
Не жени: як впливає перевищення швидкості на тяжкість ДТП
Насамперед, важливо знати – перевищення швидкості руху відіграє безпосередню роль на тяжкість наслідків при ДТП. Зарубіжні експерти у сфері безпеки руху під час проведення численних досліджень навіть вивели приблизну залежність кількості важких аварій та пригод зі смертельними наслідками у зв’язку зі зміною швидкості руху. Так, наприклад, перевищення встановленого ліміту їзди на 10% призводить до збільшення загальної кількості ДТП з постраждалими на 21%, до збільшення кількості тяжких аварій – на 33% і до збільшення пригод зі смертельними наслідками – на 46%. Тоді як зниження швидкості на 10% навпаки – зменшує кількість подібних ДТП на 19%, 27% та 34% відповідно (див. графік №1).

Графік №1
Причому, важливо зазначити, що ситуація з вищеперерахованими видами пригод безпосередньо залежить від виду дороги (міські вулиці, заміські шосе або автомагістралі) і дозволеної швидкості руху на ній. Під час досліджень також було встановлено, що найбільш серйозний вплив на тяжкість наслідків ДТП при перевищенні швидкості припадає на дороги з низькими допустимими лімітами руху – тобто на міські вулиці. Адже тут інтенсивність руху і умови їзди набагато складніші, а концентрація різних категорій учасників руху – вища. Причому, пішоходи та водії двоколісних транспортних засобів менш захищені, ніж автомобілісти і для них небажаний контакт із машиною призводить до серйозніших наслідків. А от чим вища дозволена швидкість, а рух далі від жвавих міських вулиць, тим тяжкість наслідків ДТП нижча (див. графік №2).

Графік №2
Зіткнення на швидкості 80 км/год можна порівняти з падінням людини з багатоповерхівки
Про ризики, які загрожують пішоходам при наїзді на них машини залежно від швидкості зіткнення, ми вже говорили раніше, тоді як автомобілісти куди краще захищені. А сприяють їм у цьому численні системи пасивної та активної безпеки, якими оснащуються транспортні засоби (зони поглинання енергії удару кузова, подушки і шторки безпеки, системи курсової стійкості, антиблокувальна, екстреного гальмування тощо). Що сучасніші автомобілі, то вищий рівень безпеки. Однак у будь-якому разі є певна межа швидкості, після перевищення якої вищеперелічені «захисники» вже не зможуть допомогти. Наприклад, відома європейська компанія EuroNCAP, протягом довгих років вивчає безпеку автомобілів, проводить краш-тести на швидкості 64 км/год при лобовому зіткненні і на 50 км/год – при бічному. Якщо швидкість зіткнення буде вищою – шанси залишитися здоровими або живими у членів екіпажу машини помітно зменшуються. Якщо ж у розрізі цього згадати про нашу країну, в якій чималу частку автопарку становлять транспортні засоби віком від 10 років і старші, то безпека людей в таких машинах також не дуже хороша. Відповідно і тяжкість наслідків зіткнень автомобілів, що експлуатуються в Україні, набагато вища, ніж за кордоном.
З точки зору фізики, швидкість, як складова кінетичної енергії, в процесі удару миттєво перетворюється в енергію, яка витрачається на деформацію деталей ТЗ і втрату теплової енергії. Людське тіло, як дуже неміцна структура, є вразливим для енергій, що діють на нього в процесі зіткнення. Дослідженням впливу швидкості на тіло людини займається спеціальна наука – біомеханіка. Не будемо глибоко вдаватися в незрозумілі деталі, а пояснимо просто і дохідливо. Уявіть собі, наприклад, що стається зі свинячою печінкою, якщо кинути її вниз з третього поверху, а якщо з десятого… Щось схоже відбувається і з людським тілом під час зіткнення – на всі його внутрішні органи діють величезні сили, від яких при сильних ударах немов сірники ламаються ребра, розриваються артерії, а тіло отримує фатальні і незворотні пошкодження! Наслідки зіткнення на різній швидкості можна порівняти з падінням людини з певної висоти. Так, наприклад, наслідки на швидкості 15 км/год схожі на падіння зі стільця, тоді як при 50 км/год – прирівнюються до падіння з 4-го поверху, а ось при 80 км/год наслідки такі самі, як при падінні з 10-го поверху багатоповерхівки. З огляду на наведені цифри – при швидкості зіткнення 80 км/год, ймовірність загибелі людей у машині в 20 разів більша, ніж при аварії на швидкості 30 км/год.
Крім безпосередньо самої швидкості суттєвого впливу на ступінь тяжкості травм водія і пасажирів, отриманих при ДТП, відіграє і маса транспортних засобів, які беруть участь у зіткненні. Під час досліджень вдалося з’ясувати, що якщо вдаряться машини різної маси то, як правило, серйознішу шкоду для здоров’я дістануть люди, що перебувають у легшому автомобілі. Річ у тому, що різниця в масі транспортного засобу визначає, який автомобіль у процесі зіткнення поглине більшу частину енергії удару. Тобто, поглинання енергії удару пропорційно масам транспортних засобів. При суттєвій різниці між масою вантажного і легкового автомобіля, ризик зазнати смертельної травми у членів екіпажу легковика в 10-30 разів вищий, ніж у водія чи пасажирів вантажівки.
Збільшення швидкості руху звужує водієві кут огляду
Крім усього вищезгаданого, важливо також зазначити, що перевищення швидкості руху безпосередньо позначається на області огляду водія – при її збільшенні видимість водія істотно зменшується. Це фізіологічна особливість організму людини. Таким чином, висока повністю не бачить навколишню обстановку.
Під час досліджень з безпеки дорожнього руху було встановлено, що на швидкості 40 км/год кут огляду водія становить 100 градусів. Це дає змогу добре бачити перешкоди на дорозі, а також об’єктивно оцінювати ситуацію праворуч і ліворуч дороги. При цьому на швидкості 130 км/год кут огляду становить лише 30 градусів і менше, що значно знижує можливість оцінки водієм потенційної небезпеки. Це обмеження негативно впливає на безпеку руху, суттєво підвищуючи ризики виникнення ДТП (див. фото).

Кут огляду водія та швидкість
Крім того, зі зростанням швидкості відповідно збільшується відстань, пройдена автомобілем від початку гальмування до повного зупинення, а цього шляху в деяких випадках може не вистачити для безпечного виконання цієї дії. Втім, вплив швидкості на гальмівний шлях – доволі об’ємна тема, що потребує особливої уваги, і про неї ми поговоримо в окремому матеріалі.