X

Експеримент «АЦ»: продаємо уживаний автомобіль автосалону

Как оценивают, сколько дают и какие условия выкупа б/у автомобилей в автосалонах, которые начали предоставлять такую услугу в Киеве.

Після набуття чинності закону, який дає можливість автосалонам легально викуповувати автомобілі, багато з них почали займатися цим бізнесом. Кореспонденти «Автоцентру» і видання «Ближнє світло автосервісу» на прикладі продажу одного автомобіля вивчили ситуацію зсередини.

Що продаємо?

Для експерименту ми пропонували автосалонам купити старий автомобіль Suzuki Swift 2007 року випуску. Невеликий автомобільчик червоного кольору нинішній господар купував у офіційного дилера і протягом гарантійного терміну був у нього на обслуговуванні. За час експлуатації потрапив лише в одну невелику ДТП, унаслідок чого довелося трохи підрихтувати і підфарбувати задні дверцята та бампер. Машинка непогано укомплектована: іммобілайзер, центральний замок, передні електросклопідйомники, електропідсилювач керма, магнітола, господар встановив денні ходові вогні. Під капотом – 1,5-літровий бензиновий двигун, коробка передач – 5-ступінчаста механіка. Ця особливість не дає змоги продати машинку жінкам, які віддають перевагу «автомату». Зворотна сторона медалі – економічність – автомобіль витрачає від 5,5 до 7 літрів на 100 км.

Щоб дізнатися приблизну ціну продажу, ми звернулися на популярні сайти оголошень. Наприклад, на avtobazar.ua за подібний автомобіль просять від 6 до 10 тисяч доларів. За середню ціну – від 7,5 до 8,5 тисяч (тобто 187 500 – 212 500 грн) ми свій автомобіль могли б віддати автосалону того ж дня день. Цікаво, що на калькуляторі сайту Мінекономіки такої марки як Suzuki немає в принципі.

 

Отже, для експерименту ми вирушили в кілька автосалонів, розташованих на Кільцевій дорозі столиці – «Е-Тачки», «Ві-Ді Автосіті» і «АвтоХІТ».

Щоб потрапити на огляд до оцінювача салону «Е-Тачки», треба було заздалегідь записатися в колл-центрі. На сайті компанії є попередній калькулятор оцінки атвомобіля, так от він показав суму в $8,5 тис.

«Е-тачки»

Виявилося, що в Києві існує п’ять подібних точок оцінки в різних районах столиці, ми обрали найближчий до нас. Насправді автосалону тут немає, лише майданчик з трьома прапорами «Е-тачок». У призначений час вийшов фахівець-оцінювач з номером «Е-тачки», яким він прикрив держзнак нашого Suzuki, попросив поставити машинку біля прапорів і почав досить скрупульозно оглядати машину.

Для діагностики лакофарбового покриття він використовував невеликий прилад – товщиномір. З його допомогою експерт без зусиль знайшов підфарбовані деталі, а також прийняв за реставроване крило, якого рука маляра не торкалася. Після того, як господар автомобіля запевнив, що крило не фарбували, оцінювач переміряв показання і погодився з ним. Далі працівник компанії оглянув машину зовні і зробив фотографії на смартфон із різних ракурсів автомобіля. Також сфотографував салон і дані пробігу. Кілька питань власнику, відповіді на які було записано на смартфон – і огляд закінчено.

За словами оцінювача, він забиває всі дані про автомобіль у спеціальну форму, і інформація про нього з’являється у системі, в якій ще є близько 200 дилерів – потенційних покупців автомобіля. Якщо ця пропозиція комусь із них подобається, він виставляє свою ціну. Далі ціноутворення йде за принципом аукціону – якщо інші покупці підвищують ціну, то право купити машину переходить йому і так далі.

Трохи менше ніж за годину оцінювач зателефонував нам і назвав свою суму викупу – 5,5 тисяч. Вона виявилася на третину дешевшою за ту ціну, яку за цю машину видав калькулятор на сайті «Е-Тачок». Виставляючи високу вартість автомобіля на своєму калькуляторі, компанія привертає до себе клієнтів. А вже після оцінки на набагато меншу суму клієнт сам вирішує, продавати йому машину чи ні.

«Ві-Ді Автосіті»

Наступним пунктом призначення стало містечко автосалонів на Кільцевій «Ві-Ді Автосіті». Тут працює цілий автосалон уживаних автомобілів, розміщений на підземній парковці. Вибір автомобілів тут, напевно, найбільший із наявних майданчиків у столиці.

Салон працює за кількома схемами. Перша – за програмою «трейд-ін», тобто обміну старого автомобіля на новий із доплатою. Друга – як комісійний майданчик (в цьому разі продавець може сам обрати ціну на свою машину). Автосалон сам просуває автомобіль на сайтах автопродажу, а от у разі невдалого продажу пропонує зменшити ціну або бере гроші за стоянку (20 грн/доба). І третій варіант – викуп. Зрозуміло, що вартість в цьому разі буде найменшою серед усіх варіантів. Проте продавець отримує кошти на власний банківський рахунок у гривнях вже наступного дня, після того, як домовиться з салоном про ціну.

Нас цікавив тільки викуп. Експерт-оцінювач вийшов до автомобіля з товщиноміром. Утім, результати своїх досліджень нам не повідомив. Після огляду машини і кількох запитань щодо її історії та стану він записав дані власника і пообіцяв зателефонувати, тільки-но зробить розрахунки. І справді, не встигли ми під’їхати до наступного автосалону, як довідалися «його» ціну. Вона виявилася невисокою – 125 тисяч гривень, що в перерахунку на долари становить лише 5 тис.

