Безпека дитини в безпечному автомобілі
Коли ми сьогодні керуємо автомобілем, в неймовірно щільному дорожньому трафіку, ми навіть не замислюємося про те, що 150 років тому тільки починалося зародження такого поняття як «автомобіль». А якщо зазирнути ще глибше в історію, то можна побачити, що дуже тривалий період, і це ще м’яко сказано, основним швидкісним засобом пересування були – коні. Вони використовувалися в багатьох сферах людської життєдіяльності. Сільське господарство, транспортні перевезення, особистий засіб пересування і, звичайно, у військових цілях. Вожді, царі, імператори, королі пересувалися на конях, незалежно від того, чи було це до нашої ери або після. Але не про коней наша стаття. Хоча це теж дуже цікава тема. Викликає легке здивування не реальне часове співвідношення використання «живої» кінської сили і «механізованих» кінських сил. Століття, століття і знову століття, люди пересувалися на конях. І тільки 150 років назад почали використовуватися автомобілі.
Відправною точкою, яка поклала початок суттєвих змін, став винахід в 1879 році Карлом Бенцом бензинового двигуна. Після чого було запатентовано дизельний двигун Рудольфом Дизелем в 1897 році. Потім перші конструкції кузовів автомобілів німецьких інженерів Готліб Даймер і Вільгельм Майбах. І на тлі цих та інших винаходів почався стрімкий розвиток автомобільної промисловості. Та з такою швидкістю, що сьогодні всі ми задихаємося від міських заторів. Не кажучи вже про новачків-водіїв, у яких пересихає в роті і пітніє вся спина, коли вони тремтячими руками тримаються за кермо в цьому божевільному потоці. Тут же згадується крилатий вислів великого комбінатора Остапа Бендера, що «автомобіль – це не розкіш, а засіб пересування». А ще приходить на ум перші слова інструктора в школі водіння про те, що «автомобіль – це механічний транспортний засіб підвищеної небезпеки». Справедливо і перше, і друге висловлювання.
Складаючи всі ці «пазли» в одну картину, ми бачимо об’єктивну реальність, де щодня відбуваються дорожньо-транспортні пригоди. І все це, в першу чергу, пов’язано зі стрімким збільшенням автомобільної промисловості. Безумовно є й інші фактори, але сьогодні ми не про це. З огляду на всі ризики, пов’язані з участю автомобіля в дорожньому русі, виробники застосовують всілякі сучасні технології, які сприяють безпеці водія та пасажирів. Дію і специфіку систем безпеки автомобіля, кожна людина розуміє в силу своїх знань і досвіду. І для того, щоб автомобіліст об’єктивно розумів рівень безпеки його автомобіля, регулярно проводяться різноманітні транспортні тести. Однією з найавторитетніших європейських інституцій в проведенні таких тестів, є організація з назвою EuroNCAP.
Разом з провідними фахівцями в області дитячої безпеки компанії Britax-Römer Україна ми сьогодні познайомимося з цією організацією. І побачимо, яке ж відношення EuroNCAP має до питань безпеки дитини в автомобілі.
EuroNCAP – організація, заснована в 1996 році для проведення об’єктивних тестів автомобілів з метою оцінки активної та пасивної безпеки. Комітет працює за підтримки Європейської Комісії, Шведського національного управління дорожнього руху (SNRA), Міжнародної федерації автоспорту (FIA), різних автомобільних і споживчих організацій Євросоюзу.
Красномовним свідченням авторитетності EuroNCAP є той факт, що 9 з 10 автомобілів, які продаються в Європі, пройшли тестування та отримали відповідну оцінку від цієї організації. З 1997 року проведено понад 1800 випробувань, опубліковано понад 630 оцінок безпеки, інвестовано близько 160 мільйонів євро. Завдяки цим цифрам і фахівцям, які стоять за ними, складно навіть порахувати, скільки людських життів було врятовано. EuroNCAP, протягом усього свого існування була, є і буде потужним мотиватором для автовиробників. Своєю діяльністю вона «примушує» автоконцерни робити автомобілі ще більш безпечними. І до честі останніх, вони дуже активно реагують, в позитивному сенсі, на те, що з їх продуктом робить EuroNCAP. І які треба впроваджувати технології, щоб повністю відповідати стандартам, які дозволяють отримати максимальну, таку заповітну, 5-ти зіркову оцінку в авторитетному рейтингу.
Випробування EuroNCAP проводяться на шести полігонах по всій Європі: у Франції (UTAC), Німеччини (BASt і ADAC), Нідерландах (TNO), Іспанії (IDIADA) і Великобританії (TRL). Методика випробувань стає все більш технологічно, більш вимогливою. Основні ударні випробування проводяться за трьома напрямками. Фронтальний удар, бічний «плоский» удар, бічний удар з проникненням. Крім цього, з 2009 року, почалися проводитись тести, що імітують удар ззаду.
