Максим Шкіль: вважайте Audi AI:ME привітом з XXII сторіччя
Що ж, ось він 2020-й. Ми все ще розмовляємо та сідаємо у авто, які рухаються по землі. І все ж деякі зміни, що вже відбулися, роблять оточуючий світ зовсім іншим. Так, прямо зараз вони ще не мають безпосереднього впливу на наше повсякденне життя, але це лише питання часу.
Одним з прикладів таких змін є виставка електроніки CES (Consumer Electronics Show), яку щороку влаштовують у січні в Лас-Вегасі. Що в цьому такого особливого? Річ у тім, що тепер близько 200 тисяч відвідувачів бачать на стендах не тільки смартфони, планшети и т.п., але й розробки автовиробників.
Цього року на CES свій варіант погляду на майбутнє привезла й команда з Інгольштадту. Зверніть увагу: це повторна поява Audi AI:ME на виставці світового рівня — перший раз машину продемонстрували у квітні 2019 року на мотор-шоу у Шанхаї. Таким чином виробник підкреслив значення AI:ME. При чому, мова йде не про концепт, що демонструє останній напрацювання компанії, які невдовзі підуть у серійне виробництво. Ні, це саме візія того, яким бачать «кільця» майбутнє, де автомобільна промисловість та цифрова реальність стануть нерозривними поняттями. Саме ця візія мобільного майбутнього стала темою нашої чергової бесіди з Максимом Шкілем, засновником Audi Центр Одесса Юг.
— Максиме Вікторовичу, Audi почала 2020-й рік з демонстрації машини, сама назва якої красномовно свідчить про те, яким вбачають у компанії майбутнє автомобілю. Точніше, того, на що перетвориться автомобіль, оскільки сполучення букв AI:ME
— Цілком згодний: поєднання творцями машини букв AI — тобто, «artificial intelligence» (штучний інтелект) та МЕ — тобто, «я» — не потребує особливих пояснень. І враховуючи сучасні тренди розвитку людства, таке сполучення є цілком природним. Але бесіду про Audi AI:ME хотілося б почати з нагадування: на сьогодні виробниками прийнята класифікація різновидів керування від 0 до 5. Нульовий рівень — це повний контроль та відповідальність водія за процес керування. Відповідно, п’ятий рівень — абсолютно автономне пілотування транспортного засобу електронікою, де втручання людини не потрібно і тому відсутні звичні органи керування. На даний момент автовиробники не випускають жодної моделі з третім рівнем пілотування, де водій контролював би не ситуацію на дорозі, а дії електроніки, яка власне й приймає рішення щодо обгону, перестроєнь, гальмування, тощо. При цьому вже відомо, що у 2025-2030 роках з’являться перші системи автопілотів 5 рівня, повністю незалежних від людського втручання.
— Audi AI:ME є транспортним засобом з яким рівнем пілотування?
— Мова йде про четвертий рівень, який дозволяє водію не контролювати роботу автопілота, але в разі потреби він повинен бути готовим втрутитися в керування (для цього призначене кермо, що складаєтсья під полицю перед водієм). Audi AI:ME наявно демонструє, які докорінні зміни відбудуться із концепцією персонального транспортування. Незмінними поки що залишаються дві речі: по-перше, людина фізично переміщується в просторі з точки А в точку В. А по-друге, це відбувається по землі. Але спосіб пересування — мається на увазі не тільки рушійна сила, а транспортний засіб як такий — та його наповнення набудуть цілковито іншого змісту.
— «Наповнення». Як на мене, це дуже влучне визначення того, що відбуватиметься під час подорожі на автономобілі.
— Так, мова йде саме про наповнення, оскільки звичне нам сьогодні поняття задоволення від керування піде у небуття, раніше чи пізніше. Це дуже сумно усвідомлювати, але схоже, що до того все йде. І власник — чи користувач, якщо мова йтиме про каршерінг — буде отримувати задоволення не від керування транспортним засобом, а від ефективності витраченого часу, оскільки під час подорожі з’являється можливість приділити свою увагу чомусь цікавому та корисному.
