
Современный автомобиль напичкан вспомогательными системами, которые помогают водителю не попасть в аварию. И список технологий пополняется все новыми средствами спасения. Многие обходятся не дешево, поэтому вопрос их целесообразности стоит все более остро.
Питання, звісно, поставлено не зовсім коректно, адже вартість життя на багато порядків вища, ніж обійдуться всі мислимі системи безпеки. Але будемо чесними: дозволити собі ті автомобілі, де дебютують новітні технології, можуть дуже небагато українців. Отож спробуємо розібратися, яку цінність особисто для вас кожна з систем дає. А ви вже самі вирішуватимете, платити за неї чи ні.
Активна безпека
Ці системи запобігають аваріям
У всіх сенсах базова річ. Майже неможливо собі уявити, як у нашому світі швидкостей звичайний водій може обходитися без ABS. Було багато суперечок про те, що система може подовжувати гальмівний шлях, але факт того, що вона дає змогу автомобілю залишатися керованим і не втрачати курсової стійкості під час гальмування на слизькому покритті, – це козирний туз у грі. Він б’є будь-які аргументи.
Ціна: здебільшого – стандартне оснащення.
Асистент екстреного гальмування
У різних виробників називається по-різному. Це система, яка догальмовує автомобіль за водія (не плутайте з автоматом гальмування). Асистент екстреного гальмування розпізнає, що водій дав команду на екстрене гальмування і максимально швидко задіює за нього всю міць гальм. Більшість сучасних автомобілів вже ним оснащені, як і ABS. Але якщо ви зустріли його як опцію, а у вас непогана практика в екстреному гальмуванні, то на цьому можете заощадити.
Ціна: здебільшого – стандартне оснащення.
БІЛЬШЕ ПРО ПРОЕКТ 10 КРОКІВ ДО БЕЗПЕКИ
ЕЅР – система електронної стабілізації або система курсової стійкості
У різних виробників називається по-різному. Ця система втручається в процес керування, як тільки автомобіль починає заносити або він не слухається керма, і безпечно повертає автомобіль на обрану траєкторію. За мілісекунди ESP розпізнає, що автомобіль рухається не так, як командує водій і задіює вибіркове гальмування від одного до трьох коліс . Якщо необхідно, пригальмовується і двигун, щоб відновити контроль швидше. Сучасні системи ESP вміють протистояти боковому вітру, рисканню причепа, а також запобігати загрозі перекидання у високих позашляховиків.
Відтоді як автомобілі, не тільки легкові, отримали ESP, кількість аварій почала зменшуватися. У Європі система обов’язкова на всіх нових авто. У багатьох автомобілів ESP або не вимикається зовсім, або для цього потрібно задіяти складний алгоритм.
Ціна: здебільшого входить до опційного пакета.
Контроль рядності
Як тільки камера виявляє факт перетину розмітки без ввімкнення покажчика повороту, кермо починає вібрувати, і так дає зрозуміти, що водій має відреагувати. У системах із активною протидією вібрації керма додається автоматичне втручання електроніки й автомобіль повертається на свою смугу самостійно.
У місті система більше заважає, а от на шосе підстрахує, коли водій почне куняти.
Ціна: здебільшого входить до опційного пакета.
Контроль сонливості
У перші хвилини поїздки комп’ютер запам’ятовує стиль водіння драйвера і потім постійно порівнює його з поточним. Наприклад, як той крутить кермо. Попереджає, коли час відпочивати. Дуже рекомендована для дальніх поїздок.
Ціна: входить до опційного пакета або як опція за 800-1000 грн (VW group).
Контроль сліпих або мертвих зон
Попереджає про можливе бічне зіткнення при перелаштуваннях вмиканням попереджувального символу і звукового сигналу, якщо водій все ж почав перелаштовуватися. Іноді ці системи бувають занадто обережними, іноді – нав’язливими, іноді водій їх сигналів взагалі не помічає.
У системах з активним втручанням ігнорування водієм попередження призводить до ввімкнення автоматичного коригування курсу і протидії маневру, а також підготовки систем пасивної безпеки до можливого зіткнення.
