Автобуси року: Топ-5 світових прем'єр 2016
Найбільш пам’ятною новинкою 2016 року в світі автобусів, без сумніву, стала машина Mercedes-Benz Future Bus з системою автономного керування CityPilot. Її презентували не де-небудь, а в Амстердамі, на найдовшій лінії швидкісного автобусного сполучення BRT в Європі. На маршруті завдовжки 20 км Future Bus продемонстрували в дії. Наразі водій все ще був за кермом, проте електроніка вже визначала ті ділянки, де вона зможе впоратися сама і включалася в роботу система автономного керування CityPilot.
Нагадаємо, що концерн Daimler tot ще рік тому представив магістральну вантажівку з безпілотною технологією Highway Pilot, тепер же її впроваджують і на автобуси. У проект Mercedes-Benz Future Bus інвестовано близько 200 млн євро і якщо все піде за планом, то вже до 2020 року автобуси Mercedes-Benz з автономним керуванням будуть запущені в серію.
До п’ятірки найкращих автобусів 2016 року, звісно, увійшов і Urbino 12 Electric від польського виробника Solaris Bus&Coach S. A. Це перший електробус, який переміг у престижному міжнародному конкурсі Bus of the Year. І не випадково, що «Міським автобусом 2017 року» стала машина на електротязі. Наразі такі силові установки з нульовим шкідливим вихлопом дедалі частіше використовуються різними виробниками.
Так що не дивно, що за перемогу в конкурсі Bus of the Year 2017 боролися одразу чотири електробуси різних марок. А щодо переможця Solaris Urbino 12 Electric, то машина оснащена батареями на 240 кВ/год, які можна підживити або через пантограф на даху, або через зарядну станцію в депо.
Ще один етапний автобус минулого року дебютував на виставці у Стамбулі – Busworld Turkey 2016. Це так званий метробус – модель Ultra LF25 від турецького виробника AKIA. Машина примітна у двох планах.
По-перше, при довжині 25 метрів вона має рекордну пасажиромісткість – до 290 осіб. А по-друге, метробус може оснащуватися не тільки турбодизелем, в цьому разі Mercedes-Benz стандарту Євро-6, а й гібридною силовою установкою. Машина може бути випущена й у версії тролейбуса. Наразі AKIA Ultra LF25 вже проходить ходові випробування в Стамбулі на маршруті швидкісного автобусного сполучення BRT.
Четверте місце в Топ-5 найкращих автобусів 2016 року посідає машина Proterra Сatalyst E2. Північноамериканський виробник зміг розробити і запустити в серію електробус із рекордним запасом ходу – майже в 1000 км. Щоправда, показника 960 км було досягнуто на закритому полігоні, а на реальному маршруті він скромніший – від 400 до 560 км.
Запас ходу залежить від ємності літій-титанатних акумуляторів, що надходять у трьох версіях: на 440, 550 660 кВт.год. Proterra Сatalyst E2 має завдовжки 13 м і перевозить до 70 пасажирів. Компанія Proterra випускає електробуси з 2010 року. Сьогодні дорогами США вже їздить не одна сотня електробусів цієї марки.
І нарешті, завершує п’ятірку автобусів 2016 року, мабуть, найбільш незвичайна машина – TEB (Transit Elevated Bus), випробування якої розпочалося минулого літа в китайському місті Циньхуандао. Цей шаттл складено за принципом портальних тягачів: салон розташований високо над землею, а міжколісний простір використано для інших цілей. В цьому випадку TEB пропускає під собою легкові автомобілі.
Таким чином, такий шаттл не боїться заторів і створює мінімум незручностей для інших учасників руху. За довжини 21,8 м і ширини 7 м салон незвичайного автобуса вміщує до 300 осіб. Розробники машини стверджують, що TEB дасть змогу на третину розвантажити дороги. До того ж інфраструктура для такого шаттла обійдеться набагато дешевше, ніж будівництво метро.