З'явився перший досвід ввезення автомобіля за зниженими акцизами
Всупереч загальноприйнятій практиці, автомобіль за хорошою ціною було куплено не в Європі, а в Грузії. Своїм досвідом на поталі «Ліга» ділиться адвокат Сергій Барбашин. Ось його історія.
У червні 2016 року, одразу після ухвалення Верховною Радою закону про зниження акцизів на розмитнення автомобілів (закон №3251), я задумався про придбання авто. Вивчивши ринок найближчих країн, зупинився на Грузії: тут хороший вибір автомобілів за адекватною ціною.
29 липня літак доставив мене з партнером у Тбілісі. А вже 30 липня, напередодні набуття акцизним законом чинності, ми обирали автомобіль на найбільшому місцевому авторинку Автопапа в місті Руставі.
Я розглядав купівлю Volkswagen Passat SE 2.5 з автоматичною трансмісією (не DSG), що прибув із американського ринку. Потрібну машину швидко знайшли. Оформлення купівлі зайняло щонайбільше годину.
1 серпня, коли закон офіційно набув чинності, ми вже переганяли куплену машину з Тбілісі в бік Батумі та Поті, звідки мали намір доставити авто поромом в Україну. 5 серпня автомобіль розмитнили в порту Чорноморськ. Залишилося поставити машину на облік в Україні.
Далі йдуть практичні поради, які збережуть ваші гроші, час і нерви під час розмитнення вживаної іномарки без витрат на перегонників, юристів чи організаторів автотурів в Європу.
Вибір автомобіля
Для вибору автомобіля підходять сайти-агрегатори типу mobile.de. Критерії автомобіля для акцизної пільги на розмитнення такі:
а) мають бути вироблені не раніше за 1 січня 2010 року;
б) складені не в Росії;
в) повинні відповідати екостандарту ЄВРО-5 (або не нижче). У США інші стандарти, наприклад SULEV: він ще жорсткіший, ніж ЄВРО-5. Рекомендую заздалегідь зв’язатися з українськими офіційними дилерами і за VIN-кодом отримати дані про машину. У ній буде видно, якому екостандарту відповідає авто, аж до порівняння кількісних показників викидів. Наприклад, у деяких азійських країнах навіть після 2010 року виробляли Hyundai і Kia стандарту ЄВРО-3.
Планування маршруту
Все дуже просто: не заїжджайте в країну з Росії та Криму, а там хоч сушею, хоч морем – однаково.
Розрахунок вартості розмитнення
Обрали автомобіль – внесіть дані про ціну і вид палива в калькулятор розмитнення. Загалом сума розмитнення збігається з калькуляторами, в Інтернеті їх дуже багато.
Будьте готові до того, що українська митниця оцінить ваш автомобіль дорожче, ніж ви його купили. Різниця може становити від кількох сотень доларів до кількох тисяч. Тому вартість розмитнення може бути вищою, а це означає додаткові витрати. Рекомендую користуватися послугами брокерів, у них є вражаючий дар переконувати митницю.
Пошук брокера
Не намагайтеся розмитнити автомобіль самостійно: дешевше і швидше не вийде. Послуги брокера коштують від $250 під час розмитнення за місцем проживання до $500 під час розмитнення на кордоні за місцем в’їзду в Україну.
У цю суму входить “узгодження” з митницею справедливої оцінки автомобіля. На цю суму нараховуються митні платежі (дивись вище – калькулятор розмитнення). Інформації про брокерів в Інтернеті багато – обрали, зв’язалися, пояснили ситуацію, взяли контакти.
Поїздка і пригон авто
Везіть з собою щонайбільше 10 000 євро. Митники їх просто перерахують і запишуть інформацію в зошит. В іншому разі доведеться підтверджувати походження грошей. Інші гроші покладіть на банківську картку.
Не вирушайте в дорогу самостійно – візьміть друзів або людей, яким довіряєте.
Будьте готові виявити сильно биті автомобілі – часто саме такі на автосайтах пропонують за найпривабливішою ціною. Наприклад, нам з допомогою приладу вимірювання товщини фарби вдалося виявити зварений з двох частин автомобіль 2015 року, який з виду був в ідеальному стані.
Вартість квитка (супровід автомобіля) на пором з Поті в Чорноморськ (у агентів компанії Укрферрі в Поті) становить $550. Тут потрібно бути уважним. Згідно з інформацією на сайті компанії, вартість квитків не має перевищувати $420. Невідповідність вартості в касі нам пояснили нещодавнім подорожчанням. Але вже на поромі ми довідалися, що нас просто обдурили. В рахунок внесли послугу супроводу машини, хоча вона нам не потрібна, оскільки ми самі супроводжували автомобіль.
Перед купівлею автомобіля скиньте брокеру електронні копії документів. Як тільки отримаєте від нього підтвердження, що з документами все гаразд, і узгоджену ціну розмитнення, купуйте автомобіль і вирушайте в Україну. Повідомте брокеру дату повернення.
Розмитнення
Найраціональніший за часом, але при цьому найдорожчий спосіб розмитнення – після в’їзду, в місці перетину кордону. Я обрав саме його. Розмитнення зайняло один день. Будьте готові в цей день сплатити всю вартість розмитнення. Далі їдете до себе додому, щоб поставити автомобіль на облік. Законодавство на це відводить 10 днів.
Сертифікація
Якщо ввезений автомобіль відповідає стандарту ЄВРО-5 та іншим критеріям українських стандартів (світло, ремені безпеки, рівень тонування, аптечка, вогнегасник тощо), отримання сертифікату Укрстандартметрології обійдеться в 1 600 грн і півдня часу. Але тут може виникнути проблема. Сертифікованих лабораторій Укрстандартметрології в Україні лише п’ять. Тому можете вважати, що вам пощастило, якщо така лабораторія розташовується хоча б у сусідній області.
Також не забудьте, що якщо купуєте “американця” (автомобіль, вироблений для американського ринку. – ред.), потрібно обов’язково переробити задні поворотники в жовтий колір, а задні противотуманки мають вмикатися окремою кнопкою (і нікого не турбує, що у вашому автомобілі є режим AUTO).
Поставити на облік
Завчасно іноземний техпаспорт перекладіть українською мовою. Тоді у вас буде повний пакет документів для взяття на облік у сервісному центрі МВС України (декларація, посвідчення на реєстрацію, техпаспорт із перекладом тощо).
Вартість реєстрації – до 600 грн. Також потрібно буде сплатити 3-5% від суми оцінки автомобіля в Пенсійний фонд України. Після цього вам видадуть номерні знаки і український техпаспорт.
Вітаю: якщо дослухаєтеся до моїх порад, у вас є шанс заощадити час, нерви і близько 4 500 євро на акцизі. Наприклад, мій автомобіль обійшовся близько $15 000 за ціною аналогічних в Україні $20 000.
Президентські правки
Наразі у Верховній Раді лежить законопроект депутата Ніни Южаніної про внесення змін до закону про пільгові акцизи. В цьому законопроекті прописані правки, які попросив внести депутатів до акцизного закону президент Петро Порошенко. Якщо законопроект ухвалять у вересні, то за пільговим акцизом можна буде ввезти тільки один автомобіль до кінця дії закону (зараз можна ввозити по одному автомобілю щороку протягом дії закону). Також не можна буде продати цей автомобіль, доки закон не втратить чинності (закон діє до 31 грудня 2018 року).