Ciao, bella Монца: Гран Прі Італії
Гран Прі Італії незмінно присутнє в календарі з першого сезону – змагатися з ним в цьому може хіба що Гран Прі Великобританії. Але британський етап багато разів міняв «прописку», а італійський національний етап – лише одного разу, в 1980-м, проводився не в Монца.
Будівництво Monza Autodrome почалося в січні 1922 року, коли міланський автоклуб вирішив відзначити 25-річний ювілей будівництвом власної траси. Розглянувши кілька проектів, вибрали парк в Монца, рельєф якого влаштував інвесторів, інженерів і будівельників.
Проект включав в себе 14-кілометровий трек, витрати оцінювалися в шість мільйонів лір. У лютому 1922 року керівники міланського автоклубу заклали символічний «перший камінь», і робота закипіла. За рекордний термін в 110 днів все було готово – класична траса і 4,5-кілометровий овал з профільованими віражами висотою 2,5 метра (розрахункова швидкість на ті часи – 180-190 км/год).
Офіційне відкриття відбулося в дощовий день 3 вересня 1922 року, на важливість події вказувала фігура прем’єр-міністра в числі гостей. Фактично, це був лише третій автодром в історії автоспорту, побудований спеціально для гонок.
Конфігурація траси змінювалася набагато менш значно, ніж де б то не було – за винятком хіба що Монако. В цілому, нинішня схема траси відрізняється від оригінальної, побудованої в 1922 році, лише наявністю шикан.
Планувалося, що в 2017-м конфігурація траси в Монца буде змінена – в першу чергу це стосувалося першого відрізка. Першу шикану, Rettifilio, власники траси збиралися прибрати, Curva Grande змінити, і все це призвело б до помітного зростання швидкостей – приблизно на півтори секунди на колі. Однак, як це не раз бувало, зміни не вдалося узгодити з природозахисними організаціями – адже автодром знаходиться в історичному парку Монца.
Втім, і без того в усі часи Монца була однією з найбільш швидкісних трас чемпіонату. Тут встановлена левова частка рекордів швидкості Formula-1 – тільки старий Хоккенхаймринг міг змагатися з італійським «храмом швидкості». З цим пов’язана і велика частина особливостей у підготовці команд до Гран Прі Італії – спеціально для цієї траси командам доводиться готувати спеціальний аеродинамічний пакет, з мінімальним рівнем лобового опору, і як наслідок – притискної сили.
Траса Монци – це 53 кола по 5.793 км, що становить в сумі 306.72 км. Аеродинаміка налаштовується на низький рівень притискної сили. Середня швидкість – 240 км/ год, максимальна – 370 км/год з системою DRS. З повністю натиснутою педаллю газу гонщики проїжджають 75% дистанції – більше, ніж де-небудь ще по ходу чемпіонату.
Тут шість зон гальмування, а час на гальмуванні займає 11% кола. Не так багато, але через значні швидкості всі гальмування дуже жорсткі, тому знос гальм високий.
Завдяки довгим прямим і широкій трасі, обганяти в Монца можна було завжди, навіть у найскладніші в цьому плані часи. Проте, за останні сім років тут шість разів перемагав володар поула. Здебільшого це пов’язано з тим, що система DRS тут неефективна – на всіх машинах антикрила і без того налаштовані на мінімальний рівень притискної сили, так що відкриття планки DRS слабо впливає на аеродинаміку.
Сіріль Абітбуль, керуючий директор Renault Sport Racing:
«Італійський Гран-Прі – остання європейська гонка сезону, вона важлива для команди, оскільки завершує цей цикл. Через особливості конфігурації і штрафу для Ніко уїк-енд не буде простим, але ми налаштовані використовувати в своїх інтересах будь-яку можливість, перш за все для того, щоб оцінити роботу силової установки на цій вимогливій трасі.
І хоча наша перевага по відношенню до суперників зменшилася, нас це не лякає – попереду ще багато гонок, і наша мета – зберегти четверте місце в Кубку конструкторів після фінішу Гран Прі в Абу-Дабі».
ЦІКАВІ ФАКТИ
- Під час Другої світової війни Monza Autodrome використовувався не за призначенням – спочатку сюди вивезли архів, потім тварин міланського зоопарку.
- У латвійській група Brainstorm є пісня «Монца», присвячена італійському Гран Прі Formula-1.
- Перед одинадцятим поворотом траси на відрізку в 72 метра пілоти скинуть швидкість на 109 км/год. Зусилля на педалі гальма складе 211 кг, перевантаження досягнуть 6,7 g, на гальмуванні вивільниться енергія еквівалентна 3010 кВт.