Корпорація «Еталон» презентувала свій перший електробус
Сьогодні, 19 грудня в інформаційному агентстві «Інтерфакс Україна» пройшла традиційна прес-конференція корпорації «Еталон», присвячена підсумкам року, що минає, і планам на майбутнє. Головною сенсацією стала презентація першого електробуса марки «Еталон» – міської машини середнього класу А08611 «Мальва-Електро», виготовленої на Чернігівському автозаводі.
Машина з низькою підлогою, завдовжки 9,5 м і повною масою 12,5 т розроблена на базі дизельної моделі «Мальва» А08621, запущеної в серію цього літа. Електробус розрахований на 53 пасажири (24 місця для сидіння). Салон обладнаний для перевезення людей із інвалідністю. Тяговий електродвигун ДТА-140-4У1 потужністю 140 кВт та літій-іонні батареї ємністю 185 кВт.год. поставлені компанією «Інформбізнес» (Молдова). Заявлений запас ходу – 200 км.
Кабіна водія оснащена кондиціонером, як опція їм можна укомплектувати й салон. Передбачена установка автономного рідинного обігрівача, що працює від дизельного мотора стандарту Євро 6, що дозволить збільшити пробіг без підзарядки. Сьогодні електробус уже пройшов усі випробування та чекає на сертифікацію. За вартістю новинка буде приблизно втричі дорожча дизельної «Мальви», яка продається за 100 – 110 тис. доларів (без ПДВ).
Як зазначив президент корпорації «Еталон» Володимир Бутко, сьогодні за умов воєнного часу підприємствам корпорації допомагають вижити державні замовлення. Триває відновлення виробничих потужностей. Якщо говорити про обсяг випуску та отриманий дохід в гривнях, то на підприємстві «Український кардан» відновлення потенціалу становить 25-30%, на «Ковальському заводі» – 50-60%, і на «Чернігівському автозаводі» – близько 70%.
На Чернігівському автозаводі заплановано розширення виробничих площ на 7000 м кв. Буде побудовано новий молярний комплекс під транспортні засоби завдовжки до 18 м, а також збільшено кузовний цех. Підприємство підготувалось до екологічних норм Євро 6. Партнер Чернігівського автозаводу – індійська компанія Ashok Leyland незабаром поставить перші двигуни цього стандарту. Досягнуто відповідної домовленості і з китайським виробником Weichai. Зазначимо, що днями Верховна Рада ухвалила законопроект про перенесення введення норм Євро 6 в Україні для комерційних автомобілів ще на два роки – до 1 січня 2027-го.
За словами генерального директора “Чернігівського автозаводу” Сергія Бородухи, у 2024 році підприємством було виготовлено 307 автобусів, у тому числі реалізовано 250 машин. Також поставлено для Чернігова чотири тролейбуси з автономним ходом 20 км. Більше того, було виграно тендер ЄБРР на 42 тролейбуси (з них 8 од. з автономним ходом) для Хмельницького, і перші поставки вже незабаром розпочнуться.
Як зазначив директор торгового дому «Еталон-Авто» Вадим Шкарупін, структура ринку така, що 90% усіх проданих автобусів сьогодні становлять державні закупівлі. Щодо тролейбусів, то цього року пройшла низка тендерів європейських фінансових інституцій із закупівлі 274 од. для восьми міст України. По п’яти містах постачальник уже відомий – він український. Ще по двох – швидше за все буде теж вітчизняний. А ось Київ отримає 73 тролейбуси з Туреччини. І це при тому, що до столиці буде поставлено ще 85 турецьких автобусів.
На прес-конференції виступив і віце-президент асоціації “Укравтопром” Георгій Овсянніков, який охарактеризував стан справ на ринку. 2024 року 58% усіх перших реєстрацій автобусів в Україні припало на нові машини, три чверті з яких – українського виробництва. Якщо говорити про кількісні показники, то ринок нових автобусів скоротився на 28% – за 11 місяців реалізовано 1,1 тис. од. проти 1,5 тис. торік. При цьому виробництво автобусів в Україні знизилось на 22%. І це попри те, що на програму «Шкільний автобус» було виділено 1,2 млрд. грн. субвенцій. На 17% скоротився ринок уживаних автобусів. Загальна кількість перших реєстрацій (нових та вживаних автобусів) склала 1911 од., що на 25% менше, ніж рік тому.
За 9 місяців в Україну імпортували 775 автобусів, у тому числі мікроавтобусів, що на 9% менше за аналогічний період минулого року. Їхня сумарна митна вартість склала майже 36,5 млн доларів. З-поміж ввезених машин 234 од. склали нові, що вдвічі більше. Цікаво, що 215 із них – турецького виробництва. Що ж до колишніх в експлуатації, то найбільше автобусів (180 од.) привезли з Польщі.