1.Тест на фронтальне зіткнення проводиться зі зміщенням в сторону водія. При таких умовах удар більш реалістичний, ніж повний фронтальний удар передньої частини автомобіля в жорсткий бетонний бар’єр. Оскільки в більшості лобових аваріях страждає лише половина капота автомобіля. Такий тест проводиться на швидкості 64 км/год, де удар відбувається в деформуючу алюмінієву поверхню. Площа контакту становить 40% водійської сторони.
2.Ударний тест в бічну частину автомобіля проводиться під кутом 90 градусів. Контакт відбувається по площині кузова, тому його можна назвати «плоским» ударом. Платформа з прямокутною площиною, розміри якої становить 150 см. на 50 см., вдаряється в автомобіль на швидкості 50 км/год. Саме цей тест став однією з причин появи у внутрішній частині кузова авто бічних подушок безпеки.
3.Бічний удар з проникненням. Тест, який моделює бокове зіткнення автомобіля в стовп. Платформу з машиною розганяють до швидкості 29 км/год і вдаряють об стовп діаметром 25 см. Цей тест дозволяє побачити вразливі місця бічного захисту, які не виявляються під час удару по площині автомобіля. Тим самим, фахівці EuroNCAP акцентують увагу автовиробників на проблематику пасажирів при бічних ударах. А статистика цієї організації показує, що 25% фатальних випадків в ДТП відбуваються через бічні зіткнення.
У різні часові періоди результатом тестів EuroNCAP стала поява таких технологій пасивної та активної безпеки: AEB (система екстреного гальмування), ESC (система стабілізації курсової стійкості), ASL (система автоматичного обмеження швидкості), LC (система контролю середини смуги руху), ACSF (система автоматичного рульового управління) та ін.
У 2003 році почалася нова ера розвитку EuroNCAP. Вона пов’язана з тим, що обов’язковою опцією проведення тестів стають тести на предмет дитячої безпеки. З моменту народження цієї організації в 1997 році, пройшло 6 років. І можна сказати, що фахівці EuroNCAP досить швидко звернули увагу на таку важливу сторону безпеки автомобіля. І з тих пір, жоден автомобіль не може отримати максимальну оцінку, якщо не продемонструє необхідний захист маленького пасажира. Для проведення тесту на задніх сидіннях встановлюється два автокрісла. Дуже важливим моментом в цьому є той факт, що саме автовиробник визначає які автокрісла будуть проходити тестування в їхньому автомобілі. Уявіть собі, яка має бути довіра з боку автовиробника до виробника автокрісел. Щоб, не дай Бог, автокрісло «зіпсувало» загальний тест автомобіля.
До 2016 року використовували два манекена, які перебували всередині автокрісла під час проведення тесту. Розміри манекенів відповідають антропометрії дитини характерною для віку – півтора і трьох років. Таким чином тестувалися автокрісла з внутрішніми 5-ти точковими ременями. Для складання повного і об’єктивного рейтингу, в рамках категорії «дитяча безпека», з 2016 року починають використовувати манекени, що імітують вік дітей в 6 та 10 років. Для цього вікового періоду, для фіксації дитини, використовується 3-х точковий, штатний ремінь безпеки. Таким чином, разом з автокріслом, випробовується ефективність цього активного елементу безпеки.
А ті, хто читав нашу попередню статтю про випробування дитячих автокрісел, помітять, що швидкісні режими в методології тестів (ADAC і EuroNCAP) фактично ідентичні. Що свідчить про єдиний погляд на питання дитячої безпеки. Завдяки новому стандарту ECE R129 (i-Size), виробники проектують автомобілі з урахуванням повної сумісності з дитячими автокріслами, які будуть встановлені без будь-яких ускладнень і помилок. Дуже цікавим і важливим є той факт, що згідно з офіційними даними, в 2017 році в 95% випадках, автовиробники для тестів EuroNCAP використовували автокрісла Britax-Römer. Що це означає для нас з вами? Про це було написано вище. Якщо продукція Britax-Römer має таку довіру з боку автовиробників, то для нас це має бути вагомим аргументом при виборі крісла для своєї дитини.
Дійсно, все в нашому світі розвивається дуже стрімко. Радує те, що є серйозні організації, які здатні «фільтрувати» безпечний продукт від низькопробного товару. Серед них, безумовно, європейська організація EuroNCAP. Ну а для того, щоб вибрати висококласне і безпечне автокрісло для дитини, переходьте на сайт http://britax-roemer.com.ua/.
А також запрошуємо вас на перегляд нашого тесту, який наочно показує різницю спеціальних утримуючих систем. Заходьте до нас на YouTube канал, та беріть участь в конкурсі.