Защищенные стальной клеткой безопасности в своем автомобиле, мы едва ли осознаем, насколько опасны для тех, кто едет рядом на двух колесах. Шанс расстаться с жизнью мотоциклисту или велосипедисту дарим в первую очередь мы, автовладельцы.
Двоколісний транспорт з’явився на наших дорогах не вчора, але тільки зараз формується як засіб для масового пересування вулицями та шосе. З появою дедалі більшої кількості мотоциклістів і велосипедистів стає очевидною проблема несформованості їх взаємовідносин із автомобілістами.
На жаль, джерелом більшості проблем є ті, хто їде на чотирьох колесах. Виносячи за дужки аспект психологічної несумісності (з велосипедистами тому, що водії вважають оплачену на їхні податки дорогу своєю власністю, а з мотоциклістами через комплекс меншовартості внаслідок значно гіршої маневреності), ці проблеми пов’язані з відсутністю досвіду добросусідства на проїжджій частині з двоколісною технікою.
Так, всі хитрощі для покращення видимості на дорозі, яких вживають наші двоколісні колеги, розбиваються об звичку водіїв автомобілів не дивитися в праве дзеркало під час здійснення правого повороту. Наїзд на велосипедиста, який з повним правом (див. ПДР) продовжує їхати через перехрестя прямо, є дуже поширеним. Відсутність інстинкту, який повідомляв би, що справа може бути небезпека, заважає постійно пам’ятати про те, що автомобіль сам може бути джерелом небезпеки для того, хто крутить педалі поблизу тротуару. Тут Єдина порада: ставитися до велосипедистів, як до рівноправних колег по потоку.
Але і погляд в ліве дзеркало теж не гарантує безпеки. Адже саме в сліпій зоні лівого дзеркала найчастіше ховаються мотоциклісти, а помітити в потоці байк набагато складніше, ніж автомобіль. Здійснюючи лівий поворот або перелаштування, автомобілісту не варто розраховувати на те, що нерозпізнаний мотоцикліст зможе легко виправити вашу помилку. В екстреній ситуації байкерам доводиться набагато важче: треба зуміти не тільки ухилитися від зіткнення, а й утримати мотоцикл у вертикальному положенні.
БІЛЬШЕ ПРО ПРОЕКТ 10 КРОКІВ ДО БЕЗПЕКИ
Найважчий, але, на жаль, поширений випадок ДТП із мотоциклами – зіткнення на перехресті. На світлофорі це, як правило, одночасний виїзд на перехрестя, коли байкер різко стартує на зелений у той момент, коли водій автомобіля розраховує «проскочити». На нерегульованих перехрестях мотоциклісти гинуть знову ж таки тому, що їх не помічають зустрічні водії, що здійснюють поворот наліво.
Ризик загинути або зазнати серйозних травм у мотоциклістів у 30-40 разів вищий, ніж у водіїв автомобілів, незалежно від того, хто винуватець аварії. Потрібно пам’ятати, що для байкера будь-яке, навіть невелике, зіткнення може призвести до смертельного результату. І недотримання водіями автомобілів правил маневрування є основною причиною загибелі мотоциклістів. Вони досі не можуть звикнути до сусідства з мотоциклами на дорогах, а за зиму зовсім забувають про існування байкерів, тому пік аварій припадає саме на весну.
Але і самі мотоциклісти зізнаються, що допускають низку серйозних порушень на дорогах. Наприклад, рух між смугами і перелаштування без ввімкнення «поворотників». Мотоциклісти також усвідомлюють, що часто їздять із перевищенням швидкості.
Останнє рідко буває у велосипедистів. Найгірше для них – завищені швидкісні ліміти на наших дорогах, які залишають їм значно менше шансів на виживання, ніж європейцям з їх міською межею у 50 км/год. Але від недотримання Правил дорожнього руху вони й самі нерідко страждають. Найчастіше наїзди на велосипедистів стаються на пішохідних переходах, які вони проїжджають, замість того, щоб переходити з велосипедом у руках, як написано в ПДР.
Необхідно також зазначити, що пункту ПДР, де колись йшлося: “Велосипедист повинен рухатися за 1 метр від краю проїзної частини” – вже не існує. Велосипедист є повноправним учасником дорожнього руху і може здійснювати будь-які маневри, не заборонені цими Правилами.
І все ж водіям слід під час обгонів залишати для них мінімум 1,5 м у розрахунку на можливе падіння під колеса або на об’їзд вибоїни або ями біля тротуару. Велосипедисти також настійно просять не сигналити, щоб не дезорієнтувати їх, оскільки звук шин і шум мотора добре чути, якщо тільки вони не в навушниках. Виходячи з припаркованого у першій смузі автомобіля, не забувайте подивитися в ліве дзеркало заднього виду, оскільки дверцята, що раптово відчинилися назустріч велосипедисту, стануть для останнього джерелом серйозної травми.
Врешті-решт, на жаль, ситуація на дорогах свідчить, що правий той у кого «більше заліза». А це автоматично накладає на власників автомобілів подвійну відповідальність. Тому, чи їдете ви на двох колесах, чи на чотирьох, пам’ятайте: в автомобілі чийсь син або дочка, а в шоломі чийсь брат, сестра або друг. Бережіть чужі життя як бережете своє.
Як не проґавити двоколісний транспорт?
Існує проблема з ідентифікацією швидкості пересування мотоцикла та відстані до нього через невеликі габарити. Тому варто затримати погляд на байку, що їде назустріч, щоб дати своєму мозку точно розрахувати точку можливого перетину ваших траєкторій.
Завжди тримайте дистанцію з попутним мотоциклом. У яскравий сонячний день важко розпізнати момент, коли спалахують його стоп-сигнали. А оскільки перша фаза гальмування у мотоцикла дуже інтенсивна, автомобіль швидко подолає залишки дистанції.
Гальмівний шлях до цілковитого зупинення у мотоциклістів довший, а здатність зберігати високу швидкість в повороті менша, ніж у автомобіля. Ці, на перший погляд, неочевидні властивості визначаються законами фізики: мотоцикл контактує з покриттям тільки двома вузькими колесами, і сумарна пляма контакту виходить незначною.
В європейській практиці прийнято залишати між другим і третім рядами збільшений інтервал саме для пересування в ньому мотоциклістів.