Спробую трохи прочинити двері у внутрішню «кухню» операторів ринку, щоб стало зрозуміло, як саме формується роздрібна ціна на АЗС. І тут якраз доречним буде згадати про ще одну найважливішу складову, що впливає на економіку продажу.
Йдеться про так звані питомі умовно-постійні витрати на утримання мережі АЗС. Чому «умовно-постійні»? А тому, що у витратах на утримання мережі присутня оплата споживаної електроенергії, частка якої в цих витратах становить близько 80% і тарифи на яку «постійними» назвати ніяк не виходить. Так от, ці «питомі умовно-постійні витрати визначаються як частка від ділення суми всіх витрат (оплата енергоресурсів, експлуатаційні витрати, заробітна плата персоналу тощо) на кількість літрів, які АЗС реалізує за звітний період. Забігаючи наперед, скажу, що для кожної АЗС існує своя гранично допустима кількість реалізованих літрів, нижче якої власні витрати можуть «поглинути», зокрема, і ваш планований прибуток.
З урахуванням того, що через небувалу експансію «сірого» і відверто «чорного» ринку, оператори за останні три роки втратили до 40% своїх споживачів, це є дуже серйозною проблемою. Не те, щоб там хтось продав свої автомобілі за кордон, ні, просто вони перейшли на споживання альтернативних видів пального (наприклад, скраплений газ, у продажу якого кожен другий літр має кримінальний відтінок через несплату податків та роботу повз касового апарата) або дешевші фальсифіковані суміші, які мають лише віддалену приналежність до бензину. Це також сильно загострило конкуренцію між різними операторами ринку нафтопродуктів, які розпочали справжню битву за кожного покупця. Саме тому ви можете бачити пропоновані ними різні види так званих «систем лояльності»: від суттєвих знижок і бонусних програм для постійних покупців до розіграшу елітних автомобілів.
Тепер, коли ми з вами з’ясували з чого, власне, складається і від чого залежить роздрібна ціна, саме час зробити навіть не прогноз, а деякі дуже обережні припущення на найближчий період часу, методом порівняння з аналогічним періодом 2016 року. Не хотів перевантажувати вас цифрами, але без них все ж не вийде бути достатньо переконливим! Раніше при курсі 27,8 грн/$ і вартості бензину в Європі $394/тн, середня вартість А-95 в Україні була на рівні 19,37 грн/літр, що відповідало 0,69 $/л. А вже станом на 6.01.2017 курс майже не змінився і був 27,5 грн/$ (адже НБУ працював весь цей, чи не так?), але вартість бензину в Європі за рік зросла на 105$/тн і наразі становить $550/тн, а середня роздрібна ціна А-95 зросла до рівня 23,87 грн/л або 0,87 $/літр.
«Чим душа заспокоїться»
У мене немає стовідсоткової впевненості, що вийде «заспокоїти душу» автолюбителям – бо ціни в Україні зросли за рік на 0,18 $/літр, з яких 0,08 $/літр – від зростання закупівельної ціни бензину, а близько 0,10 $/літр довелося «накинути» через підвищення податків і вартості енергоресурсів. На жаль, як ми можемо бачити, ні вас, споживачів, ні нас, операторів ринку нафтопродуктів тут неначе і «не стояло»… Щоб хоч якось пом’якшити похмуру тональність мого оповідання, ризикну додати дещицю позитиву.
Якщо припустити, що цей рік мало відрізнятиметься від попереднього, то є надія, що в так званий «мертвий сезон» (січень-лютий) ціни на європейському ринку зменшаться отак доларів на 50 за 1 тонну, а курс гривні теж злегка «просяде» через зниження ділової активності в зимовий період. Чи відчують наші споживачі ці можливі зміни, залежить від того, як довго зниження цих складових триватиме цього року. Не можна також виключити і якого-небудь чергового «покращення» від нашої влади, що добре відпочила за різдвяні канікули. Отож, розслаблятися не варто. У будь-якому разі, пропоную думати про вирішення неприємностей у міру їх надходження і не затьмарювати собі й оточуючим святкового настрою передчасно.
Також читайте перші дві частини серії «Ворожіння на нафтовій гущі»: