На прошлой неделе руководство Главного сервисного центра МВД растиражировало информацию о том, что с 2018 года украинские водители, отправившиеся за рубеж, могут столкнуться с проблемами, вызванными несоответствием их прав новым требованиям Евросоюза к водительским удостоверениям.
Про можливі складнощі за кордоном з українськими правами старих зразків повідомив керівник Головного сервісного центру (ДСЦ) МВС Владислав Криклій. «Використання старих прав в Європі може спричинити проблеми.
Наприклад, був випадок в Італії, коли українцеві видали прокатну машину на основі «ламінованого» документа. Але потім водія зупинила поліція і, побачивши документ без терміну дії (тобто фактично для них недійсний), виписала штраф в 250 євро, розповів Владислав Криклій.
Щоб не мати неприємностей чиновники настійно рекомендують поміняти права старих зразків на нові. А ми з’ясовували, чи так це насправді?
За його словами після завершення процесу ратифікації угоди про Асоціацію України з ЄС, Євросоюз отримає юридичне право вимагати виконання взятих нашою країною зобов’язань. Зокрема, щодо імплементації законодавства ЄС у сфері видачі водійських прав – Директиви 2006/126/ЄС. Цей документ передбачає впровадження сучасного зразка водійських посвідчень, введення їх терміну дії, додаткових категорій, мінімального віку для отримання кожної з них тощо.
Владислав Криклій пояснив, що необхідність в єдиних европравах зумовлена тим, що на сьогодні в країнах ЄС діє 110 зразків посвідчень. Про що мова, коли тільки в Україні налічується 5 типів «корочок». Така велика палітра документів заважає прозорості сприйняття правил з боку громадян, поліції і органів, що відповідають за роботу з посвідченнями, а також призводить до підробки документів, особливо виданих десятиліттями тому.
У свою чергу, за словами чиновника МВС, введення терміну дії прав дасть змогу застосовувати новітні засоби виявлення фальсифікацій документів, а проведення періодичних медобстежень – виявляти водіїв, непридатних за станом свого здоров’я до керування транспортними засобами.
«У країнах Європи діють різні стандарти поновлення прав: кожні 10-15 років для автолюбителів і 5 років – для професіоналів. І ці терміни прив’язані до проведення періодичних медоглядів. Ми пропонуємо встановити одразу максимальний термін у 15 років для звичайних водіїв, щоб зменшити градус суспільного невдоволення», пояснив керівник ДСЦ.
За його словами в рамках виконання вимог Угоди МВС підготувало законопроект про впровадження в нашій країні вимог вищезазначеної Директиви. Зокрема в ньому запропоновано встановити менші, ніж нині терміни дії прав: 15 років для категорій «В» і 5 років – для категорій «С» і «D», а також доповнити «корочки» – новими відсутніми підкатегоріями, передбаченими сучасними європравами.
«Ми також пропонуємо встановити в посвідченнях мікрочіпи, в яких буде продубльована основна інформація, наявна на правах: прізвище, ім’я, по батькові водія, дата його народження, зразок підпису, дата видачі документа, відкриті категорії на право керування транспортними засобами і термін їх дії. Наші сервісні центри вже забезпечені всім необхідним обладнанням для впровадження цього нововведення. Вартість посвідчень з мікрочіпом буде на 2-5% дорожчою, ніж нинішні права вартістю 201 грн», повідомив Владислав Криклій. Застосування в посвідченнях мікрочіпів, передбачено вищезгаданою Директивою 2006/126/ЄС.
Керівник ДСЦ заспокоїв, що водіям не доведеться під час обміну перескладати іспити – планується, що по закінченні терміну дії прав автомобіліст спочатку матиме пройти медичний огляд для перевірки психофізичної відповідності нормам. Потім, якщо зі здоров’ям все буде гаразд – водієві потрібно буде з’явитися в будь-який сервісний центр МВС, де відбудеться банальна процедура переоформлення «корочок» без проходження іспитів, яка в середньому займе щонайбільше півгодини.
Права можна замінити протягом наступних 16 років
«Автоцентр» уважно вивчив Віденську конвенцію про дорожній рух, а також Директиву 2006/126/ЄС, і ми дозволимо собі не погодитися із заявами керівництва ДСЦ.
Акцентуємо увагу, що ці вищезгадані документи чітко декларують, що, незважаючи на вжиті нововведення, права старих зразків не втрачають своєї законної сили – «водійські посвідчення, видані відповідно до колишніх редакцій статей 41, 43 і додатка 6 цієї Конвенції до закінчення цього періоду, визнаються протягом терміну їхньої дії». Більше того – водійські посвідчення, видані державами-учасницями Віденської конвенції, мають взаємно визнаватися. Все це повною мірою стосується і всіх зразків вітчизняних посвідчень, оскільки Україна є повноцінним учасником Віденської конвенції.
З огляду на вищенаведене, зазначимо – інформація з приводу того, що наших водіїв зі старими правами не пустять за кордон – лише чергові страшилки вітчизняних чиновників, які схиляють таким чином автомобілістів до заміни прав.
Можна припустити, що в окремих випадках може виникнути непорозуміння з деякими іноземними поліцейськими або співробітниками компаній з прокату автомобілів, але щоб уникнути цього слід захопити з собою перекладний варіант вищезгаданої Конвенції (мовою тієї країни, яку ви маєте намір відвідати), для того, щоб ви могли пред’явити їм доказ своєї правоти для вирішення спірної ситуації.
У принципі, можна їздити за кордоном навіть із найстарішими безстроковими українськими правами – якщо їхня дія не обмежена, то згідно з тим же положенням Конвенції ними можна користуватися постійно. Хоча таку думку необхідно буде доводити і не факт, що іноземці з вами погодяться. Тому, подібні зразки посвідчень все-таки краще замінити на сучасніші.
Справедливості заради зазначимо, загалом Директива 2006/126/ЄС таки обмежує термін дії всіх прав старих зразків – в статті 4 задекларовано, що «держави-члени вживуть заходів, щоб до 19 січня 2033 всі водійські посвідчення, що перебувають в обігу, відповідали всім вимогам цієї Директиви». Тобто країни-учасниці Віденської конвенції мають 16 років, для того щоб їх водії замінили свої старі права на нові.
До речі, нагадаємо, що з 1 липня поточного року в Україні майбутні водії складають на права по-новому.