 65 тм, 7,5 – 30,5 м та 3,0 – 18,8 т.