«АвтоХІТ»

Автосалон «АвтоХІТ» розміщений на території автомістечка «УкрАВТО» на Кільцевій. Старі автомобілі, які пропонує цей сервіс, стоять в автосалоні поруч із новенькими ЗАЗ і Chery. Процедура огляду та оцінки в принципі нічим не відрізнялася від такої в інших автосалонах. Єдина відмінність – експерт попросив відчинити багажник, щоб побачити, чи не було сильних пошкоджень кузова після удару в задню частину.

Його вердикт вартості після огляду виявився найпривабливішим, але все одно нижчим за ринкову ціну – 145 тисяч гривень на розрахунковий рахунок або картку власника (у валюті це 5,8 тис. доларів).

«АвтоСтар»

Цей майданчик знаходиться біля авторинку «Центральний», хоча називається мережею Автовикуп (офіси є і в інших містах країни). Вона також привернула наявністю онлайн-калькулятора. Правда, наш Swift там оцінили в 6569 доларів – набагато менше, ніж в «Е-Тачках». Зрозуміло, що при візуальному огляді й таку ціну нам не дали. Але вона все ж виявилася найвищою серед інших салонів – від 5,8 до 6,0 тисяч доларів. Якщо власник не погоджується з ціною, він може залишити машину на майданчику, а її продажем будуть займатися менеджери компанії. При цьому ні застави, ані плати за стоянку тут не беруть.

Діагностика – після ціни

Усі оцінювачі тільки поверхнево оглядали на машину. Ніхто не піднімав її на підйомник для огляду підвіски. Мало хто заводив мотор і ніхто не намагався на ній здійснити тест-драйв. Щоб краще оцінити технічний стан машини, вони пропонували зробити повну діагностику лише після того, як власник погоджувався на зазначену суму.

Якби ми погодилися на одну з цих пропозицій, без діагностики машину не купили б. Під час технічного огляду на підйомнику виявляються проблеми ходової, двигуна та інші приховані несправності. Якщо майстер побачить технічні проблеми, то ціна викупу зменшується на суму, необхідну для усунення проблем. Або ж машину можуть полагодити коштом нинішнього власника. Крім того, у цих компаній різні умови діагностики. Компанія «Е-тачки» робить діагностику безкоштовно для продавця, витрати на неї покриваються з різниці між ціною для покупця. «Ві-Ді Автосіті» бере з продавця за діагностику 350-400 грн. У «АвтоХІТі» цей тариф трохи менший – 150 грн. До того ж тут ці гроші повертають, якщо продавець вирішить продати свою машину на «АвтоХіТі».

Автомайданчики і перекупники

Крім варіантів із автовикупленням, власник виставив свій автомобіль на найбільші сайти продажу автомобілів. Реальних покупців було мало, а от від дзвінків від перекупників або «автомайданчиків» телефон розривався. Їхня схема роботи схожа на звичайне «розведення». Автомайданчик пропонує погодитися на «ексклюзивний» продаж автомобіля. Тобто вони ставлять машину у себе на майданчику (звичайна стоянка) або навіть не ставлять зовсім. І обіцяють просувати її на всіх інтернет-ресурсах країни. Якщо машина продається – вони беруть комісію. Якщо ні – доведеться розщедритися за стоянку автомобіля за дуже завищеними тарифами (50-100 гривень за добу). Але найголовніше – вони вимагають «заставну» плату у продавця в розмірі приблизно 700 грн нібито за те, щоб ви не передумали продавати. Якщо ви приведете свого покупця, ці гроші доведеться віддати.

Дуже часто такі «автомайданчики» взагалі не продають вашу машину, а заробляють тільки на платі за послуги та «заставі». Тому більшість автопродавців відмовляються від таких послуг і пишуть в оголошеннях «посередникам не турбувати». Хоча навіть ці слова автомайданчики не зупиняють.

 

Ще один спосіб швидко позбутися автомобіля – перекупники на авторинку. Вони зупиняють автомобілі просто перед в’їздом на автобазар і навіть без огляду пропонують свою ціну. За наш Suzuki вони давали максимум $5 тис. Хоча починали свій торг ще на тисячу дешевше.

Висновок

Отже, швидко продати свій автомобіль в одному з офіційних автосалонів можна досить легко. Але ціна буде нижчою за ринкову. Це зрозуміло – автосалон ризикує своїми грішми, вкладаючи їх у ваш автомобіль. Крім того, багато продавців нарікали на ухвалення закону про зниження акцизів. Мовляв, після набуття чинності цього закону ціни на старі автомобілі на внутрішньому ринку впадуть. Хоча закон навіть не підписаний. Можливо, це один з методів збити ціну. Або перестрахування перекупників від можливих збитків.

Варіант авто викупу, як і раніше, залишається вигідним тим автовласникам, кому терміново потрібні гроші. Або ж у людини мало часу і зовсім немає бажання на особистий продаж. А якщо вам треба продати машину за реальною ринковою ціною, залишаються всі ті традиційні шляхи – сайти автопродажу (наприклад, avtobazar.ua) або комісійні майданчики (з платою за стоянку в разі невдалого продажу).

Варіанти викуплення автомобіля Suzuki Swift 2007 р. в. у червні 2016 р.
АвтосалонШвидкість оцінки, хвПлата за діагностику, грнВиявлення підфарбованого елементаСума оцінки
Е-Тачки60ніТак$5500

(136 тис. грн)

Ві-Ді Автосіті10300-400Невідомо$5000

(125 000 грн)

АвтоХІТ30150 (повертається)Так$5800

(145 000 грн)

 

АвтоСтар

10ніТак$6000 (150 000 грн.)