Обов’язкова для власників авто з маленькими дзеркалами і для охочих поговорити телефоном за кермом.
Ціна: входить до опційного пакета або як окрема опція за 600/1100 євро (Mercedes E-класу, пасивна/активна).
Розпізнавання дорожніх знаків
Система базується на камері під лобовим склом. Вона зчитує знаки обмеження швидкості, заборони обгону і висвітлює їх на дисплеї. Корисна з точки зору економії на штрафах.
Ціна: входить до опційного пакета.
Датчики тиску в шинах
Водіїв, які перевіряють тиск хоча б раз на два тижні дуже мало. Що вже говорити про прокол шини. Опція недорога, але рекомендована.
Ціна: 1160 грн (VW group).
Проекційний дисплей
З його допомогою водій не відволікається від дороги для переведення погляду на прилади і перефокусовування зору, оскільки найважливіші показання приладів «парять» над дорогою.
Ціна: входить до пакета або опція за 1340 євро (Mercedes E-класу).
Фари
Купуєте новий автомобіль? Забудьте про галогенки. Як мінімум, ксенонові, а в ідеалі – матричні світлодіодні фари. Вони практично завжди світять далеким і просто вирізують із променя ті машини, яким загрожує засліплення. І роблять ще багато того, на що звичайна фара просто не здатна.
Ціна: 2300 євро (Mercedes E-класу).
Автомат перемикання дальнього світла на ближній
Це більше система комфорту.
І ціна відповідна: в пакеті або за 5000-17000 грн (VW group).
Тепловізор
Система нічного бачення це скоріше екзотика. Моделі, де його використовують, можна перерахувати на пальцях. Дуже ефективний прилад, щоб їздити вночі без стресу.
Ціна: 3000 євро (Mercedes S-класу).
Система запобігання зіткненням
Візуально й акустично попереджає, що час гальмувати. Дуже корисна і відносно доступна система, якщо тільки не використовують дорогу камеру.
Ціна: 8500 грн.
Автомат гальмування
Вмикається, якщо водій не реагує на його SOS. Хоча важко уявити собі водія, який не відреагує. Якщо тільки знепритомнів. Тому виправдовує свою вартість тільки в комплексі з можливістю автоматично пересуватися в заторах.
Ціна: 17000-22000 грн (VW group), 200/900 євро (Mercedes E-класу, міська/висока швидкість).
Автомат гальмування перед пішоходами
Назва говорить сама за себе. Як правило не потребує доплати, оскільки входить в один комплекс із попередньою системою.
Автомат гальмування перед перехрестями
Поки що екзотика. Реагує на машину, що виїжджає на перехрестя в поперечному напрямку. Інший варіант – система, яка не дасть повернути, якщо ваш шлях перетнеться із зустрічним транспортом.
Система розпізнавання з’їзду на узбіччя
Є тільки в нових моделях Volvo.
Пасивна безпека
Ці системи зменшують тяжкість наслідків, якщо аварія все ж таки сталася
Ремені безпеки
На щастя, їх не доводиться обирати – вони завжди є, залишилося тільки навчитися ними користуватися завжди. Тому що ще не придумана система пасивної безпеки, яка могла б зрівнятися з ременями безпеки за своєю ефективністю. І тоді не доведеться доплачувати за сигнал про не пристебнуті ремені.
Ціна за датчик присутності пасажира/ів: бл. 3000 грн (VW group).
Подушки безпеки
Фронтальні, бічні та головні – джентльменський набір. Не забувайте, що вони розраховані на спільну роботу разом із ременями безпеки.
Ціна: головні та бічні подушки 15 700 грн (VW group).
Рівень розвитку сучасних бортових пристроїв безпеки такий, що вони гарантовано реагують набагато раніше, швидше і точніше найдосвідченішого досвідченого водія. Але навіть найдосконаліші системи все ще не знімають з вас відповідальності залишатися водієм такого небезпечного механізму, яким все ще є автомобіль. Адже всі вони використовують закони фізики, але жодна з них не скасувала жодного з них. А будь-яка аварія і є результат знущання над фізикою.