Коли я в Японії зустрічався з керівництвом JAMA (Японська асоціація виробників автомобілів), у мене також відбулася зустріч з керівництвом Асоціації безпеки дорожнього руху Японії, на якій мене навіть удостоїли Почесного знака цієї організації. Японія – друга країна з безпеки ДР після Нідерландів.
Інша справа, як вони цього добиваються. Драконівські заходи! От, наприклад, термін дії водійських прав. Вони реально діють ЛИШЕ три роки. Водії, які хочуть продовжити термін дії свого посвідчення, за умови, що вони не вчинили жодного порушення ПДР, можуть, пройшовши простий тест на визначення зору, продовжити їх на п’ять років.
Інші можуть продовжити права на три роки, сплативши 2550 єн (приблизно 600 грн) – плюс потрібно заплатити додаткову суму за лекції з ПДР. При цьому під час видачі кожного нового посвідчення ця Асоціація отримує 500 ієн (трохи більше 100 грн) на рік, і якби у Японії термін дії посвідчення продовжили до 10 років, їхні доходи впали б удесятеро. Зрозуміло, що тут є пряма зацікавленість.
Я вважаю, що така практика у нас не потрібна, і більше того, що довше їздить власник прав, то досвідченішим за кермом він стає. Логічнішим було б, якби, наприклад, лікарі, поліцейські, викладачі були зобов’язані підтверджувати свої знання нових технологій.
І все ж таки з безпекою на дорогах треба щось робити. При цьому ми чомусь егоїстично акцентуємо увагу на безпеці саме автомобілів і водіїв, забуваючи про те, що згідно зі статистикою в країнах, що розвиваються (зокрема й у нас), 80-90% із загиблих на дорогах становлять пішоходи, велосипедисти і мотоциклісти.
Чому у нас вимагають знання ПДР водіїв, але не вимагають від пішоходів та велосипедистів?