С 14 по 16 апреля в Стамбуле проходила шестая по счету международная выставка автобусов Busworld Turkey 2016. Остановимся на наиболее интересных новинках.
Цього року в Busworld Turkey взяли участь 145 компаній із 12 країн. Кількість відвідувачів (цього разу вони були з 91 країни) перевищила 11 тисяч осіб. Туреччина з 1 січня 2016 року перейшла на екологічні стандарти Євро 6, а тому не дивно, що всі представлені на салоні автобуси мали відповідні двигуни.
AKIA
На виставці світову прем’єру відсвяткував передсерійний трисекційний метробус марки AKIA. Він має довжину 25 метрів і може перевозити рекордну в цьому класі кількість пасажирів – 290 (!). Місць для сидіння при цьому всього нічого – 29. Машина розроблена спеціально для виділеної лінії швидкісного автобусного сполучення BRT, що успішно функціонує сьогодні в низці найбільших міст світу, зокрема й у Стамбулі.
Технічних характеристик поки що небагато – відомо лише, що метробус оснащується турбодизельним двигуном Mercedes-Benz екологічного стандарту Євро 6. Наддовгий метробус Ultra LF25 може випускатися не лише з дизельною, а й із гібридною силовою установкою. Більше того, можливий і варіант тролейбуса. В останньому випадку його оснащують двома тягловими електромоторами потужністю 160 кВт і штангами на даху.
Temsa
Компанія Temsa є одним із найбільших виробників автобусів у Туреччині, проте на виставці Busworld в Стамбулі вона брала участь вперше. Тут відбулася світова прем’єра одразу двох моделей.
Перша з них – це туристичний автобус класу міді – Opalin. Він має довжину 7,7 м, ширину 2,4 м і висоту 3,4 м. Його відрізняє наймісткіший у класі салон – тут можна встановити 33 комфортабельних крісла. При цьому наявні ємні багажні відсіки під підлогою корисним об’ємом без малого 4,9 кубометра. Автобус комплектується турбодизелем екологічного стандарту Євро 6 потужністю 180 к.с.
Друга прем’єра – низькопідлоговий автобус великого класу Avenue Plus. Його довжина становить 12 м, ширина – 2,5 м, висота – 3,2 м. Зовні цю машину легко відрізнити за новим дизайном носової частини і корми. Всередині особливу увагу приділено комфорту та безпеці пасажирів. У салоні насамперед варто відзначити новий відсік для перевезення людей з обмеженими можливостями. Сидіння також отримали відкидні підлокітники. Покращено й економічність автобуса: вперше в класі тут встановлено систему старт-стоп, яка вимикає двигун під час короткочасних зупинок, наприклад на світлофорах.
Серед новинок варто виділити перший електробус фірми – модель MD9 electriCITY. Ця 9,5-метрова машина комплектується електродвигуном потужністю 100 кВт та акумуляторними батареями на 200 кВт•год. Салон вміщає 56 пасажирів, місць для сидіння – 26. Без підзарядки електробус може проїхати до 200 км, що цілком достатньо для міста.
BMC
Компанія BMC вже довгий час не привозила на салони свої новинки. І ось на виставку в Стамбулі вона приїхала з міськими автобусами п’ятого покоління – ProCity. Зовні їх легко відрізнити за свіжим дизайном. Особливо ефектний вигляд мають 10-метрові машини в профіль – завдяки динамічній ламаній віконній лінії. На стенді можна було побачити одразу кілька модифікацій.
Перша представлена модель – 12-метровий автобус BMC ProCity 12 Super Low Floor. Ця низькопідлогова машина має довжину 12 м і оснащується турбодизелем стандарту Євро 6, який працює в парі з 6-ступінчастою автоматичною коробкою передач. Для полегшення посадки-висадки є система нахилу кузова на зупинках – kneeling. Підвіска всіх коліс – пневматична. У салоні встановлено камери спостереження.
Друга модель, BMC ProCity 12 СNG, має такі самі розміри, що і попередня. Головна її відмінність – двигун, що працює на стисненому природному газі.
Третя новинка, BMC ProCity 10 СityBus, трохи коротша – її довжина 10 м. Ще один автобус, BMC ProCity 10 InterСityBus, теж 10-метровий, але призначений він вже для міжміських перевезень. Зовні його відрізняють великі «лопухи» зовнішніх дзеркал, а всередині – комфортабельні крісла. На виставці ця модель була в люксовому виконанні – з шкіряною оббивкою і з регулюванням в поперечному напрямку.
