X

Не жени! Як перевищення швидкості позначається на гальмівному шляху

Быстрая езда дарит многим ощущение превосходства, пьянит и увлекает, позволяя получить бешеный всплеск адреналин в крови. Но нередко такая беспечность заканчивается печально, а иногда и трагически. Хотите знать, как сильно сказывается превышение скорости на тормозном пути?

У нашому циклі матеріалів, присвячених темі перевищення швидкості, ми вже розповіли, що навіть незначне перевищення лімітів швидкості суттєво збільшує ризики виникнення ДТП, а в межах міста може стати фатальним для пішохода. Обговорили також, що швидка їзда безпосередньо впливає на тяжкість наслідків ДТП. Сьогодні ми з’ясуємо, як сильно позначається перевищення швидкості на зупинному шляху автомобіля.

Чимало водіїв, особливо досвідчених, прекрасно знають, що бувають випадки, коли від ДТП відділяють буквально частки секунди. Автомобіль, що рухається з певною швидкістю, не може миттєво зупинитися після натискання на педаль гальма. Чим вищим є темп їзди, тим більшою буде відстань до повного зупинення. Науковою мовою ця величина називається зупинний шлях, який складається з двох складових: часу реакції та гальмівного шляху.

Вважається, що час реакції – це відстань, яку автомобіль встиг проїхати відтоді, як водій помітив небезпеку до натискання на педаль гальма. Нормальний час реакції людини становить 0,5-1,5 секунди і він залежить від низки чинників:

  • фізичного стану водія;
  • його віку;
  • дорожньої обстановки;
  • водійського досвіду.

Важливо врахувати – що вища швидкість руху, то більшою є відстань, пройдена автомобілем за час реакції. Фахівці давно виахували, що при середньому часі реакції в 1 с на швидкості в 60 км/год автомобіль встигає проїхати 17 м, тоді як при 80 км/год – 22 м, а при 100 км/год – цілих 28 м!

А от гальмівний шлях автомобіля – це вже відстань, яку машина проїжджає з моменту початку гальмування до повного зупинення. Ця дистанція також залежить від певних чинників:

  • стану покриття, його профіля;
  • маси автомобіля;
  • стану шин і гальм;
  • наявності систем активної безпеки.

Для розрахунку середньої величини гальмівного шляху прийнято використовувати спеціальну формулу: S = V² / (250 * k). Розшифровується вона так: «S» – це гальмівний шлях, V – швидкість автомобіля, км/год, «k» – коефіцієнт тертя коліс на асфальті (0,8 для сухої дороги, 0,4 – для мокрої і 0,1 – для льоду). Скориставшись цією формулою, ми вирахуємо гальмівний шлях для вищезазначених швидкостей на сухому асфальті: при 60 км/ год це відстань становитиме – 18 м, при 80 км/год – 32 м, а при 100 км/год – 50 м. При цьому, підставивши потрібний коефіцієнт, нескладно вирахувати, що на мокрому шосе ця дистанція вийде вдвічі більшою! Маючи вищенаведені дані, можна нарешті вирахувати зупинний шлях автомобіля, що рухається з певною швидкістю – для цього потрібно скласти час реакції та гальмівний шлях. Таким чином, вийде, що зі швидкості 60 км/год на сухому асфальті автомобіль зможе повністю зупинитися через 35 м, з 80 км/год – вже через 54 м, а зі 100 км/год – через 78 м!

Алкоголь збільшує час реакції в 2-4 рази, а підйом дороги зменшує гальмівний шлях.

Коротко обговоримо, як саме впливають різні чинники на зупинний шлях. Ми вже згадували, що на часі реакції позначається фізичний стан водія і його вік. Так, наприклад, під час досліджень було встановлено, що навіть невеликі дози алкоголю подовжують час реакції в 2-4 рази. Негативно впливають на реакцію і різні лікарські препарати (в інструкціях до них часто це зазначено), хворобливий стан або втома. Доведено також, що з віком вона погіршується і, враховуючи це, в багатьох країнах водіям похилого віку частіше доводиться проходити медичну комісію.

Встановлено також зв’язок часу реакції з досвідом водія: що він більший, тим швидше і головне – правильніше відреагує водій на зміну дорожньої ситуації.

На час реакції безпосередньо впливає і дорожня обстановка. Сутінки, ніч, снігопад чи дощ  об’єктивно погіршують видимість водієві і, як наслідок, – впливають на отримання і опрацювання дорожньої інформації. Наприклад, у нічний час фари ближнього світла освітлюють тільки 30 м перед автомобілем, і якщо він рухається зі швидкістю 70 км/год, а в освітленій зоні раптово з’являється перешкода, зіткнення буде неминучим!

А от на гальмівний шлях у свою чергу впливає інший набір чинників. Зокрема, ухил дороги збільшує дистанцію до повного зупинення, а підйом – навпаки, зменшує. Ну а про те, що слизька дорога знижує коефіцієнт тертя коліс по асфальту, ми вже вище згадували.

Важливо враховувати, що й маса автомобіля також позначається на гальмівному шляху – у навантаженого транспорту він більший. А от наявність у машині систем активної безпеки (антиблокувальної системи, гальмівного асистента тощо) навпаки – його скорочують. Саме для більш ефективного контролю над поведінкою автомобіля і допомоги недостатньо досвідченим водіям їх і було розроблено.

Зношення шин найсильніше впливає на гальмівний шлях на мокрій і засніженій дорозі.

Стан шин, а якщо сказати точніше – ступінь їх зношення суттєво впливає на довжину гальмівного шляху. Тому обговоримо цей чинник докладніше. Згідно з правилами дорожнього руху, мінімально допустима глибина протектора шини легкового автомобіля становить 1,6 мм. Хоча, як свідчать численні дослідження, ця величина занадто мала для гарантування реальної безпеки. Тому шинники і фахівці у сфері безпеки руху рекомендують міняти літні шини на нові якщо залишилося 3 мм, а зимові – 4 мм.

Німецький концерн Continental провів досить цікаве дослідження щодо впливу зношених шин на гальмівний шлях. Експерименти проводили на засніженій дорозі, на якій автомобілю треба було зупинитися зі швидкості 50 км/год. Відповідно до отриманих вимірів для повного зупинення машини, «взутої у нові шини (висота протектора – 8 мм), знадобився 31 м. При залишковій висоті протектора 4 мм – гальмівний шлях збільшився на цілих 14 м (до 45 м), а при 1,6 мм – аж на 26 м (до 57 м). Причому, що показово – у тому місці, де вже стояла машина на нових шинах, автомобіль на «лисій» гумі ще рухався зі швидкістю у 33,8 км/год! Якби все це відбувалося перед пішохідним переходом, то удар такої сили завдав би людині серйозного каліцтва або призвів би до смерті. І це гальмування лише з 50 км/год. Якщо ж врахувати, що в Україні навіть у населених пунктах безкарно можна їздити зі швидкістю 80 км/год, а плюс до всього, у зв’язку зі складною економічною ситуацією чимало наших співвітчизників економлять, експлуатуючи свої автомобілі на зношених шинах, а взимку – нерідко і на літніх, то можемо собі уявити, як небезпечно на українських дорогах!

Враховуючи все вищезазначене, можна зробити цілком логічний висновок – «не жени!». Не перевищуйте швидкість руху! Адже такою безпечністю ви наражаєте на серйозні і часто незворотні неприємності не тільки себе, а й оточуючих. Не поспішайте, адже дуже часто при цьому можна встигнути аж ніяк не у своїх справах, а до медиків або що гірше – до трунарів!