П'ять цифр, які врятують твоє життя за кермом
У французькій автошколі, про яку я вже розповідала,
водіїв-початківців муштрують нескінченними цифрами: змушують запам’ятовувати відстані безпечної дистанції, кількість допустимих кілограмів завантаження, “припуск” на погану погоду в обмеження швидкості та кількість годин, яку має пройти після того, як був прийнятий на груди “один стаканчик” легкого (або не дуже) алкоголю.
Можна сперечатися про доцільність такого підходу: краще б розібралися в тому, як паркуватися за дзеркалами без того, щоб паралізувати своїми маневрами половину паркувального майданчика величезного торгового центру. Так-так, є за французькими водіями такий грішок – не надто вільно вони почуваються, якщо доводиться паркуватися. Та ще й заднім ходом! Та ще й на вузьких вулицях! Та ще й – не дай Боже – в Парижі! Але є одна беззаперечна істина, яка втокмачується в голови молодих французьких водіїв з перших же уроків в автошколі: машина в твоїх руках – небезпечний снаряд. А за умови твоєї нетямущості – ще й некерований небезпечний снаряд. Отже, п’ять важливих цифр, які варто запам’ятати кожному водієві, незалежно від його географічного положення в просторі.
ПЕРША. 13,8 м/с – проїжджає машина на швидкості 50 км/год
Левова частка обмежень складена на кілометри за годину, нас вчать пам’ятати кілометри за годину на трасі, в місті і під час дорожніх робіт. Але мало який людський розум здатен уявити собі кілометр і візуалізувати годину. З секундами простіше: скажіть вголос “Міссісіпі” і буде вам одна секунда. А 13,8 метрів уявити нескладно. Як і нескладно прикинути, скільки своїх корпусів пролетить автомобіль за це непомітне “Міссісіпі”…
ДРУГА. 20% – такі шанси вижити у пішохода під час зіткнення з автомобілем на швидкості 50 км/год
Так-так, лише 20%, незважаючи на те, що зазначене обмеження швидкості 50 км/год вважається базовим для більшості європейських населених пунктів. Прості підрахунки і сумний досвід засвідчують: це занадто швидко.
ТРЕТЯ. Дві секунди – потрібні середньому водієві на реагування
Тут дані можуть розходитися з тими, яких навчають українських водіїв. Нам розповідали, що водієві достатньо однієї-півтори секунди на те, щоб побачити, оцінити, зреагувати і уникнути аварії. Французькі інструктори менш оптимістичні: вони вважають, що середньому водієві потрібно щонайменше дві секунди. А взагалі, якщо ситуація зовсім нетипова, то й усі п’ять.
ЧЕТВЕРТА. У півтора разу збільшується шлях до повного зупинення автомобіля на мокрій дорозі
Дистанція, яку проїде машина від того моменту, як водій натискає на педаль гальма, до цілковитого зупинення, складається з часу на реакцію і самого гальмування до повного зупинення. Французька автошкола вважає, що час на реакцію залишається незмінним (хоча й погана видимість, і втома, і дощ можуть суттєво її збільшити), а от гальмувати на мокрому/слизькому доведеться з запасом.
П’ЯТА. 3 км/год – така швидкість переміщення маленької дитини
Умовна цифра, що людина переміщується зі швидкістю 5 км/год, дуже умовна – вона не враховує, що під “людиною” мають на увазі і дітей, і літніх людей, і бігунів, і вагітних жінок. Так от, найбільш неповороткі – це, на диво, не літні люди, а маленькі діти. А найспритніші – підлітки. Вони легко бігають дорогами зі швидкістю до 6 км/год. Втім, однакову небезпеку для водія становлять і ті, й інші.
Складати іспити на водійські права у Франції – то ще задоволення. Екзаменаційні запитання постійно змінюються щороку, а загальна їх кількість становить приблизно 5 000, які випадають на іспиті цілком і повністю випадковим чином. А от муштра, якій піддаються французькі водії, їм даром не проходить: якісь речі все-таки в головах осідають… Утім, перевищувати, порушувати, некрасиво обганяти і грубіянити на дорозі у Франції доволі дорого. Та й в’язниця за серйозне порушення – дуже навіть реальний шанс. Отож цифри вчать у школі старанно. І правильно роблять!