— На думку одразу спадає спілкування з родиною, читання чи планування робочого дня, якщо це будні. В решті решт, пошук чогось необхідного у Інтернеті…
— Саме так, це те, що сьогодні одразу спадає на думку. Але ми говоримо про машину, яка є візією майбутнього. Тож, під час подорожі на Audi AI:ME можна одягти окуляри віртуальної реальності та насолоджуватись, наприклад, чудовими гірськими ландшафтами під приємну музику — машина адаптуватиме картинку віртуальної реальності під умови руху. При цьому релаксацію по дорозі на роботу можна доповнити замовленням улюбленої кави та круасанів із допомогою системи стеження за очима (вона інтегрована в центральний екран під лобовим склом), яка дозволить відчути, що таке керування функціоналом транспортного засобу на інтуітивному рівні. А замовлена їжа прибуде в пункт призначення вчасно завдяки тому, що доставка координується із показниками навігаціїної системи Audi AI:ME.
— Мова йде про задум інженерів чи це вже діючі рішення?
— У Лас-Вегасі журналісти мали змогу випробувати на собі усі можливості AI:ME. Тобто, мова йде про вже реалізовані рішення: люди сідають в машину, одягають окуляри віртуальної реальності і насолоджуються краєвидами, тим часом наближаючись до пункту призначення. Хочу окремо підкреслити, що завдяки можливостям, які надає штучний інтелект, Audi вводить поняття мобільної емпатії — тобто, глибокої участі транспортного засобу у вашому пересуванні. Це вже рівень, коли саме по собі транспортування з точки А в точку В є чимось цілковито зрозумілим і мова йде про задоволення інших потреб, що виникають під час подорожі, в якій участь водія фактично не потрібна. В Audi говорять, що завдяки мобільній емпатії власник отримує «третій життєвий простір» — на додачу до свого житла та роботи.
— Якщо можна, трошки детальніше про це поняття. Що таке мобільна емпатія?
— Уявіть собі, що машина знає Ваші звички. Візьмемо згадану вище доставку їжі: наприклад, зазвичай ви комбінуєте між собою 2-3 варіанта замовлення. Таким чином, втручатися у вибір ранкового замовлення улюбленої кави, чаю та круасанів чи бургерів Вам доведеться лише, якщо сьогодні Вам захотілося чогось особливого. А зазвичай машина здатна буде заощадити Ваш час, зробивши замовлення та проконтролювавши доставку самостійно. Я вже не говорю про пам’ять на звичні налаштування сидінь, музикального супроводження подорожі, варіантів маршруту та навіть ароматизування салону — більшість з цих речей вже доступні у сучасних авто. Наприклад, навігаційна система актуального інфотейнмент-комплексу MMI від Audi має функцію навчання. А повертаючись до мобільної емпатії, не варто забувати, що з огляду на дорожні обставини, машина вже зараз здатна запропонувати свій варіант оптимального маршруту, врахує оптимальну температуру в салоні з огляду на погоду ззовні, запропонує тонізуючий букет ароматів та відповідну музику… І це лише тільки початок.
— Ми поки що жодним словом не згадали енергоблок. Audi AI:ME — це електромобіль чи гібрид?
— Це електромобіль. Якщо коротко, зараз в Audi майбутнє змальовують так: електричне та повністю інтегроване у зовнішній світ. Тому AI:ME має особливе значення: машина створена у повній відповідності до цієї філософії. Та оскільки безпосереднього виробничого продовження вона не матиме — це все ж таки візія, а не передсерійний концепт-кар — Audi не надає таких характеристик, як запас автономного руху чи час, необхідний для заряду батареї до 80% та до 100 %. Втім, обіцяю: найближчим часом ми повернемось цих показників — але мова піде про техніку, значно ближчу до нашого реального життя.
— Останнє питання. Як на Вашу думку: наскільки швидко в серійних моделях будуть реалізовані ті напрацювання, які ми побачили у AI:ME?
— Зараз, у 2020 році, ми отримали візію того транспортного засобу, який Audi бачить у майбутньому. Такий собі «привіт з XXII сторіччя». Тому я утримаюсь від якихось конкретних цифр. Але моя особиста думка така: навіть якщо процес автоматизації пілотування затягнеться на десятиліття, ми маємо велику ймовірність досить швидко отримати у серійних авто та електромобліях як мінімум частину з того комплексу, який отримав назву «мобільна емпатія». Вже заради цього варто було створювати Audi AI:ME.
Спілкувався Юрій Бугаєв
ілюстрації — Audi AG