Общественный совет рассказал, как реформировать ГАИ
Но руководство Департамента до сих пор никак не прореагировало на них.
Публикуем текст заявления, в котором представители общественных организаций изложили свои предложения относительно реформирования системы безопасности дорожного движения и ГАИ в частности. Надеемся, что начатый диалог будет длиться и дальше, а ГАИ все-таки начнет публичный диалог по затронутым вопросам.
Серед багатьох викликів та завдань, які сьогодні стоять перед українською владою, одним з першочергових завдань є реформування державної системи забезпечення безпеки дорожнього руху та підвищення її ефективності. Це викликано тим, що серед країн Європейського регіону Україна посідає одне з перших місць за рівнем загибелі та травмування людей в дорожньо-транспортних пригодах, який складає більше 13 осіб на 100 тис. населення (дані ВООЗ).
Як Ви знаєте, тільки протягом 2013 року в Україні сталося 30677 важких ДТП, в яких загинуло 4824 особи і 37526 осіб отримали травми. Щодоби на вітчизняних дорогах трапляється в середньому 84 ДТП з постраждалими, в яких гине від 10 до 15 осіб і близько 100 осіб отримують різноманітні травми та ушкодження. Загалом же за 2011?2013 роки внаслідок дорожньо-транспортних пригод в Україні загинуло понад 14,8 тисяч осіб і близько 113 тисяч були травмовані. Крім цього, щороку через високий рівень аварійності та дорожньо-транспортного травматизму наша держава терпить величезні соціально-економічні збитки, які вимірюються мільярдами доларів.
Ми, як представники громадянського суспільства, далі не можемо миритися з такими втратами й вимагаємо від влади рішучих і кардинальних дій з реформування державної системи забезпечення безпеки дорожнього руху та підвищення її ефективності на всіх рівнях. На цьому шляху одним з пріоритетних завдань має стати докорінне реформування Державної автомобільної інспекції МВС України та створення на її базі нового правоохоронного органу (дорожньої поліції) з чітко окресленими функціями і повноваженнями, належним матеріально-технічним забезпеченням її підрозділів та соціально-правовим захистом працівників.
Досвід багатьох країн Європи, зокрема балтійських, а також досвід Грузії показує, що така реформа є не тільки можливою, а й необхідною. Але тільки тоді, коли для цього є політична воля керівництва держави та готовність самого суспільства. Сьогодні ми маємо і те, й інше. Тому зволікання з реформуванням державної системи забезпечення безпеки дорожнього руху та головної ланки цієї системи – ДАІ, ? є неприпустимим. Неприпустимим також є намагання окремих політиків та чиновників підмінити названу реформу окремими косметичними заходами та локальними ініціативами, які не несуть якісних змін.
Аналіз діяльності ДАІ, який базується на результатах соціологічних досліджень і вивченні громадської думки, матеріалах вибіркових перевірок підрозділів ДАІ контролюючими та правоохоронними органами, а також на численних публікаціях у ЗМІ, вказує на те, що в системі МВС Державтоінспекція є одним з найбільш корумпованих органів і має мінімальну довіру населення. Крім того, значна частина сил і засобів ДАІ відволікається на виконання нею другорядних функцій і завдань, наприклад, на приймання державних іспитів на право керування транспортними засобами, облік ТЗ, контроль за внесенням обов’язкових платежів власниками транспортних засобів, утримання штрафмайданчиків та стоянок для тимчасового зберігання транспортних засобів і т.п.
Ми переконані, що в такому вигляді і з таким іміджем та морально-психологічним станом особового складу ДАІ цей орган не зможе ефективно виконувати свої функції та завдання, зокрема, пов’язані із забезпеченням безпеки дорожнього руху. У зв’язку з цим ми вважаємо, що нове керівництво Міністерства внутрішніх справ та Державної автомобільної інспекції мають зосередитись на розробленні концепції реформування ДАІ та виробленні нової стратегії функціонування дорожньої поліції чи іншого органу, що буде створений на базі ДАІ. Його головним завданням має стати нагляд за дорожнім рухом і його безпекою, боротьба з автозлочинами, надання практичної допомоги учасникам дорожнього руху тощо. Решту функцій і повноважень потрібно передати Національній дорожній адміністрації, яка має бути створена в системі органів державної виконавчої влади з метою вироблення та реалізації єдиної державної політики в галузі безпеки дорожнього руху. Тобто, йдеться не тільки про реформування Державної автомобільної інспекції, а всієї державної системи забезпечення безпеки дорожнього руху, яка сьогодні є не скоординованою і не збалансованою.
Ми готові брати активну участь в такій роботі і вже зараз пропонуємо здійснити такі кроки:
1. З метою забезпечення координаційної роботи в системі безпеки дорожнього руху:
– відновити діяльність Координаційної ради з безпеки дорожнього руху при Кабінеті Міністрів України та забезпечити участь в роботі Ради представників профільних міністерств і відомств, неурядових організацій і фондів (в т.ч. міжнародних), наукових і науково-дослідних установ тощо.
