С 1 августа 2016 года вступает в силу закон, который существенно снижает налоги при ввозе подержанных автомобилей. Насколько и кому стало дешевле привозить б/у автомобили?
Ухвалений наприкінці травня Закон «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів» №1389-19 набуває чинності з 1 серпня 2016 року. Щоправда, Кабінет Міністрів у місячний термін має підготувати низку підзаконних актів та ввести в експлуатацію програмне забезпечення, яке дасть змогу громадянам розмитнювати автомобілі за новими ставками. Тому ще невідомо, чи зможуть із 1 серпня проводити митне очищення легковиків згідно з новим законом або знадобиться час для налагодження механізму розмитнення. Втім, охочим привезти собі автомобіль з Європи слід поквапитися, адже найближчим часом правила можуть стати жорсткішими.
Кому стало дешевше?
Згідно з новим законом, на вживані легкові автомобілі, вироблені після 1 січня 2010 року, ставки акцизного податку знижуються до рівня нових. Але відбувається це не назавжди, а трохи менше ніж на два з половиною роки – з 1.08.2016 за 31.12.2018.
Завозити автомобілі за зниженими ставками можуть тільки громадяни України для себе, причому не частіше ніж раз на рік. Більше того, протягом року після купівлі вони не мають права його продати. Вірніше, можуть, але після сплати акцизу за старими ставками. Втім, ніхто не заборонить власникові просто передати техпаспорт іншій особі, щоб та законно їздила на цьому авто, адже довіреності на керування в Україні давно не потрібні.
Ще один нюанс – машина не повинна ввозитися з країни-агресора або з окупованих територій, а також не повинна бути вироблена там. Тобто ввозити автомобілі з Росії, Криму та окупованих територій Донбасу можна, але розмитнювати їх необхідно за старими ставками акцизу.
Зауважимо, що в 2016-2017 році в Україну можна ввозити машини, що відповідають екологічним вимогам не нижче за Євро-5, а з 2018 року – не нижче за Євро 6. Щоб підтвердити рівень екологічної чистоти авто, доведеться також замовляти сертифікат відповідності у вітчизняних органах сертифікації.
Тип авто | Легкові автомобілі з бензиновими двигунами | ||||||
Об’єм двигуна | не більше за 1000 куб. см | від 1000, але не більше за 1500 куб. см | від 1500, але не більше за 2200 куб. см | від 2200, але не більше за 3000 куб. см | більше за 3000 куб. см | ||
Новий | Мито, % | 8,8 | 9,1 | 8,8 | 8,8 | 5,0 | |
Акциз, євро, за куб. см | 0,102 | 0,063 | 0,267 | 0,276 | 2,209 | ||
б/в 1-5 років | Мито, % | 9,1 | 9,1 | 9,1 | 9,1 | 9,1 | |
Акциз, євро, за куб. см. | Повна ставка | 1,094 | 1,367 | 1,643 | 2,213 | 3,329 | |
Із 1.08.16 до 31.12.18 | 0,102 | 0,063 | 0,267 | 0,276 | 2,209 | ||
б/в понад 5 років | Мито, % | 9,1 | 9,1 | 9,1 | 9,1 | 9,1 | |
Акциз, євро, за куб. см | Повна ставка | 1,438 | 1,761 | 2,441 | 4,985 | 4,985 | |
Із 1.08.16 до 31.12.18 | 0,102 | 0,063 | 0,267 | 0,276 | 2,209 | ||
Сума акцизу, євро, | 51–102 | 69–95 | 427–587 | 614–801 | 6847–15000 |
Тип авто | Легкові автомобілі з дизельними двигунами | ||||
Об’єм двигуна | не більше за 1500 куб. см | від 1500, але не більше за 2500 куб. см | більше за 2500 куб. см | ||
Новий | Мито, % | 9,1 | 9,1 | 8,8 | |
Акциз, євро, | 0,103 | 0,327 | 2,209 | ||
б/в 1-5 років | Мито, % | 9,1 | 9,1 | 9,1 | |
Акциз, євро, за куб. см | Повна ставка | 1,367 | 1,923 | 2,779 | |
Із 1.08.16 до 31.12.18 | 0,103 | 0,327 | 2,209 | ||
б/в понад 5 років | Мито, % | 9,1 | 9,1 | 9,1 | |
Акциз, євро, за куб. см | Повна ставка | 1,761 | 2,209 | 4,715 | |
Із 1.08.16 до 31.12.18 | 0,103 | 0,327 | 2,209 | ||
Сума акцизу, євро, | 72–155 | 523–818 | 5743–13000 |
Як розрахувати митні платежі
Вартість автомобіля + мито 10% + акциз +
ПДВ 20% (із вартості автомобіля разом з митом та акцизним збором) =
вартість після розмитнення + збір у пенсійний фонд 3-5%
Обмеження ще будуть
Чинний із 1 серпня закон працюватиме в такому вигляді, найімовірніше, недовго, адже перед його підписанням глава держави рекомендував депутатам ухвалити кілька поправок, які обмежать можливість масового ввезення автомобілів в Україну. І хоча депутати не дотрималися своєї обіцянки і не розглянули відповідний законопроект до закриття літньої сесії, вони можуть ухвалити його під час осінньої.
Якщо нардепи врахують всі побажання президента, то після ухвалення поправок до цього закону діятимуть такі обмеження:
• дозволити українцям завезти одну уживану машину до кінця дії закону (2019-й), а не одну на рік;
• охочі отримати машину за зниженими акцизами матимуть особисто поїхати за нею до країни ЄС, а юрособи завозити авто не зможуть;
• власникам купленої на пільгових умовах машини президент вирішив обмежити право її перепродати протягом дії закону – до кінця 2018 року (точніше, такі продавці мають сплатити при цьому «зекономлений» акциз).
Утім, принаймні кілька місяців діятиме закон у старій редакції, і охочим пригнати кілька авто або тим, хто не хоче їхати за машиною за кордон, можна цим скористатися.
Що подешевшає?
Незважаючи на суттєве зниження ставок акцизу, експерти не пророкують масового ввезення уживаних автомобілів в Україну. Адже законодавець і так передбачив для цього масу обмежень, а президентські правки ще більше посилять процедуру ввезення. Зокрема, щоб поїхати в країну з дешевими автомобілями (наприклад, таку, що входить до ЄС), потрібна віза, знання мови, гроші на дорогу та пальне. Всі ці витрати роблять невигідним такий вояж. У багатьох випадках приблизно за ту саму суму можна придбати аналогічну машину і в Україні. А можливості ввезення великої кількості авто перекупниками поки що залишаються під питанням.
Які автомобілі і звідки вигідно ввозити в Україну, ми розповімо в наступних публікаціях.
РОЗРАХУВАТИ ПЛАТЕЖІ З РОЗМИТНЕННЯ МОЖНА НА МИТНОМУ КАЛЬКУЛЯТОРІ САЙТУ AUTOCENTRE.UA