
Навколо світу за перемогою: особливості логістичних процесів у Формулі-1
Одним із найдорожчих процесів у Формулі-1 є логістика – складна система, за допомогою якої команди перевозять до місця проведення гран-прі все обладнання та автомобілі. У часи, коли перегони, на Великий Приз тільки набували популярності, кожна команда окремо та й уся велика родина Формули-1 разом планували лише найдешевші шляхи доставки автомобілів та обладнання до місця перегонів, через що іноді виникали неприємні історії. У наш час, коли за один сезон проводиться 20 і більше заїздів на різних континентах, вартість послуг транспортних компаній відіграє не таку велику роль. На перший план виходить швидкість і надійність, від яких залежить, чи встигне команда вчасно прибути у визначене місце і у встановлений час.

Команда Mercedes працює над вантаженням боліда / https://roadstars.mercedes-benz.com
Здебільшого кожна стайня має свої логістичні напрацювання, які не підводять їх протягом всієї кампанії з перегонів. І, звісно, в усіх команд ці методи доволі різні, хоча й багато в чому схожі. Спробуємо стисло описати головні нюанси, за якими стоїть успіх чемпіонських колективів Формули-1.
Робота над логістикою розпочинається одразу, після виходу офіційного календаря на майбутній сезон. Розклад щороку змінюється, і тому місця та дати проведення гран-прі плануються спільно з представниками команд для полегшення переміщення обладнання від траси до траси.
Щоб пілоти і персонал, прибувши на автодром, змогли миттєво розпочати роботу, все необхідне обладнання для моторхоума, боксів і капітанського містка має бути доставленим до місця проведення гран-прі щонайменше за два-три дні до його початку. А саме логістичне планування на кожні окремі перегони починається ще за кілька тижнів до старту вікенду, а то й ще раніше, адже для кожної траси командам потрібні абсолютно різні комплектуючі боліда, які слід вчасно підготувати. Якщо етап європейський – усі без винятку команди використовують траки.

Такі траки здатні перевезти все обладнання команди / https://www.ukhaulier.co.uk
Шлях командних вантажівок від бази (або від автодрому, якщо між перегонами немає перерви) ретельно планують фахівці з логістики, а укомплектування кожного з них (у деяких команд кількість траків перевалює за 20) ретельно контролюється, адже забути що-небудь на базі – значить, як мінімум, зазнати додаткових витрат з термінової доставки. Величезні металеві коробки, в яких упаковано все, починаючи від командної форми та сувенірів для фанатів і закінчуючи технічним обладнанням, мають чітко відведене їм місце в траку, яке для зручності монтажної бригади дуже рідко змінюється. Відповідальність за завантаження траків повністю лягає на команди, що відрізняється від ситуацій, коли перевезенням обладнання займається DHL – офіційний логістичний партнер Формули-1, який доставляє цінний вантаж на заокеанські етапи повітрям. Коли обладнання з бази прибуває в логістичний центр DHL (яких лише кілька в Європі) – вся відповідальність за цілісність вантажу переходить до їхніх фахівців. Для перевезення всього 30-тонного обладнання кожної команди використовують п’ять вантажних літаків, над завантаженням і супроводом яких працює особливий штаб технічного персоналу DHL. Вони ж відповідають і за регулювання юридичних і митних питань всередині кожної окремої держави.

DHL – офіційний логістичний партнер Формули-1 / https://www.wired.com
DHL – офіційний логістичний партнер Формули-1 / https://www.wired.com
Але бувають випадки, коли між етапами немає двотижневої перерви, і командам доводиться неабияк потрудитися, щоб встигнути все зробити вчасно. Знову ж таки, якщо це європейські етапи – то поспіху фактично немає, але якщо після етапу в Шанхаї командам вже через тиждень потрібно виступати в Бахрейні (між автодромами понад 6000 кілометрів) – робота кипить, адже перед доставкою всього обладнання на новий трек потрібно розібрати і упакувати його після попередніх перегонів. Іноді команди починають все демонтувати і складати ще до сигналу картатого прапора в перегонах, щоб прискорити процес. На збори персоналу будь-якої стайні потрібно від шести до восьми годин. Звісно, на швидкість демонтажу впливає і сам паддок. Величезний за розмірами паддок китайського автодрому дає змогу командам зібрати все обладнання в найкоротші терміни, щоб у той самий день після завершення перегонів доставити його на аеродром, чого не можна сказати про паддок у Монако. Впливає на швидкість і рівень команд. Командам з амбіціями доводиться працювати трохи довше, ніж колективам зі скромним бюджетом, адже, приміром, демонтаж моторхоума топ-команд займає набагато більше часу, ніж аналогічний демонтаж скромних моторхоумів команд типу Haas.

Скромні апартаменти Haas демонтуються і монтуються набагато швидше / http://www.auto-motor-und-sport.de
Ці моторхоуми часто ніколи (крім літньої перерви) не повертаються на базу команди, а одразу вирушають до місця проведення наступних перегонів, навіть якщо до їх початку ще кілька тижнів. Лише частина вантажу з того ж Шанхаю (найцінніша) полетить літаком, інша частина в 12-метрових контейнерах вирушить у Бахрейн морем, адже авіаперевезення дуже дорогі, і навіть найбагатшим стайням доводиться на них економити, особливо зважаючи на зменшення кількості європейських етапів. Залежно від ситуації вантаж із запасними комплектуючими може поїхати в зовсім інший бік, одразу до місця проведення етапу, до якого у команди є ще кілька тижнів, або у тому ж Бахрейні команду очікуватиме комплект, який прибув туди, приміром, після австралійського етапу. Знову ж таки, стайні самі планують, що, коли і куди поїде, полетить або попливе. Так столи, стільці, телевізори та інше комфортне начиння подорожуватиме світом ще за два-три місяці до початку європейського етапу, а продукти харчування і вода можуть закуповуватися в країні проведення перегонів, що теж дає змогу економити час і кошти.

Моторхоум команди McLaren / http://www.auto-motor-und-sport.de
А щодо людей – то тут зовсім інша історія. Гонщики вільні самі обирати для себе найбільш комфортний час для прибуття в країну проведення етапу, щоб акліматизуватися і спокійно підготуватися до заїзду. Першими приїжджають на автодром монтажники боксів, щоб встигнути звести споруди до приїзду інженерів і механіків, які приїжджають на етап за кілька днів до старту вільних заїздів (найчастіше в середу), щоб знову зібрати воєдино все обладнання, яке зовсім недавно вони ж і розібрали й відправили на новий автодром.
Так триває з року в рік, від перегонів до перегонів. З кожним сезоном логістика у Формулі-1 модернізується, вантажі стають компактнішими і легшими (чого тільки вартують системи дозаправки болідів, після скасування яких команди значно економлять на вазі обладнання), персонал працює швидше. Проте важливість цього процесу залишається на найвищому рівні, адже саме від нього залежить безперебійна робота кожної без винятку команди, яка бажає боротися за перемоги і титули.