X

Як харків’янин на автомобілях власної розробки встановлював світові рекорди

27 февраля 1911 года родился Эдуард Лорент – известный отечественный автогонщик, установивший на машинах серии «Харьков-Л» целый ряд мировых рекордов

Свою спортивну кар’єру Едуард Лорент розпочав ще у тридцяті роки, виступаючи на мотоциклетних змаганнях. У 1939 році він встановив всесоюзний рекорд швидкості на кілометровій дистанції в класі мотоциклів із двигуном до 500 см куб.

Після закінчення Другої світової було створено Харківський автомотоклуб «Трудові резерви», який поєднував ентузіастів автоспорту – таких як В. Нікітін, І. Помогайбо, Г. Попов. Усі вони згодом встановили чимало визначних рекордів. Серед них був Едуард Лорент, день народження якого ми сьогодні відзначаємо.

“Харьків-Л” (1950 р.)

Свій перший рекордно-гоночний автомобіль «Харків-Л» Едуард Лорент побудував у 1950 році та постійно вдосконалював його конструкцію. Влітку 1953 року на Всесоюзних автомобільних перегонах, куди з’їхалися найсильніші спортсмени країни, він на доопрацьованому «Харків-Л1» встановив чотири рекорди, які перевищили офіційні світові досягнення для автомобілів Формули-К із робочим об’ємом до 250 см куб. При цьому два з них – 160,8 км/год на дистанції 50 км та 148 км/год на дистанції 100 км – довгі роки залишалися найвищими здобутками в країні

Рекорд швидкості

Влітку 1961 року Лорент почав обкатувати своє чергове авто «Харків-Л2». На цій машині встановлювалися різні двоциліндрові двигуни робочим об’ємом 239, 345, 484 та 569 см куб. Вони розвивали потужність відповідно 50, 60, 80 та 100 к. с. Коробка передач була 4-ступеневою, підвіска всіх коліс – незалежна. Машина була завдовжки 3750 мм, завширшки 1080 мм та заввишки всього 680 мм. Важила вона, залежно від варіанта, лише від 360 до 380 кг.

Едуард Лорент біля автомобіля “Харьків-Л2” (1955 р.)

Перші заїзди стали успішними, але для більш високих швидкостей була потрібна спеціальна траса. І ось влітку 1963 року таку облаштували на дні висохлого солоного озера Баскунчак. Тут Лорент встановив шість всесоюзних рекордів, три з яких – у класі 350, 500 та 750 см куб. – тривалий час залишалися неперевершеними. А рекорд на дистанції 1 км у класі 750 см куб. зі старту з ходу – 286,168 км/год став світовим досягненням на довгі роки.

Е. Лорент на “Харьків-Л2” на соляному озері Баскунчак перед стартом на 1 км з ходу. Фото own.in.ua

Надалі з’явився новий рекордний автомобіль Е. Лорента – перший у країні дрегстер для гонок на короткі дистанції – «Харків-Л3». Тут застосовувалися двигуни, аналогічні встановленим на «Харків-Л2», але форсовані.

Дрегстер “Харьків-Л3”

Цікаво, що з ними у парі працювала коробка передач від серійного автомобіля ЗАЗ-965. 1967 року Едуард та його син Валерій встановили чотири рекорди, один з яких перевершив світове досягнення у цьому класі.

Згодом Едуард Лорент багато років перебував на тренерській роботі у Харкові, виховуючи молоде покоління автоспортсменів.

Лорент-старший дає вказівки сину Валерію на трасі військового аэродрому в Чугуєві, 1 липня 1967 р. Фото: І.Бахтін, STF

Читайте також:
Як харківські автогонщики в один день встановили вісім рекордів