Дакар-2022 в Саудівській Аравії: Підсумки першого ралі-рейду року.
Утретє ралі-рейд, відомий ще заїздами африканською пустелею та фінішем в столиці Сенегалу, відбувається в одній країні повністю, а саме в Саудівській Аравії. І це призводить не лише до необхідності застосовувати кільцевий маршрут, а ще й регулярно кружляти навколо одного великого міста упродовж одного, а той двох днів поспіль, як у випадку з Ер-Ріядом. До чотирьох таких кіл у першій частині маршруту додалися ще два кола – під завершення.
У категорії автомобілів Себастьєн Льоб мав зробити щось неможливе, аби наздогнати Нассера Аль-Аттію. Зі старту СД7 екіпаж Льоба в парі з бельгійським штурманом Фаб’єном Луркеном задали пристойний темп, поки за 50 км до фінішу найдовшої ділянки (402 км загалом) виявилася проблема з тиском палива. Довелося трохи скинути. 5 відіграних хвилин у Toyota GR DKR Hilux Аль-Аттії та Матьє Бомеля було замало. Найбільшим видовищем стала аварія у стилі Ванаґаса для вантажівки №523: International Scania LoneStar підкинуло кілька разів на гребенях пісків, через що болід здійснив кілька переворотів. З екіпажем у складі нідерландців Мауріка ван ден Хювела, Мартійна ван Роойя та Вілко ван Оорта все гаразд.
Наступного дня Льоб продовжив атакувати, але отримав прокол, після чого спинився для заміни колеса. Замінене колесо екіпаж зобов’язаний забирати зі собою, проте другий день поспіль ліва панель кузова BRX Hunter T1+ отримала пошкодження, через що колесо було втрачене на допі. Сам екіпаж отримав грошовий штраф, який на боротьбу не вплинув. Нассеру пощастило, що також обійшовся проколом передньої лівої покришки та відмовою заднього приводу лише за 50 км до фінішу при загальній дистанції в 395 км. За таких умов екіпаж Toyota Gazoo Racing був радий програти лише 7 хв своїм безпосереднім суперникам із програми Prodrive. Для Audi Q Motorsport та Маттіаса Екстрьома із Емілем Берґквістом СД завершилася тріумфом. Швед проводить лише свій другий марафон Саудівською Аравією та перший в основній автокатегорії. І ось – перший успіх на допі. Зі слів Матіаса, метою був просто фініш у Джидді та накопичення досвіду, але аж ніяк не виграш дня.
Новим досвідом для Чемпіона Світу World RX стало відкриття каналу І з цим шведи впоралися, проїхавши 287 км на 2 хвилини повільніше суперників, які мали орієнтир поперед себе. Нарешті про себе нагадав південноафриканець Жінієль де Вільєрс. За допомогою нотаток Денні Мерфі переможець-2009 здобув 18 перемогу на СД. А успіх Toyota Gazoo Racing підкріпили Генк Латеґан із Бреттом Каммінґсом (менш екстремально, ніж під час виграної СД першого тижня, напевно, тому й програли 9 секунд за день) та лідери заліку.
5 штрафними хвилинами Нассер та Матьє відзначилися наступної, 375-кілометрової ділянки, – через непристебнутий пасок безпеки катарця в момент старту авто. Невдача, яка також не особливо похитнула першу позицію гонщика у заліку. Але нарешті своїх прихильників потішив «Містер Дакар» Стефан Петерансель. Для француза – ще одна виграна СД за 34 роки виступів на марафоні. Хоча одного разу цей пілот не виграв жодної СД, але став переможцем останнього «Ралі Дакар» із відповідним містом на фініші. Власне цим Петерансель відрізнятиметься від решти сучасних гонщиків марафону. Бо хто б не перемагав останні 13 видань, ці перемоги до африканських золотих бедуїнів додаватиме лише він.
Хоча Стефан і не змагався вже ні за що, останні два дні пройшли у відносному спокої. Карлос Сайнс та Лукас Крус довели здобуток Audi RS Q e-tron до чотирьох виграних допів ділянкою у 346 км, а в п’ятницю й Латеґан Каммінґсом не страхували, слідуючи одразу за лідером команди, як напередодні, а й для себе найшвидше промчали фінальні 164 км. Щоб на фініші Нассера Аль-Аттію та Матьє Бомеля привітати з перемогою. Четвертою з трьома командами для катарця. Для бренда Toyota та моделі Hilux цей успіх став номером два, після 2019-ого року – фінального в Південній Америці. Француз Матьє Бомель виграє з Нассером утретє. Себастьєн Льоб повторює своє найкраще південноамериканське досягнення, фінішуючи другим. І, що цікавіше, у заліку пілотів W2RC він програє лише один бал Аль-Аттія, оскільки рівно у половині випадків був на трасі швидшим за суперника. А попереду ще 4 етапи новоствореного Чемпіонату Світу. Язід Аль-Раджі також стабільно провів гонку та разом із британцем Майклом Орром досяг подіуму – вперше для представників Саудівської Аравії. Гонщики виступали на Toyota Hilux команди Overdrive. Дев’яте місце фактично новачків – Маттіаса Екстрьома/Еміля Берґквіста та Audi RS Q e-tron роблять саме цей колектив загрозою лідерам наступного разу.