– відновити розроблення Національного плану дій у сфері безпеки дорожнього руху на період до 2020 року, взявши за основу пропозиції та напрацювання Третьої міжнародної науково-практичної конференції з безпеки дорожнього руху, що проводилась у Харкові 16-17 квітня 2013 року.
2. З метою забезпечення гласності, відкритості й прозорості в діяльності Державтоінспекції та громадського контролю за цією діяльністю:
– створити при Департаменті ДАІ та при обласних (міських) управліннях ДАІ громадські ради, що діятимуть відповідно до Постанови КМУ «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики».
3. З метою відновлення довіри до правоохоронної системи:
– запровадити публічну процедуру призначення осіб на керівні посади у системі МВС, яка має передбачати добровільне оприлюднення кандидатами на такі посади своїх біографічних довідок та декларацій про майно, доходи, витрати, зобов’язання фінансового характеру свої і членів своїх родин. Ці вимоги мають поширюватись і на керівний склад Міністерства внутрішніх справ та Департаменту ДАІ.
– доручити Люстраційному комітету при КМУ та громадським радам при МВС провести добровільну люстрацію всього особового складу підрозділів ДАІ.
4. З метою удосконалення нормативно-правової бази у сфері безпеки дорожнього руху:
– розробити проект змін до Правил дорожнього руху з урахуванням європейських норм та стандартів у сфері безпеки дорожнього руху та ініціювати затвердження цих змін Кабінетом Міністрів України;
– переглянути Державну цільову програму з підвищення рівня безпеки дорожнього руху на період до 2016 року та внести до неї відповідні зміни і доповнення, що базуються на наукових рекомендаціях і підходах;
– проаналізувати стан виконання обласних, районних і міських програм з безпеки дорожнього та розробити методичні рекомендації щодо формування і виконання таких програм.
5. З метою удосконалення роботи підрозділів ДПС та викорінення корупції:
– забезпечити обладнання всіх автомобілів ДПС відеореєстраторами та передбачити обов’язковий відеозапис фактів порушення учасниками дорожнього руху Правил дорожнього руху та оформлення відповідних адміністративних матеріалів. Забезпечити облік та зберігання такої відеоінформації протягом певного часу. Внести зміни до наказу МВС України № 111 від 27.03.2009.
– припинити практику чергування нарядів ДПС на ділянках доріг і вулиць, які не відносяться до місць концентрації ДТП та аварійно-небезпечних місць.
– розробити державну програму впровадження системи автоматичної фіксації порушень Правил дорожнього руху з функціями фото та відеозйомки і винести її на затвердження КМУ.
– удосконалити адміністративно-правозастосувальну практику щодо притягнення до відповідальності за порушення ПДР учасників дорожнього руху, в т.ч. пішоходів.
6. З метою покращення профілактичної роботи:
– удосконалити методику збору, опрацювання та оприлюднення статистичної інформації про стан та причини дорожньої аварійності в Україні. Забезпечити оперативне інформування населення про стан безпеки дорожнього руху в Україні шляхом оприлюднення на Інтернет-сайті ДДАІ інформації про кількість і характер ДТП за добу, тиждень, місць, півроку та рік;
– розробити та оприлюднити (насамперед, на Інтернет-сайті ДАІ) інтерактивну карту доріг України із нанесенням місць концентрації ДТП та аварійно-небезпечних ділянок вулиць і доріг;
– розробити програму впровадження системи відеонагляду за дорожнім рухом та систему автоматичної фіксації порушень учасниками дорожнього руху Правил дорожнього руху;
– провести тотальний аудит вулично-дорожньої мережі на предмет виявлення потенційно-небезпечних місць та ділянок, а також дорожніх знаків, що встановлені з метою вчинення корупційних дій співробітниками ДПС;
– розробити та оприлюднити перелік перспективних науково-технічних розробок з питань забезпечення безпеки дорожнього руху, які здійснюються або будуть здійснюватись в Україні протягом найближчого часу.
Просимо оприлюднити цю заяву на офіційному веб-сайті Міністерства внутрішніх справ України та Департаменту Державтоінспекції. Про результати розгляду цієї заяви просимо проінформувати нас у визначені законом терміни.
Заяву підписали:
Олександр Сітенко, президент громадської організації «Товариство учасників руху,
Юрій Папіровий, голова ВГО «Громадський комітет транспортної безпеки»,
Інна Оліфіренко, голова правління Всеукраїнської громадської організації «Український медичний центр безпеки дорожнього руху»,
Олександр Заліван, директор благодійного фонду «Безпека дорожнього руху»,
Віктор Козоріз, голова громадської спілки захисту пішоходів «За безпеку пішоходів!»,
Ірина Бондаренко, координатора Асоціації велосипедистів Києва,
Віктор Загреба, випускник Школи державної політики Університету Меріленду (США).