Яким має бути техогляд авто в Україні
Як перший заступник голови Ради автомобілістів при Кабміні 2011 року я разом з колегами ходив до президента Януковича. І ми таки вмовили його скасувати корупційний техогляд! Це було однією з вимог першої акції протесту автомобілістів 5-6 лютого 2009 року! Ми вийшли до Верховної Ради і перемогли! Тому я боюся, що знову повернеться старий корупційний ТО. Але те, що сам ТО повернеться, не обговорюється, тому що в тексті угоди з ЄС Україна взяла зобов’язання долучитися до Директиви ЄС/40/2009 (зараз 45) і ввести ТО! А от яким він буде? І який ТО нам потрібен?
Мої тези:
1. Будь-які авто до 5 років не мають підлягати ТО. Це європейські правила.
2. Чиновники не мають акредитувати СТО й навчати фахівців з проведення ТО. Контролювати і призначати СТО повинні самі автомобілісти. Наприклад, у Німеччині ТЮВ і Декру акредитував АДАК (німецький автоклуб) – громадська організація.
3. Повністю прибрати хабарі! Наприклад, у Литві, попри відеофіксацію і відсутність контакту водія з працівниками СТО, водії просто нібито “забувають” у попільничці 50 євро. І будь-яка бляха перед дорогою в Україну проходить ТО, хоча і чадить, як паровоз! Що пропоную? Разом з відеофіксацією зобов’язати зберігати карту діагностики під час проходження діагностичного стенда. Стенд не обдуриш і не сфальсифікуєш карту.
4. Дозволити автодилерам теж проводити ТО! Жигулі можна перевірити і на звичайній СТО, а ось сучасний автомобіль з комп’ютером не перевіриш без діагностичного стенда і програмного забезпечення. У кого воно є? Лише у дилерів. Мені смішно було читати в законопроекті щодо ТО про зобов’язання автозаводів видати безкоштовно акредитованим Мінінфраструктури СТО програмне забезпечення.
Уявіть собі, що бундестаг Німеччини постановив зобов’язати вас віддати німецькій фірмі вашу інтелектуальну власність. Віддасте? Ні! Ось приблизно так само відреагує Мерседес на закон України, який зобов’язує їх видати їхнє ПЗ українським СТО. Видасть, але якщо сам їх акредитує. Так у ЄС!
5. Запровадити кримінальну відповідальність за проведення фальшивого ТО або за неякісний ТО. У СРСР була кримінальна відповідальність за випуск на лінію несправного авто. Я повернув би її. Уявіть собі: авто виїхало після ТО, відмовили гальма і водій вбив людину. Хто піде в тюрму?
Водій! А я вважаю, що якщо експерт автотехнічної експертизи дасть висновок про неякісний ремонт або ТО, то піти до в’язниці повинні і відповідальні особи СТО. І одразу ж потік охочих отримати право на проведення ТО зменшиться!
6. Заборонити в разі виявлення під час ТО несправностей, що загрожують безпеці дорожнього руху, їхати з СТО без ремонту. Зараз у нас як? Приїхав на ТО зі зношеними гальмівними дисками, не пройшов ТО і поїхав “домовлятися” на іншу СТО. А як у Німеччині? Вас не випустять із СТО на несправному авто. Або ремонтують поруч, або їдь на евакуаторі. Спробуєш втекти – викличуть поліцію!
7. Контроль за ціноутворенням під час ТО покласти на громадські організації автомобілістів. Я розумію, що є вільний ринок, але можлива й картельна змова СТО. Потім встановлять божевільні розцінки на ТО і випишуть собі премії по мільйону, як це було в Нафтогазі.
Якщо вже ми і взяли на себе зобов’язання ввести ТО, то краще такий! Інакше знову нам з друзями, як 5-6 лютого 2009-го, доведеться акцію протесту організовувати і блокувати Верховну Раду, вимагаючи скасування корупційного ТО – торгівлі талончиками.