Щодо решти заліків. Десятий доп вивів із претендентів на перемогу в мотозаліку чинного володаря трофею – аргентинця Кевіна Бенавідеса. Британець Сем Сандерленд лише на передостанньому допі марафону вирвався у лідери та здобув для себе другу з 2017-ого, а для такого бренду як Gas Gas – першу звитягу на «Дакарі». Це якщо забути, що сам байк 450 Rally Factory Replica є тим самим, що й австрійський KTM – 18-разовий переможець марафону. Чи тепер вже 19?!
Хто точно в 19-ий раз виграє, то це єдина професійна команда серед вантажівок. КамАЗ-Мастєр змагалися виключно між собою. Зі сходом Praga V4S DKR Алеша Лопрайса четверте місце також відійшло до стану цього колективу. А переможцями стали Дмітрій Сотніков/Руслан Ахмадєєв/Ільґіз Ахметзянов – цьому екіпажу другий рік поспіль немає рівних. Також складається враження, що навіть серед напарників саме вони стають орієнтиром решті. У протистоянні ж нового авто та попередника, саме нова генерація К5 принесла дубль.
Емоційним видався переможний фініш Александра Жіру на Yamaha YFZ 700 у заліку квадроциклістів. Справа в тому, що батько Алекса став узагалі першим райдером, який дістався фінішу в даній підгрупі мототехніки. І тепер гонщик лише шкодує, що не може розділити з ним свій тріумф 25 років потому.
Серед легких прототипів успіху досягли предстаники команди Маттіаса Екстрьома. Першими були чилійці Франціско Лопес Контардо з Хуаном-Пабло Вінаґре на Can-Am XRS. Сам переможець відмітив, що попереднього разу для перемоги йому довелося атакувати, а тепер усе пройшло спокійно. Напарники Себастьян Ерікссон та Воутер Росеґаар програли понад 51 хв. Для шведа Ерікссона цей марафон став першим, але переможець одного з етапів World RX впевнено проїхав гонку з досвідченим нідерландським штурманом. Попри втрати часу, переможниця фінального етапу Extreme E іспанка Крістіна Ґутьєррес змогла повернути собі третє місце. А допомогав їй француз Франсуа Ґазале і техніка OT3 – 01. Особливо попрацювали американець Сет Квінтеро та німець Денніс Зенц – у них 12 виграних днів із 13. І лише невдача другого дня не дала можливості стати тріумфаторами заліку. Але рекорд ще П’єра Лартіґа та Мішеля Перена з Citroën ZX Rallye-Raid за кількістю виграних допів для однієї категорії перевершено.
Переможця та срібного призера в SSV розділило лише 2 хв та 37 секунд. Американець Остін Джонс та бразилець Ґуставо Ґужельмін скористалися проблемами з електрикою у напарників – єдиного гонщика-легенди (10 стартів і більше) заліку Ґерарда Фарреса та його штурмана Дієґо Ортеґи. Обидва екіпажі виступали на Can-Am XRS South Racing. Не менш цікавими тут є дебютант Рокас Бацюшка – 22-річний литовський ралі-кросмен виграв два з трьох фінальних дні та разом із іспанцем Оріолем Меньєю досяг подіуму на Can-Am Maverick XRS. Українці Євген Ковалевич та Дмитро Циро випередили австралійських ралістів Моллі Тейлор та Дейла Москатта. Для переможниці Extreme E та нашого Євгена цей «Дакар» був дебютним, але менш титуловані наші хлопці відіграли 24 з половиною хвилини. Техніка марки Can-Am також використовували обидва екіпажі.
Окремо слід виділити другу поспіль перемогу литовця Арунаса Ґелажнінкаса в заліку Original by Motul на KTM 450 Rally Replica – заліку, в якому райдери виступають без будь-якої підтримки, тобто один на один зі своїм байком та умовами на трасі.
Перемогу для Toyota також здобули французи Серж Моно та Флоран Друльйон на Land Cruiser HDJ80 у заліку класичних авто, випущених до 1999 року. Хоча українським уболівальникам значно приємнішим став факти виступу і фінішу українського тріо – Сергія Малика, Любомира Шумакова та Сергія Мартовенка на Renault Kerax 420DCI, підготовленого STA Competicion. Фініш – це вже успіх, а далі буде!
Звісно, що ралі-рейд в Саудівській Аравії завершено. Шкода, що не без небезпечного теракту, лобового зіткнення, та, навіть, трагічного епізоду для водія технічки PH-Sport Квентіна Лавалле. І навряд це похитне становище саудівського півострову щодо проведення ралі-рейду в наступні два роки. Але й змагання, яке справді фінішуватиме в Дакарі, також має відбутися. Цього року проведення Africa Eco Race класичним маршрутом заплановане у березні.
P.S.: Українські ж спортсмени повернулися у неділю та були зустрінуті фанами в аеропорті «Бориспіль».