X

Яке значення має перевищення швидкості

Многие водители ошибочно считают, что небольшое превышение скорости движения – несущественный пустяк и в этом нет ничего страшного. Хотя на самом деле это ошибочное мнение. Более того – многочисленные зарубежные тесты по безопасности доказывают, что смертельно опасным может быть даже превышение разрешенной скорости на 10 км/ч.

Доволі часто наших співвітчизників провокує на невелике перевищення швидкості і так званий безкарний ліміт у 20 км/год, при якому згідно з нашим законодавством не настає адміністративної відповідальності. При цьому зазначимо, що такої поблажливості немає у жодній із західноєвропейських держав – там все дуже строго! Яку межу швидкості встановлено, з такою і треба їхати, а все, що більше – беззастережно карається штрафом. Хіба що іноді поліція закладає «плюс» 2-5 км/год на похибку радара. А річ у тому, що в розвинутих країнах з високим рівнем автомобілізації вже давним-давно провели відповідні дослідження з безпеки, з’ясувавши наскільки небезпечним є перевищення встановленої швидкості. Саме про це ми сьогодні і поговоримо.

Фахівці у сфері безпеки дорожнього руху давно встановили беззаперечний факт – чим швидше їде автомобіль, тим вища ймовірність ДТП і ризик травм або смерті водія, пасажирів та інших учасників руху. Водій, що мчить на високих швидкостях, опрацьовує меншу кількість дорожньої інформації, а гальмівний шлях автомобіля стає суттєво довшим, через що під час такої їзди неминуче підвищується ризик зіткнення або наїзду.

Ще один важливий і для багатьох несподіваний факт – більш значущу роль перевищення швидкості відіграє в умовах міської їзди. А пояснюється це складністю такого руху, що погіршується низкою чинників: високою інтенсивністю транспортного потоку, насиченою дорожньою інфраструктурою, наявністю піших учасників руху, мото- і велотехніки тощо. А от на автомагістралях перевищення швидкості є не таким суттєвим. Так, наприклад, при перевищенні автомобілями середньої швидкості руху транспортного потоку на 10 км/год частота аварій зростає на 5%, тоді як перевищення на 20 км/год збільшує кількість аварій вже на 30%! При цьому для заміських доріг цей приріст менш значущий (див. графік нижче).

Перевищення швидкості позначається і на тяжкості наслідків ДТП, яка залежить від постраждалих у ній учасників руху. Найбільш схильні до ризику отримання серйозних травм і загибелі пішоходи, велосипедисти і мотоциклісти, у яких на відміну від автомобілістів немає ні металевого захисного каркасу кузова, ні ременів, ні подушок безпеки. Саме тому щоб максимально мінімізувати наслідки можливих аварійних ситуацій у багатьох цивілізованих країнах навіть велосипедисти  їздять в шоломах та іншій захисній амуніції. Відповідальніші там і пішоходи – вони ніколи не переходитимуть проїжджу частину поза межами «зебри» і ніколи не ступлять на дорогу, коли для них горить заборонний сигнал світлофора і не переконавшись у тому, що всі машини зупинилися. Ще й більше, в темний час доби пішоходи широко використовують можливі світловідбивальні елементи на одязі, щоб бути помітнішими для водіїв автотранспорту.

Навіть незначне перевищення швидкості впливає не тільки на можливі ризики виникнення ДТП, але що набагато важливіше – загрожує кардинальним збільшенням ризиків загибелі пішохода у разі наїзду на нього машини. Всім водіям важливо врахувати, що від швидкості, на якій стався удар, безпосередньо залежать наслідки події. Так, під час зарубіжних досліджень вчені виявили залежність між швидкістю зіткнення і серйозністю травм пішоходів. Так, якщо наїзд на пішохода стався при швидкості в 20 км/год, то він найчастіше зазнає легких травм, при 30-40 км/год – можливі випадки інвалідності та летального результату, тоді як після 55 км/год – смерть людини практично неминуча (див. табл.).

Водії та пішоходи мають чітко усвідомити, що на процес руху і зупинення будь-якого транспортного засобу (навіть дуже дорогого і високотехнологічного) впливають закони фізики і зовнішні чинники. Машина не здатна за бажанням людини миттєво зупинитися! Приміром, якщо схожі автомобілі їдуть навіть із невеликою різницею у швидкості: один 50 км/год, а інший – 60 км/год, і вони одночасно почнуть гальмувати, наприклад, перед пішохідним переходом, то перша машина встигне зупинитися, а друга рухатиметься по «зебрі» зі швидкістю 41 км/год! Як ми вже говорили вище, удар на такій швидкості загрожує пішоходу не тільки інвалідністю, а й летальним результатом. Тому 10 км/год різниці швидкості в міській зоні можуть бути критично і  життєво важливими для людини.

Завдяки результатам досліджень у 1980-90-ті роки у багатьох розвинених країнах почали приділяти особливу увагу проблемам обмеження швидкості руху і насамперед у населених пунктах. Головна мета введення таких швидкісних рамок – підвищення безпеки руху в цілому і, зокрема, – вразливих категорій учасників руху. Зважаючи на це, на сьогодні у багатьох європейських країнах у межах населених пунктів дозволено рух зі швидкістю щонайбільше 50 км/год, а в деяких країнах (наприклад, Албанії та Андоррі) і того менше – 40 км/год.

А от в Україні є унікальна можливість мчати міськими вулицями зі швидкістю до 80 км/год, а на деяких швидкісних магістралях – розігнатися навіть до «сотні». Адже, тільки в нашому законодавстві (Кодексі про адміністративні правопорушення) існує так званий безкарний ліміт перевищення швидкості до 20 км/год, що не обкладається штрафом. Більше того, доволі часто на тих же широких міських магістралях мегаполісів України встановлюють дорожні знаки, які цілком законно підвищують ліміт швидкості до 80 км/год.

Водночас протягом останніх років в Україні постійно зростає аварійність, а рівень смертності від дорожніх аварій становить 12 осіб на 100 тис. населення. Це більше ніж удвічі перевищує середній показник багатьох країн ЄС. Зазначимо, що перевищення швидкості відіграє далеко не останню роль, будучи однією з головних причин ДТП в Україні (та й у всьому світі). То, може, досить нашим народним обранцям ставити експерименти на своїх людях, намагаючись сподобатися виборцям упровадженням у життя популістських рішень! Адже куди правильніше взяти за приклад позитивний світовий досвід підвищення безпеки руху, зокрема і категоричнішим ставленням до швидкості руху. А поки що нам залишається діяти за правилом «порятунок потопаючих – справа рук самих потопаючих». Але, пам’ятаючи вищенаведену інформацію, кожен водій може стати відповідальнішим і за власною ініціативою скидати швидкість до безпечної. Не поспішайте! Швидкість справді має велике значення!