Техогляд повертається. Хабарі теж?
Як писав «Автоцентр», у Верховній Раді зареєстровано законопроект номер 4683 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері автомобільного транспорту з метою приведення їх у відповідність з актами Європейського Союзу».
Відповідно до нього з 1 листопада 2017 року матимуть проходити обов’язковий техогляд (офіційно – «обов’язкова перевірка придатності до експлуатації») всі автомобілі, які виїжджають за кордон. Ті, хто не має наміру залишати країну, муситимуть проходити техогляд у 2019 і 2020 році (залежить від року складання автомобіля).
Щоб техогляд відповідно до вимог Євросоюзу не перетворився в таку саму профанацію, як перед його скасуванням, Кабінет міністрів розробив спеціальну програму його впровадження. Але вона викликала шквал обурення у експертів.
Генеральний директор асоціації автоімпортерів ВААІД Олег Назаренко вважає, що «техогляд намагаються відновити не в людському європейському вигляді, а в чиновницькій версії».
На його переконання, «у Німеччині будь-яке СТО, акредитоване DEKRA або ADAC (Автомобільним союзом Німеччини), може проводити техогляд. У законопроекті 4683 запропоновано, що акредитовуватимуть такі СТО-пункти техконтролю чиновники, а експерти СТО матимуть пройти платне навчання у спеціально створених навчальних центрах. Ці СТО матимуть приєднатися до Реєстру за плату, встановлену Кабміном. І всі ці оплати увійдуть в ціну техогляду, тобто ляжуть на плечі простого автомобіліста».
Олег Назаренко стверджує, що найкраще знайдуть несправність в авто, наприклад, в Toyota на спеціалізованому діагностичному стенді у дилера Toyota. А ніяк не на СТО кума чиновника якогось гаража.
«Вони хочуть взагалі заборонити перевіряти автомобілі офіційним дилерам або він змушений буде створити фіктивну фірму, яка не матиме прямих виробничих відносин із дилером, – нарікає Назаренко. – Тобто фахівець, який пройшов навчання на автозаводі-виробнику, не може здійснювати техогляд, а дилетант, який пройшов навчання в учбовому центрі у чиновників, може.
А хто вчитиме в цьому навчальному центрі? Спеціаліст тямущий із «золотими руками» туди не піде викладати (він на СТО більше заробить), от і вчитимуть дилетанти дилетантів! Сучасний автомобіль (а особливо, його електроніку) без діагностичного спецстенда не оглянеш, а ці стенди є тільки у дилерів, але дилерам чиновники планують заборонити проводити ТО своїх авто… Абсурд!
У Німеччині після проведення діагностики на СТО у разі знаходження несправності, пов’язаної з безпекою, вас взагалі не випустять зі станції без ремонту (тільки на евакуаторі) і викличуть поліцію в разі непокори, а у нас чиновники пропонують заборонити ремонт на цьому ж пункті техконтролю, незважаючи на ваше бажання відремонтувати авто прямо тут! Звідки у наших чиновників таке бажання все регулювати, всюди потикати свій ніс і знімати гроші?»,
– ставить риторичне питання Назаренко.
Техогляд хочуть проводити в рамках планового ТО
Утім законодавець передбачив чіткий порядок проведення техогляду і жорстку відповідальність чиновників, які виписуватимуть сертифікат проходження придатності до експлуатації.
Так, у законопроекті йдеться, що буде створено Єдиний державний реєстр транспортних засобів. Туди вноситимуть велику кількість інформації про автомобілі: про ідентифікаційні дані транспортного засобу, позначення рівня екологічної норми, дату наступної обов’язкової перевірки придатності до експлуатації або обов’язкового технічного контролю, пробіг на дату першої реєстрації і на момент проведення обов’язкової перевірки придатності до експлуатації, документ про згоду виробника на переобладнання тощо.
Ці дані в реєстр вноситимуть акредитовані співробітники з особистою печаткою. А відповідальність за маніпуляції з цією печаткою згідно з законопроектом 4682 буде серйозною: до кодексу про адміністративні порушення пропонують внести статтю 1272, згідно з якою Порушення норм нанесення підпису і використання індивідуальної печатки експерта з питань перевірки придатності до експлуатації колісних транспортних засобів призводить до накладення штрафу на власника печатки від 150 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (2500-3400 грн) або позбавлення права користування індивідуальною печаткою терміном на п’ять років.
Чи допоможе таке покарання експертам не оформляти «липові» сертифікати техогляду, покаже час.