Все ли мы делаем для того, чтобы не попасть в дороге в беду? Правила безопасности для водителя обычно просты как дважды два, но всегда ли мы их выполняем? Освежим в памяти те, с которых должна начинаться каждая наша поездка.
Оглянути зовні
Автомобіль живе на вулиці, де за час відсутності власника з ним можуть статися різні речі. Тому його зовнішній огляд перед поїздкою має стати обов’язковою процедурою для кожного свідомого водія. Щоб заощадити час, можна придивитися до машини, тільки підходячи до неї.
Колеса
Вони (а частіше якесь одне) можуть бути опущеними. Оцінити на око тиск у сучасних шинах непросто, тому якщо виникнуть сумніви, порівняйте вид підозрілого колеса з іншими. Якщо побоювання підтвердилися, доведеться лізти в багажник за компресором і/або манометром, а то й за запаскою.
Фарба
Перевірте, чи немає на кузові нових пошкоджень: подряпин, вм’ятин, втрачених деталей. Якщо розбита світлотехніка, експлуатувати машину не можна. Якщо є серйозні сліди зіткнення або крадіжки комплектуючих, потрібно залишатися на місці і викликати поліцію. Це стане в нагоді і для отримання страховки, і для пошуку винуватця.
Двірники
Крадуть їх, на щастя, рідко, але після стоянки в «нехорошому» районі краще кинути погляд на лобове і заднє скло: сама щітка, можливо, і недорога, але полірування скла після включення склоочисників за відсутності двірника – процедура екзотична і недешева.
Калюжі та плями
Якщо автомобіль не новий, корисно буде заглянути під нього, щоб переконатися, що на асфальт не витекла якась робоча рідина – антифриз, «гальмівна», ATF з підсилювача керма тощо. Видивлятися сліди витоків під низьким кузовом сучасного авто начебто і не дуже зручно, але виявлення витоку вже на ходу – річ набагато неприємніша.
Скарги є, автомобілю?
Сучасні автомобілі самі доповідають водієві про своє здоров’я – за допомогою цілої низки сигнальних ламп на приладовому щитку. Головне тут – уважно ставитись до них під час кожного ввімкнення запалювання і не ігнорувати незвичних сигналів, інакше під час руху автомобіль може вийти з-під вашого контролю.
Символи, що світяться червоним, повідомляють про те, що їхати на машині не можна – або з міркувань безпеки руху, або через загрозу серйозної поломки. Рушати з місця не варто, потрібно викликати технічну службу або, як варіант, зателефонувати технічно підкованому приятелеві. Виняток – питання, які ви можете вирішити самі: пристебнути ремінь безпеки або зняти машину з ручного гальма.
Жовті лампи
Попередження про незначні або про можливі в майбутньому проблеми, з якими можна їхати далі, але тільки в одному напрямку – на СТО. Там вам доллють мастило, перевірять свічки, заглянуть у пам’ять електронних систем і усунуть інші «дрібниці», про які повідомляють жовті індикатори.
Зелені лампи
Жодних небезпек в цьому разі немає. Це лише повідомлення про те, що у вас ввімкнені ті чи інші зовнішні світлові прилади: наприклад, поворотники, аварійка, габарити, ближнє світло або передні противотуманки. Прийміть рішення, чи залишити їх ввімкненими чи ні.
Синя лампа
Ввімкнене дальнє світло. Перевірте, чи потрібне воно вам саме зараз?
Добре сидиш?
Слід усвідомити раз і назавжди: керування автомобілем, навіть найбільш навороченним – це робота. Тому за кермом потрібно сидіти правильно, а не просто комфортно.
Не сиди зависоко
Що нижче опущене крісло, тим краще для безпеки: далі видно дорогу при природному напрямку погляду, нижчий центр ваги автомобіля, на випадок ДТП – голова далі від даху, а тіло загалом краще захищене металом двері, ніж її склом.
Не лежи
Напівлежачи – це не означає комфортно. Чим вертикальніше ви тримаєте спину, тим концентрованішим є тіло і більша ваша готовність до активної реакції на події.
Не сповзай
М’яка частина вашого тіла (що нижче спини) має щільно впиратися в основу спинки – так ви будете менше втомлюватися і більш готовими до екстреного гальмування.
Не відсувайся
Нога при повністю натиснутій педалі гальма або зчеплення не повинна бути прямою. По-перше, так простіше забезпечити максимальне зусилля на педалі при екстреному гальмуванні, по-друге, так краще збережуться суглоби у разі ДТП.
Не присувайся
Взаємні регулювання керма і сидіння мають бути такими, щоб водій міг покласти зап’ясті витягнутої руки на верх бублика і опустити (звісити) кисть вниз. Кермо має бути опущене якомога нижче, але не перекривати прилади і контрольні лампи. Зауважимо, що не завжди вдається досягти ідеалу при поєднанні занадто мініатюрного водія з великим автомобілем або навпаки.
Із дзеркалом і без
Перед стартом із місця потрібно перевірити налаштування дзеркал. Сядьте природно, як ви будете сидіти під час руху. Підголівники заднього дивана повинні бути опущені.
Лінія горизонту
При правильному налаштуванні бічних дзеркал по параметру «вгору-вниз» лінія горизонту має проходити чітко центром поля. Для цього можна виїхати на широку заміську дорогу з рівним рельєфом або широкий міської проспект.
10%
Виставляючи дзеркало по параметру «вліво-вправо», залиште «в кадрі» борт власного автомобіля – він має займати близько 10% поля дзеркала. Це потрібно для візуальної прив’язки картинки в дзеркалі до вашого габариту.
Скло по центру
Фото з архіву редакції