
Яндекс.Пробки: чи варто плакати?
У моєму оточенні дуже мало тих, хто журиться з приводу блокування соціальних мереж «Одноклассники» і «ВКонтакте». Точніше, їх немає зовсім – є ті, хто взагалі проти будь-якого блокування – але це окрема тема. Але, як виявилося, багатьох щиро засмутив бан сервісу «Яндекс.Пробки».
Річ зручна, безумовно, і якийсь час я користувався одночасно Картами Google і сервісом Яндекса. Не можу сказати, хто крутіший – бувало, обидва сильно лажали, а пару разів ми проводили реальні експерименти – коли з колегами виїжджали з точки А в точку В на різних машинах, і один екіпаж користувався Яндексом, інший Гуглом. Чи вигравав хтось постійно? Зовсім ні, в якихось випадках Яндекс обирав кращий маршрут, в якихось – Google, раз на раз не випадає.
Що було краще в Яндексі – це повідомлення від користувачів про аварії та інші проблеми в конкретних рядах – це дає змогу перелаштуватися заздалегідь. Але, незважаючи на це, в якийсь момент я зніс Яндекс, скажімо так, за політичними мотивами, і зараз дуже радий тому, що його діяльність в Україні заборонили – і не тільки з кровожерливих жидобандеровских міркувань, а й із абсолютно меркантильного інтересу. Поясню.
Яндекс.Пробки і Карти Google працюють загалом за однаковою системою. Є дві складові сервісу: точність карти та оперативність висвітлення дорожньої інформації. Щодо точності, вона залежить від супутникової навігаційної системи. І GPS, і Глонасс – військові системи, першу запустило Міністерство оборони США в 1978 році, другу – МО СРСР у 1982 році (якщо вважати датою початку запуск першого супутника). GPS за оцінкою експертів точніший Глонасс, але Яндекс використовує навігацію і GPS, і Глонасс, що, звісно, збільшує точність і оперативність роботи.
У Штатах GPS допомагає система WAAS, в Європі – EGNOS, мережі геостаціонарних станцій, які вміють зводити разом дані GPS, Глонасс і Galileo (навігаційної системи Євросоюзу). Говорять, що сигнал EGNOS дістає і до більшості областей України, але своїх станцій у нас поки що немає, так що можемо припустити, що у нас Яндекс справді трошки точніший – звісно, якщо працюють усі необхідні 24 супутники, а це буває не завжди. У січні 2016 року у росіян несподівано глюкнули одразу три супутники, і повністю працездатність системи була відновлена тільки в червні 2016 року. Щодо GPS таких косяків не спостерігалося. Насправді Карти.Google конкретно на моєму девайсі іноді можуть дати збій метрів на п’ять і показати паралельну вулицю, але під час руху швидко виправляються, тому особливих проблем це мені не завдає. Як, втім, і більшості користувачів – тому що більше запитань виникає не до точності того чи іншого сервісу, а до оперативності надання інформації про дорожню ситуацію.
І ось тут – найголовніший фокус. І Google, і Яндекс інформацію про затори та інші трабли на дорозі отримують із наших девайсів. Чим більше увімкнених смартфонів із навігаторами тієї чи іншої системи – тим точніша інформація. Найбанальніший, але найбільш яскравий приклад: якщо на абсолютно безлюдному проспекті Перемоги пролітають зі швидкістю 110 км/год п’ять автомобілів без увімкненого навігатора, а в правому ряду на аварійці повзе один «дідок» із Яндекс.Пробки – на карті Яндекса проспект Перемоги буде червоним.
Припустимо, сьогодні любителів Google і Яндекс в Києві порівну. Ну може 40:60, оскільки вважається, що Яндекс показує затори точніше. З закриттям сервісу Яндекс тих, хто звик обирати маршрут за онлайн-навігатором, думаю, менше не стане, і навряд чи багато хто обере якісь маловідомі сервіси – більша частина перейде на Google. Це означає, що конкретно тут і зараз, в Києві, в інших містах України Карти Google щодо дорожньої інформації стануть набагато швидшими і точнішими. Можливо – вдвічі. Тобто навіть набагато точнішими, ніж сьогодні Яндекс.Пробки. Це ж добре, так?
P. S. І є ще одна фішка, яка є у Google, і немає у Яндекса. Останній прокладає маршрут з огляду на оперативну інформцію, тоді як Google враховує і традиційні затори. Тобто якщо на Хрещатику зараз все добре, але рівно о 18.30. там завжди починаються трабли, то під час прокладання маршруту о 18.20 Google вже не зробить це через Хрещатик. Тому що «ось-ось почнеться». Поки що іноді це його теж підводить – буває, він запам’ятовує перекриття – у зв’язку з Євробаченням, наприклад. І потім ще якийсь час намагається «об’їхати» проблемні місця, але і це лікується зі збільшенням реальних користувачів у конкретному місті. Так що все добре – нам нема про що шкодувати.