Otokar
Компанія Otokar вже 6 років поспіль є лідером на турецькому автобусному ринку. Кожен третій проданий тут автобус із пасажиромісткістю 25 осіб і більше має марку Otokar. Сьогодні автобуси Otokar працюють у 45 країнах світу.
Найефектнішою машиною на стенді стала з’єднана модель особливо великої місткості Kent З Articulated. Цей низькопідлоговий 18,75-метровий автобус вперше показали в Європі ще минулого року. Сьогодні він дебютував і на місцевому ринку. Причому не просто так, а вже маючи солідний портфель замовлень. Так, компанія Otokar поставить сто таких машин в Ізмір за результатами виграного тендера ESHOT (Electricity Water Gas Buses&Trolley Buses).
Загалом на стенді було представлено вісім різних моделей. Серед них варто відзначити 12-метровий міський низькопідлоговик Kent C, оснащений у стандарті дисковими гальмами і електронними системами ABS і ASR. Серед машин класу міді можна виділити шкільну модель Sultan Maxi, обладнану підйомником для інвалідних візків.
Anadolu Isuzu
Компанія Anadolu Isuzu привезла на виставку цілу плеяду автобусів. Проте в центрі уваги опинився міський 12-метровий низькопідлоговик Citiport. Ця машина вперше серед моделей турецьких виробників перемогла у конкурсі «Найбільш комфортабельний і ергономічний автобус в Європі» (The Most Comfortable&Ergonomic Bus in Europe), який проводився в рамках Автобусного тижня (Coach Week) на салоні автобусів у Кортрейку в жовтні 2015 року. Isuzu Citiport обійшов там п’ять конкурентів.
Машина має низький рівень підлоги, а завдяки пневматичній підвісці коліс вона дістала систему kneeling, що нахиляє кузов на зупинці в сторону тротуару на кут в 4,5 градуса, що полегшує посадку-висадку. Тут також вперше використано інноваційну трирівневу систему поручнів.
Був показаний і інший низкопідлоговик – Сitibus. Ця 10-метрова машина завдяки своїй кращій маневреності призначена для експлуатації на вузьких вуличках старих міст. На виставці вона була представлена з турбодизелем Cummins (6 Євро) 205 к.с. Салон вміщає 73 осіб (місць для сидіння – 29).
А щодо туристичних автобусів, то тут компанія продемонструвала модель Visigo. Ця 9,5-метрова машина відрізняється ефектною світлодіодною оптикою. Її салон призначений для перевезення від 35 до 95 пасажирів, залежно від комплектації. Тут є місткі багажні відсіки – корисним об’ємом 5,5 м куб.
Guleryuz
Компанія Guleryuz є єдиним у Туреччині виробником двоповерхових автобусів. Її модель Сobra Double Decker активно експлуатується на туристичних маршрутах багатьох міст, зокрема і за кордоном. Довжина в 11 метрів сприяє непоганій маневреності, що важливо для руху містом.
На виставці було показано модель із пасажиромісткістю 62 людини. Салон на першому поверсі пристосований для перевезення одного інвалідного візка. Всі крісла верхнього ярусу оснащені роз’ємами для навушників, які з’єднані з аудіосистемою гіда, що працює вісьмома мовами.
Машина оснащена пневмопідвіскою коліс з електронним керуванням, яка автоматично витримує заданий дорожній просвіт і підвищує плавність ходу. Як силовий агрегат можна встановити 7-літровий турбодизель OM 936 LA (6 Євро) потужністю 300 к.с. З ним працює 6-ступінчастий автомат ZF EcoLife.
Крім двоповерхових автобусів Guleryuz випускає й інші моделі Сobra – довжиною від 9,3 до 12 м.
Салон вміщає ні багато ні мало – 290 пасажирів.
На стенді Temsa – перший електробус марки, модель MD9 electriCITI. Хоча прем’єрою виставки стала туристична модель класу міді – Opalin
(на фото праворуч).
Автобуси BMC ProCity після довгої перерви приїхали на виставку з поліпшеним дизайном. Чого тільки коштує ламана віконна лінія!
Guleryuz – єдина турецька фірма, яка складає двоповерхові автобуси. На стенді було показано популярну модель Сobra Double Decker.
Місцева компанія Cancan переробляє звичайні фургони, такі як цей Mercedes-Benz Sprinter, в люксові мікроавтобуси. У салоні цієї моделі особливо вражає стеля.
Низькопідлоговий Isuzu Citiport став першою турецької моделлю, яка перемогла в конкурсі «Найбільш комфортний і ергономічний автобус в Європі».