В настоящее время Volvo Trucks совместно со шведской компанией по переработке отходов Renova проводят испытания и исследования на предмет того, как автоматизированные транспортные средства могут способствовать более безопасной и эффективной переработке отходов и оптимизировать условия работы водителей.
Системи автоматичного водіння, що випробовуються, загалом нічим не відрізняються від систем, якими була обладнана вантажівка Volvo, експлуатація якої здійснювалася у шахті міста Крістінберг, що на півночі Швеції, з осені 2016 року.
«Керування важкими комерційними автотранспортними засобами в умовах міста, на вузьких вулицях і поряд з вразливими учасниками дорожнього руху накладає необхідність дотримання важливих вимог щодо безпеки, навіть якщо швидкість автомобіля не перевищує швидкість пішохода. Автомобіль для перевезення сміття, який ми наразі випробовуємо, постійно відстежує оточуючу ситуацію та негайно зупиняється при раптовій появі перешкоди на дорозі. В той же час, завдяки системам автоматичного водіння водій зможе уважніше спостерігати за тим, що відбувається біля вантажівки», — говорить Карл Йохан Алмквіст, директор з безпеки руху та продукції у Volvo Trucks.
Під час першого використання вантажівки для перевезення відходів з автоматичною системою водіння на новій місцевості вантажівкою керували вручну. В цей час бортові системи постійно відстежували та розробляли мапу маршруту за допомогою датчиків і GPS-технології. Наступного разу, коли вантажівка опиниться на цій же місцевості, вона знатиме, якому точно маршруту слідувати та біля яких сміттєвих баків зупинятися.
Під час першої зупинки за активованої системи автоматичного водіння водій виходить з кабіни, йде до задньої частини вантажівки, переміщує рухомий сміттєвий контейнер і спорожнює його відповідно до сучасної практики, шляхом використання відповідних засобів контролю. Після завершення цих дій вантажівка по команді водія автоматично рухається заднім ходом до наступного сміттєвого баку.
Водій іде по тому ж маршруту, що й вантажівка, тому постійно тримає у полі зору все, що відбувається в напрямку її руху. Та чому вантажівка рухається назад, а не вперед?
«При русі заднім ходом водій постійно перебуває близько до ущільнювача сміття, йому не потрібно раз за разом ходити від задньої частини вантажівки до передньої, коли вона починає рух. А оскільки водію не потрібно сідати та виходити з кабіни під час кожної зупинки та рушання, ризик отримання професійних травм, серед яких розтягнення колінних сухожиль та травмування суглобів, зменшується», — стверджує Ханс Закріссон, менеджер зі стратегічного розвитку у компанії Renova.
В іншій ситуації рух заднім ходом — це доволі ризиковий маневр, оскільки водію часто важко побачити, що знаходиться позаду вантажівки, навіть за вбудованої камери. За деяких умов рух важких комерційних автотранспортних засобів заднім ходом забороняється з метою безпеки, іноді вимагається, щоб перед початком руху заднім ходом за вантажівкою став другий водій і переконався, що шлях вільний. Рішення, що наразі випробовується, призначене для усунення цих проблем.
Оскільки датчики відстежують всю місцевість навколо вантажівки для перевезення сміття, безпека керування забезпечується незалежно від напрямку руху. А якщо, наприклад, вулиця перегороджена припаркованим автомобілем, вантажівка для перевезення сміття може автоматично об’їхати перешкоду за умови наявності достатнього місця.
Оскільки системи автоматичного водіння вирізняються оптимізацією зміни передачі, кермування та швидкості, це дає змогу також зменшити споживання палива та рівень викидів.
Хоча технічна сторона вже реалізована, необхідно провести багато досліджень, випробувань та робіт з проектування, перш ніж сміттєвози з автоматичною системою управління стануть реальністю. Поточний спільний проект продовжиться до кінця 2017 року та супроводжуватиметься надзвичайно суворою оцінкою функціональності, безпеки та, не в останню чергу, сприйняття такого типу транспортного засобу водіями, іншими учасниками дорожнього руху та місцевими жителями. Можливо, що транспортні засоби з різним рівнем автоматизації почнуть використовуватися раніше в інших сферах, де доводиться працювати у територіально-обмежених зонах, наприклад у шахтах і вантажних терміналах.
Факти про проект і транспортний засіб
– Спільний проект Volvo Trucks і Renova.
– Пріоритет віддається безпеці, продуктивності та робочому середовищу.
– Транспортний засіб — вантажівка Volvo FM з автоматичною системою управління для збору сміття.
– Обладнання — система на основі лазерної технології та GPS для побудови мапи, позиціонування та сканування місцевості навколо транспортного засобу.
– Автоматичне кермування, зміна передач і контроль швидкості.
– Автоматична зупинка при раптовій появі перешкоди на дорозі.