Даже если провести амнистию нерастаможенных автомобилей, которые эксплуатируются в Украине, не все из них можно будет легализировать.
Проблема 1. Страховка і техогляд
За чинним законодавством автомобіль, зареєстрований у Литві, повністю знімається з обліку в разі, якщо протягом півроку на нього не виписана страховка місцевої цивільної відповідальності (або «Зелена карта», якщо машина виїхала за кордон). Всі чудово знають, що страховка в ЄС дорожча, ніж у нас, тому на авто з Литви «Зелену карту» купують тільки на 15 днів для перетину кордону. І все! Минає півроку і якщо страховку не виписати знову, то авто автоматично знімають з обліку в Литві… Все! Його легалізувати неможливо, оскільки воно не підпадає під визначення «авто на іноземній реєстрації».
Звісно, власники фірм «специ з блях» чудово про це знають і на свої авто спеціально раз на півроку купують страховку в Литві, щоб авто не зняли з обліку. Але більшість їхніх клієнтів, які купили машину в Україні, про це не знають. І вони їздять на машинах, які ніде не зареєстровані! Їх неможливо легалізувати! Те саме – якщо машина не пройшла регулярний техогляд. А якщо автомобіль вже рік в Україні і на ньому тільки перетнули кордон і в’їхали назад, то, вважай, техогляду немає…
Проблема 2. Зняття з обліку власниками
Частина поляків, формальних власників авто на «бляхах», після продажу авто українцю і вивезення машини з Польщі теж знімають їх з обліку. Їм не потрібні на собі «висяки»… Це не стосується тих варіантів, коли автомобіль оформлюють на двох власників або на родичів. Якщо ж машина на чужій людині – найімовірніше, вона зняла її з обліку. Таку легалізувати неможливо!
Проблема 3. Литовські фірми
Величезна частина автомобілів, ввезених в Україну з Литви, зареєстрована на литовські фірми і саме ці фірми є їх формальними власниками. Для легалізації та розмитнення цього авто його треба зняти з обліку і оформити у литовського нотаріуса договір купівлі/продажу зі сплатою відповідних платежів. Чи будуть здійснені ці формальні дії і чи підуть «литовські фірми», створені спеціально під реєстрацію «блях», на витрати (сплату платежів тощо) або просто зникнуть? А можливо, деякі з них давно закрилися? В останньому випадку виявиться, що легалізувати частину авто на бляхах неможливо, оскільки вони не належать українцю – потенційному кандидату на володіння!
Проблема 4. Підроблені номери
Не таємниця, що останнім часом власники авто на бляхах перетворилися в об’єкт полювання для злодіїв-шантажистів. Тема така: зловмисники крадуть номерні знаки авто і потім пропонують їх викупити за 1000-1500 грн. І якщо власник автомобіля на українських номерах може плюнути на шантажиста і отримати в СЦ МВС дублікат свого номера за 200 грн, водієві авто на бляхах звернутися до литовських органів реєстрації накладно. Тому він або платить шантажисту, або купує підроблені номери (фірмочок з їх виготовлення предостатньо). І ось тут знову проблема: у литовських або інших єврономерів захист від підробки не такий як в українських. Наші майстри не зможуть виготовити повноцінний дублікат.
І от якщо литовське авто на такій підробці виїде в ЄС, щоб зняти там його з обліку в разі легалізації або просто зробити перезаїзд, то власникові загрожує дуже серйозне покарання! Через це злодії бляхи і знімають, через це і платять шантажистам! До речі, водії на «бляхах» знають про полювання на номери і тому спеціально замовляють собі дублікати за 500 грн, які не шкода, якщо вкрадуть. Вони кріплять їх на машину, а справжні возять у пакетику в салоні… Але тут вже можуть бути проблеми з нашою поліцією…