Як вантажівки Nissan Diesel потрапили під шведське крило
Сьогодні Volvo Group є одним із найбільших виробників автомобілів у світі. Цього дня, рівно 17 років тому до складу цієї Групи увійшла і відома фірма Nissan Diesel, яка з 2010 року отримала назву UD Trucks. Розповімо докладніше про цю японську компанію і від того, як вона зароджувалася.
Ще 30-ті гг. майже всі японські фірми-виробники вантажівок випускали автомобілі тільки з бензиновими двигунами. І лише одна з них, утворена у 1935 році, порушила цю традицію. Спочатку вона так і називалася Nihon Diesel Industries. Пізніше вона двічі змінювала своє ім’я, поки в 1950 році не знайшла ім’я Minsei Diesel Industries.
Компанія придбала ліцензію на оригінальні двигуни німецької фірми Кrupp, які розробив відомий конструктор літаків та моторів Хуго Юнкерс. Це були двотактні агрегати, безклапанні, з прямоточним продуванням. Вони відрізнялися високою надійністю та невипадково їх модифікації застосовувалися на німецьких важких вантажівках фірми Krupp до 1950 року включно.
Будівництво автозаводу почалося в японському місті Кавагучі і вже в листопаді 1939 року з’явилася вантажівка LD1 – це був взагалі перший дизельний автомобіль у країні.
Він був розрахований на навантаження 2,5 т. Двоциліндровий опозитний двигун ND-1 розвивав 60 к. с. Машина зробила успішний випробувальний пробіг завдовжки 3000 км дорогами Японії. А на наступний рік з’явилася потужніша вантажівка – LD2, з трициліндровим двигуном в 90 к. с.
Після Другої світової війни фірма випускала вантажівку Minsei LD3, до речі, дуже схожу на німецького однокласника тих років – автомобіль Krupp. А в 1955 році вона розробила свій двотактний чотирициліндровий двигун (4,9 л; 150 к. с.). Цього ж року вона налагодила співпрацю з компанією Nissan і почала постачати їй трициліндрові агрегати для 6-тонних вантажівок моделі «680». Незабаром Nissan придбав частину акцій свого партнера, а 1960 року взагалі прибрав його до рук. І Minsei отримав назву Nissan Diesel.
1962 року в місті Сайтама було запущено ще один завод, де налагодили виробництво вже чотиритактних дизелів. У 1969 році з’явилися дизелі з безпосереднім упорскуванням. Через два роки почався випуск двигунів з турбонаддувом – вперше в Японії. А 1972 року у виробництво пішли V-подібні мотори – восьми- і навіть десятициліндрові.
До кінця 80-х років компанія Nissan Diesel була вже одним із найбільших у світі виробником середніх та важких вантажівок. Вона випускала автомобілі повною масою від 9,5 до 35 т., а максимальна їхня вантажопідйомність становила 25 т. При цьому продукція фірми чітко поділялася на дві групи: одна – для Японії та інших розвинених промислових країн, інша – для країн «третього світу» .
До першої групи належала, наприклад, найважча у гамі модель – А450 Big Thumb. Вона з’явилася у 1989 році та призначалася для внутрішнього ринку. Цікаво, що наступного року вона отримала найвищу нагороду Міністерства промисловості та торгівлі за найкращий дизайн. А найяскравішим представником другої групи був архаїчний капотник – U780 повною масою 12 т, який випускався багато років майже без змін.
У 90-ті роки випуск автомобілів Nissan Diesel продовжував зростати. Наприкінці десятиліття на чотирьох заводах у Японії та на кількох зарубіжних складальних підприємствах було вироблено 22,5 тис. автомобілів вантажопідйомністю понад 6 т.
Технічний рівень автомобілів Nissan Diesel продовжував безперервно вдосконалюватись. У 1998 році з’явився мотор GE13 – перший у світі двигун з турбонагнітачем на шарикопідшипниках, що покращило умови роботи та сприяло економії палива.
А в 2004 році вийшов на ринок двигун із упорскуванням надвисокого тиску, в якому було значно покращено процес згоряння палива. Потрібно відзначити також першу у світі систему SCR, яка здійснювала технологію каталітичної нейтралізації, тобто розкладання NOx та СO2 у вихлопних газах. Ще однією новацією стала автоматична коробка передач ESCOT-V з електронним управлінням, еко-режимом та функцією руху накатом ESCOT-Roll, що забезпечило паливну економічність.