Руководители Государственной фискальной службы Украины считают, что большинство автомобилей на иностранных номерах эксплуатируются в нашей стране с нарушениями таможенных правил. Но ответственность за это неизбежна.
Більшість автомобілів на іноземній реєстрації, ввезені в Україну, перебувають тут з порушеннями законодавства. Про це розповіли керівники Державної фіскальної служби України на прес-конференції «Авто з іноземною реєстрацією: що потрібно знати».
За словами заступника начальника Управління організації митного контролю департаменту митного контролю ДФС Олени Мошинської, на сьогодні існує два основних режими ввезення легкових автомобілів на іноземних номерах – тимчасове ввезення та транзит.
В режимі тимчасового ввезення можна привезти одне авто терміном до одного року.
Однак якщо нерезиденти (іноземці) мають право це зробити без сплати митних платежів, то наші співгромадяни – лише після того, як вони внесли всі кошти, передбачені для «розмитнення».
До речі, в такому режимі можна ввезти авто незалежно від їх екологічної відповідності (хоч Євро 2, хоч Євро 0). Втім, через рік громадянин має вивезти авто за межі України. В період з 2015 по перше півріччя 2017 року в такому режимі було ввезено 1 440 984 автомобілі. При цьому не вивезли лише 23 794 машини. Втім, порахувати, скільки ж їх перебуває в нашій країні незаконно, ДФС не змогла.
Як правило, в режимі тимчасового ввезення в нашу країні легковики ввозять іноземці, які потім передають машину нашим співгромадянам. Це заборонено законодавством, і якщо іноземець не вивіз авто в призначений термін, то до нього в митників будуть питання під час наступного перетину кордону.
За те, що авто не було вивезено в режимі тимчасового ввезення, власника штрафують на суму від 850 грн до 17 000 грн (залежно від терміну прострочки). Це передбачено ст. 481 Митного кодексу України. За 7 місяців 2017 року за цією статтею було оштрафовано 1975 осіб.
Другий шлях ввезення авто на іноземних номерах – в режимі транзиту. Так мають право ввозити авто як іноземці, так і українці. Однак всі вони мають вивезти авто з України не пізніше, ніж через 5 днів (в межах однієї митниці) чи 10 днів (якщо машина перетинає кордон в іншій митниці. Цим користуються жителі прикордонних регіонів Україні, які й створюють черги на пунктах переходу.
Якщо авто не вивезено в ці терміни – стаття 470 МК передбачає штраф 170-8500 грн. За 2,5 роки таким чином кордон перетнули 313 тисяч автівок (не виключено, що це були ті самі). З них не вивезено – 27 604 автівки.
Жоден з цих методів не передбачає використання автомобіля з комерційною метою, зокрема у таксі. До речі донедавна, щоб викрити таких громадян, митники викликали таксі й накладали на власників штраф.
За словами Мошинської, відповідальність за порушення митних правил обов`язково настане для всіх порушників. Рано чи пізно. Так що нашим громадянам краще не шукати шпаринки у законодавстві, а виконувати чинні закони України.
Адже, за словами Олексія Сівіріна, заступника директора Департаменту організації протидії митним правопорушенням ДФС, суди відхиляють всього 1% протоколів, складених на порушників митницями. А за 7 місяців 2017 року митники склали близько 11 тисяч протоколів про порушення.