Перспективи розвитку українського автопрому - слід змінювати парадигму
У Києві 7 листопада відбувся ІІІ Щорічний Український автомобільний форум, організований Strategy Council у партнерстві з Асоціацією «Укравтопром» та Німецько-Українською промислово-торговою палатою.
За 9 місяців 2019 року в Україні не виробили жодного легкового автомобіля методом CKD (повномасштабне виробництво), а за допомогою великовузлового складання SKD – тільки 4,5 тис. («Єврокар»). Автобусів випустили 623, а вантажівок – лише 81 од. 84% усіх перших реєстрацій цього року – це уживані авто, а нові становили тільки 16%. Тим часом зростає виробництво комплектуючих для європейських автогігантів. За останні роки в Україні побудували 38 заводів, на яких зайнято понад 60 тис. осіб. Так відкрите у 2007 році підприємство «Карпати» (робить електропроводку) збільшило штат у 20 разів – до 4000 осіб, а інше, аналогічне, «Електричні системи» з Вінниці – до 1650 осіб.
Для успішного розвитку автомобільної галузі потрібна державна підтримка. І за прикладами далеко ходити не треба. Сьогодні тривають переговори про будівництво в Болгарії нового заводу Volkswagen з випуску 300 тис. авто на рік – а це 5 тис. нових робочих місць. І уряд готовий вкласти 800 млн євро, щоб у підсумку отримати інвестиції від VW в розмірі 1,3 млрд євро. В Україні є найбільші поклади літію – 500 млн т на чотирьох родовищах, однак для його збагачення знову ж таки потрібні інвестиції в розмірі 300 млн євро. І як результат – найбільший в Європі завод із випуску акумуляторів для електромобілів побудують, на жаль, не у нас, а в Польщі – і ЄБРР вже виділив на це перший кредит у сумі 250 млн євро.
Михайло Резник
Президент Асоціації «Укравтопром»
У нас є великі надії, що нова політична влада, нові керівники відомств чітко розуміють необхідність підтримки національних виробників. Індустріальний комплекс, який є найбільш привабливим для інвесторів, найімовірніше, буде в пріоритеті у нового уряду. Є наміри залучити 50 млрд інвестицій і для цього, безумовно, потрібно поліпшити інвестиційний клімат. Зовнішні фінансові зобов’язання будуть поступово скорочуватися, щодо валового продукту – це 65%, 60% 47,5%. Для всіх тих, хто сьогодні стежить за нашою економікою, безумовно, це сигнал, що ми на вірному шляху. Потрібно також удвічі збільшити експорт, хоча це і непросто.
Олександр Козіс
Голова правління Корпорації «УкрАВТО»
Якщо у 2008 році в первинних реєстраціях авто на уживані імпортовані припадало лише 6%, то в 2018 році – вже 62%, а за 9 місяців 2019 року – 84%.
Багато хто оцінює це з позиції того, що Українська автомобільна промисловість не дуже працездатна. Однак це наслідок низької купівельної спроможності населення. Середня зарплата в Україні становить лише 132 євро, для прикладу в Білорусі – 353 євро, в Румунії – 395 євро, в Польщі – 750 євро. Ця картина дуже добре накладається на картину розвитку автомобільного виробництва. Україна – єдина країна, де немає реального виробництва легкових автомобілів. У наших сусідів у Білорусі – 4 таких підприємства, в Польщі – 8, в Чехії – 7, в Словаччині – 4, в Угорщині – 4, в Сербії – 3, Румунії – 3.
У 2008 році, коли працював Запорізький автомобільний завод, було 800 українських підприємств – постачальників комплектуючих, і 23 тис. працівників на заводі. Ми говоримо не про пільги на цьому етапі, ми говоримо хоча б про рівні умови. Сьогодні ввозити готовий електромобіль вигідніше, ніж виробляти – так він буде на 30% дорожчим. В Україні немає закону про компенсацію ПДВ під час імпорту комплектуючих. В результаті, середній вік українського автопарку – 21 рік. І ці машини не просто старі, вони зі старими екологічними нормами.
Айварас Абромавічус
Генеральний директор «Укроборонпром»
«Укроборонпром» сьогодні – це 137 підприємств (21, на жаль, сьогодні на тимчасово окупованих територіях). Незважаючи на те, що 46 не дуже прибуткові, у нас є потужності, у нас є майданчики, у нас є люди, які здатні з місцевими та світовими виробниками компонентів для автопромисловості щось робити успішно. Є десятки тисяч будівель, мільйони квадратних метрів часто незавантажених приміщень. Ми самі ремонтуємо військові машини для потреб збройних сил, і це виходить досить успішно у деяких підприємств. Нові підприємливі керівники створюють умови для приходу приватних клієнтів, зокрема під давальницькі схеми, за довгостроковими контрактами – взяти компоненти і на майданчику щось зробити і тут є багато хороших прикладів.
Олег Боярин
Голова наглядової ради «Єврокар»
Майбутнє за електротягою, самокерованими автомобілями та IT-технологіями. Якщо у 2008 році автовиробництво в Україні становило 4% ВВП, то сьогодні – тільки 0,01%. Сьогодні контрабанда та імпорт перебувають у кращих умовах, ніж національний виробник. В Україні великі поклади літію, а завод із виробництва акумуляторних батарей будують в Польщі. Головне завдання – змінити парадигму. Потрібна довгострокова стратегія розвитку електротранспорту на 10-15 років. І вже створено робочу групу для підготовки відповідного законопроекту.