На що здатна система автофіксації порушень ПДР?
Світова практика давно засвідчила, що система автофіксації порушень ПДР здатна ефективно дисциплінувати водіїв і зменшувати аварійність. При цьому в Україні ситуація з безпекою дорожнього руху вже довгі роки лишає багато бажати і, що найнеприємніше, з кожним роком продовжує погіршуватися.
Так, згідно зі статистикою Управління безпеки дорожнього руху, щороку в Україні на автошляхах гинуть близько 4 тис. осіб і понад 30 тис. зазнають травм. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) рівень смертності від дорожніх аварій в Україні становить 12 осіб на 100 тис. населення, що більше ніж удвічі перевищує середній показник країн Європейського Союзу. У 2016 році ситуація з аварійністю ускладнилася: за 11 місяців сталося понад 138 тис. ДТП, що на 16% більше, ніж за аналогічний період 2015 року!
Важливо відзначити, що нинішній стан безпеки на дорогах України схожий на той, який переживали країни Європи у 80-ті роки. Наприклад, у Німеччині рівень смертності від ДТП був ще вищим ніж в Україні: на 100 тисяч населення в аваріях гинуло 18-20 людей. Сьогодні в Німеччині, а також у Нідерландах, Британії та Франції за рівня автомобілізації 700-800 авто на 1000 осіб гине 4-5 людей на 100 тис. населення.
На таке скорочення аварійності в європейських країнах вплинув цілий комплекс заходів: поліпшення дорожньої інфраструктури, якісне управління безпекою дорожнього руху, забезпечення своєчасної медичної допомоги постраждалим у ДТП, регулярне проведення профілактичної та роз’яснювальної роботи, впровадження ефективного законодавства у цій сфері, підвищення штрафів та забезпечення невідворотності покарання за порушення ПДР. Вагому роль також відіграло вищезгадане встановлення камер відеоспостереження за дорожнім рухом, а також автоматична фіксація порушень.
Усі ці заходи потрібно впроваджувати і в нашій країні. Хоча, враховуючи постійно зростаючу аварійність, сьогодні кардинально вплинути на підвищення безпеки в Україні може саме впровадження автофіксації.
Автофіксація порушує норми нашої конституції, але такий принцип успішно використовується за кордоном
Важливо зазначити, що на законодавчому рівні систему автофіксації порушень ПДР було запроваджено в Україні ще восени 2015 року (ухвалено відповідний закон №596-VIII). Відтоді минуло вже більше року, проте вона так і не почала працювати. Причина: ухвалене законодавство недосконале і суперечить рішенням № 23-рп/2010 Конституційного Суду України, який ще в 2010 році скасував застосування автоматичної фіксації порушень ПДР, оскільки вона суперечить конституційним нормам. Адже за законом до відповідальності притягується власник транспортного засобу, а не особа, яка вчинила правопорушення. А це порушує презумпцію невинуватості, норму ст. 61 Конституції (юридична відповідальність має індивідуальний характер) і норми Кодексу про адміністративні правопорушення, згідно з якими адміністративну відповідальність несе саме фізична особа.
Для усунення цих протиріч було підготовлено законопроект №5314, який наразі перебуває на розгляді у профільних комітетах Верховної Ради. Втім, не тільки в цьому причина затримки впровадження автофіксації. Досі не ухвалені і необхідні супровідні акти: технічні вимоги до системи і порядок її функціонування, положення про автоматизоване опрацювання даних, міжвідомчі накази про обмін інформацією тощо.
Водночас система автофіксації порушень давно і широко використовується у більшості цивілізованих країн, а її ефективність доведена на практиці. Пильні камери відеоспостереження неупереджено фіксують перевищення швидкості та деякі інші порушення правил руху, незважаючи на престижність автомобіля, статус і становище в суспільстві його водія. А ще камери набагато ефективніші за поліцейського: доки він оформляє протокол (на що йому знадобиться щонайменше 15-20 хвилин), може не помітити ще десяток порушників. При цьому радар засіче всіх! Більше того, автофіксацію давно застосовують навіть у країнах СНД: Білорусі, Казахстані, Молдові та Росії. Прикро, що в цьому питанні Україна опинилася в аутсайдерах.
Застосування цих засобів контролю за дотриманням водіями правил дорожнього руху, зокрема і швидкісних режимів, позитивно впливає на підвищення безпеки руху. Зокрема, як засвідчив європейський досвід, запровадження такої практики здатне скоротити аварійність на автошляхах на 30%. Схожі цифри називають і наші сусіди. Наприклад, з часу введення в Білорусі автофіксації порушень (з 2012 року), за даними місцевої ДАІ, аварійність в країні зменшилася на 20-30%. Загалом на білоруських дорогах встановлено понад 250 приладів автофіксації порушень. Проект запуску системи в дію реалізовано на основі державно-приватного партнерства, де інвестором стала австрійська компанія.
При цьому в країнах ЄС практикують комплексний підхід до розв’язання проблеми перевищення швидкості: вдаючись не тільки до масового контролю лімітів, про який ми чули, а й до широкої профілактичної роботи. Так, учасників руху інформують про небезпеку від навіть незначного недотримання встановлених лімітів, за допомогою соціальної реклами, білбордів, листівок тощо. Наприклад, у Німеччині та Франції про проведення рейдів на лихачів-водіїв сповіщають на радіо і в Інтернеті. Перед початком ділянки магістралі, де встановлено камери, завжди є попереджувальні знаки або відповідні електронні табло. На автомобільних картах і в навігаційних системах часто відзначають стаціонарні радари. У межах міста нерідко зустрічаються так звані холості радари, які виводять швидкість авто на електронне табло над дорогою і залежно від того, чи зафіксовано перевищення, поруч із цифрою також з’являється сумний або веселий смайлик. Використовують і «розумні» світлофори: якщо радар фіксує високу швидкість, то наступний світлофор вмикає червоне світло, щоб присмирити прудкого водія.
Враховуючи європейську практику, в Україні також потрібно активніше проводити профілактичну роботу, зокрема й щодо дотримання швидкісних лімітів. Адже за даними вітчизняної поліції перевищення швидкості руху – одна з найпоширеніших причин ДТП в Україні (втім, як і в усьому світі). А доки наші народні обранці намагаються усунути законодавчі невідповідності, пов’язані з впровадженням в Україні автофіксації, Міністерство інфраструктури вирішило вдатися до використання профілактичної роботи з запобігання перевищення швидкості. Зокрема, в рамках проекту технічної допомоги від ЄС «Модернізація та підвищення безпеки дорожньої мережі в Україні» вперше для нашої країни було розроблено комплексну соціальну кампанію з безпеки дорожнього руху. Дуже переконливими є відеоролики на тему «Не жени до мене! Збережи життя!», які саме пропагують дотримання швидкості руху. Їхні герої (рятувальник МНС, медичний працівник і працівник похоронного бюро) дуже зворушливо і емоційно розповідають про свої почуття до учасників ДТП, просять не перевищувати швидкість і не поспішати до них на останню зустріч. За бажання їх можна переглянути на офіційному сайті Міністерства інфраструктури і Youtube.