
Як оволодіти методикою «захисного водіння»?
Для водіїв спецслужб у різних країнах було розроблено систему контролю автомобіля. Система довела свою ефективність, і її взяли на озброєння цивільні корпоративні автопарки. Рада національної безпеки США (NSC) ще в 1964 році розробила таку програму вдосконалення «цивільних» водійських навичок, яка переслідує мету навчити водіїв «захисному водінню» (defensive driving). Цей стиль їзди передбачає керування транспортним засобом у такій манері, яка береже життя, час і гроші незалежно від дорожніх умов і обставин, а також поведінки інших учасників дорожнього руху». Ефективність програми ґрунтується на статистиці, яка стверджує, що 97-99 % ДТП – можна було запобігти.
В основі методики захисного водіння лежить так звана капсула безпеки. Це уявна оболонка навколо автомобіля для забезпечення необхідного огляду, своєчасного прийняття рішення та здійснення необхідних дій для запобігання ДТП.
Немає єдиної думки, яка дистанція між автомобілями є безпечною. Для того, щоб з упевненістю стверджувати, потрібно враховувати до десятка факторів, половина з яких постійно змінюються.
Простіше оцінювати безпечну дистанцію не в метрах, а в секундах. Безпечною вважається дистанція в 3 секунди:
- 1,5 секунди – розпізнавання аварійної ситуації і реакція водія (сприйняття 0,1 с + розпізнавання 0,5 с + вибір дії з 0,5 + дія 0,4);
- 0,5 секунди – натискання на гальмо і спрацьовування гальмівної системи;
- 1 секунда – запас.
Дистанція в 3 секунди означає, що відстань до автомобіля, що їде попереду, ваше авто долає за 3 секунди, дотримуючись того самого швидкісного режиму. Для довідки: за швидкості 100 км/год дистанція в 3 секунди приблизно дорівнює 100 метрам.
Йде дощ? Додайте ще одну секунду до безпечної дистанції. На дорозі сніг, стелиться туман? Додайте дві секунди. Ожеледь? Додайте додаткові чотири секунди до вже наявних трьох.
Саме на таку дистанцію, до речі, розраховані сучасні допоміжні системи контролю і підтримання дистанції (або більше, якщо водій встановить інше вручну), а також автопілоти. В Євросоюзі водія можуть навіть оштрафувати, якщо він не дотримується 3-секундної дистанції. Це доволі значна відстань на високих швидкостях, тому встановлений вами проміжок регулярно критикуватимуть інші водії, які намагатимуться стати перед вами. Підтримка капсули безпеки означає, що такий маневр потребує, щоб водій скинув швидкість, доки дистанція до новоявленого лідера також не збільшиться до 3 секунд.
Капсула безпеки – це вільний простір навколо автомобіля, де вас гарантовано ніхто не чіпатиме: спереду, ззаду, ліворуч та праворуч.
Якщо ви виявили, що машина ззаду буквально «висить» у вас на бампері, вам також необхідно вжити заходів для відновлення своєї капсули безпеки. Для цього слід знову ж таки збільшити дистанцію попереду. Таким чином ви гарантуєте, що за умови виникнення попереду аварійної ситуації (наприклад, екстрене гальмування машини-лідера) у вас у розпорядженні є запас гальмівного шляху і ви зможете уникнути наїзду ззаду.
Потрібно постійно створювати навколо автомобіля якомога більше вільного простору. Наприклад, ніколи не треба їхати поруч із яким-небудь транспортним засобом. Адже капсула безпеки при цьому різко скорочується.
У кожного транспортного засобу є своя мертва зона, а рекордна вона у вантажівки з високою кабіною. Довжина її мертвої зони становить від 14 до 16 метрів і лежить біля правого переднього колеса. І перелаштовуватися перед нею з правого боку небезпечно. Триматися краще на відстані і зліва. Ще небезпечніше обганяти вантажівку на трасах з правого боку, що в 100% випадків загрожує серйозною ДТП. Не варто розраховувати, що водій фури зможе швидко загальмувати і зупинити машину. Гальмівний шлях вантажівки набагато довший, ніж у легкового автомобіля.
Золоте правило капсули безпеки: що більша швидкість, то більшим має бути розмір капсули. І навпаки, що меншою є ваша нинішня капсула безпеки, то з меншою швидкістю ви маєте пересуватися.