Що таке прискорена зарядка для електромобіля та чому настільки важливою є її сертифікація
Але спершу варто сказати, що таке прискорена зарядка в принципі. Взагалі існує три види чарджерів – звичайний (він же – повільний), прискорений (про який розповідається в цій статті) і швидкий. У першому випадку йдеться про стандартні розетки (можливості потужності – 2,5-3 кВт), які в середньому заряджають електрокар за добу або більше, в другому – компактні пристрої, здатні “заправити” машину за декілька годин (в основному AC 6,6-22 кВт), а в третьому – спеціальні станції (DC – 50-120 кВт), які “дають енергію” за «лічені» хвилини (відомий багатьом формат – до 80% за 15 мін). Втім, останні поки що поширені у невеликій кількості.
Якщо говорити про прискорену зарядку, серед електромобілістів вона відома як АС – від абревіатури “alternating current”. На практиці це означає, що вона являє собою чарджер зі змінним струмом (на 3 фази). Мінімальна потужність таких зарядок – 4,6 кВт, максимальна – 43 кВт, проте найпопулярніші це зарядки діапазону 6,6-22 кВт.
При цьому потрібно розуміти, що можливості АС обмежені потенціалом вбудованого зарядного пристрою EV ‘а. Так, у Nissan, Leaf, Hyundai Ioniq, BMW i3 це 6,6-7,4 кВт, а у Tesla Model S та Model X, плюс Renault Zoe – 16-22 кВт. Зрозуміло, що швидкість поповнення запасу ходу залежить не лише від потужності «девайсів», але й місткості батареї електромобіля. Наприклад, Ліф з опційною 6,6-кіловатною зарядкою і АКБ на 24 кВтгод зарядиться приблизно за 4 год, тоді як Зоі, оснащена 22-кіловатним пристроєм та 40-киіловат-годинним акумулятором, заповнить запас енергії за 2 години.
Власне, тепер ви знаєте про прискорені зарядки (майже) все, так що переходимо до бесіди.
Вибір прискореної зарядки – досвід Renault, BMW та Hyundai в Україні
Якими є головні вимоги до зарядок?
Олександр Митник (далі – О.М.), керівник електромобільного напрямку компанії Рено Україна: «Головна вимога компанії Renault – це сертифікат ZE Ready, який встановлює стандарти для пристроїв підзарядки. Мова йде як про сам сертифікат безпосередньо, так і встановлення зарядки за його правилами. У Європі існує загальноприйнятий сертифікат для чарджерів EV Ready, але компанія пішла далі і започаткувала більш «суворий» протокол, який містить додаткові пункти з безпеки. Без наявності ZE Ready Renault не співпрацює з постачальниками зарядок».
Олександр Бутенко (далі – О.Б.), консультант підрозділу електромобілів та гібридів компанії АВТ Баварія (офіційний імпортер автомобілів BMW в Україні): «Усі прискорені зарядки обов`язково повинні бути сертифіковані. Важливо, щоб пристрої та автомобілі завжди обмінювалися даними (особливо, якщо потужність зарядки більше 3,5 кВт, адже можливі неприємності на кшталт перепаду струму), оскільки електрокару потрібно «знати», наскільки стабільна напруга, оптимальна температура провідників та ін. У світі є багато виробників зарядних станцій, але при розробці нових продуктів, відбувається обмін технічною інформацією між виробниками автомобілів та відомими виробниками зарядок».
Віктор Горецький (далі – В.Г.), заступник директора автосалону Автоцентр ПАРИТЕТ (офіційний дилер Hyundai в Україні): «Особисто ми дотримувалися тих вимог, які були встановлені дистриб’ютором – офіційним представником компанії Hyundai в Україні. Перш за все, є певні рекомендовані технічні характеристики для зарядок – їх і потрібно дотримуватися. По-друге, пристрої повинні мати відповідні сертифікати».
Чому вони важливі? Які є ризики, пов’язані з недотриманням вимог?
О.М.: «Їх головна мета – безпека людини та майна. До того ж,у нас можна придбати не тільки електромобіль, але й зарядку для нього. А пристрій без сертифікату ми не можемо продати – знову ж таки, через безпеку клієнта. Ризики – як мінімум, це несправна зарядка авто. Як максимум – потенційно небезпечне ураження струмом та займання машини або навіть будівлі».
О.Б.: «Якщо зарядка не сертифікована, незважаючи на комплектуючі високої чи навіть відмінної якості, можуть виникнути проблеми. Так, пристрій здатний видавати необхідну оптимальну потужність, проте, якщо немає обміну інформацією між ним та автомобілем, є ризик, наприклад, перепаду напруги і, як наслідок, пошкодження електромобіля. І запобіжник тут – не стовідсоткова гарантія, адже за відсутності даних електрокар може і далі приймати струм небезпечної напруги – до того часу, поки не запрацює його власна система захисту».
В.Г.: «Вимоги встановлені для комфортного та безпечного використання – мова йде як про безпеку людей, так і автомобілів. Їх недотримання може мати різні наслідки».
Якими зарядками користуєтеся саме ви? За якими критеріями ви обрали ту чи іншу марку?
О.М.: «Ми користуємося зарядками SchneiderElectric та KEBA. Обирали, звісно, за наявністю вищезгаданого сертифікату. Окрім того, дивились, наскільки компетентні фахівці компаній-постачальників самих пристроїв та які правилах їх встановлення. За три роки роботи зарядки не викликали жодних питань чи нарікань – підключені та працюють вони правильно. Сумнівів не було одразу, адже їх протестували фахівці головного офісу Рено з Франції в рамках масштабної програми перевірки зарядних пристроїв Zoe тур».
О.Б.: «Фірмовими зарядками BMW, які відповідають міжнародним стандартам. Користуємося ними вже три роки і за цей час не було жодного випадку несправності за гарантією. До речі, по самих автівках також».
В.Г.: «У нас встановлені зарядки KEBA. Наша компанія обирала пристрої виходячи не з ціни, а характеристик та надійності. У випадку з KEBA – вони були вже випробувані в наших умовах, зокрема, їх активно використовує мережа АЗС Окко. До того ж, такі зарядки були встановлені у тренінговому центрі українського представництва Hyundai».
Чи розглядали варіант зарядних пристроїв, які збирались в Україні? Чи мають вони належну сертифікацію?
О.М.: «Коли проводили тендер, розглядали всіх. Основний параметр при виборі був той самий ZE Ready. І в українських представників його не було».
О.Б.: «Розглядали. Нас задовольнила якість комплектуючих, проте процес збирання таких зарядок та відсутність відповідних сертифікатів викликали ряд питань».
В.Г.: «Розглядали різні варіанти – як українські, так і не українські. Деякі з них мають сертифікацію, деякі – ні. Точно не пам`ятаю».
Чи означає це, що лише іноземні виробники пропонують продукцію належної якості?
О.М.: «Багато зарядок вітчизняної комплектації відповідають вимогам за функціоналом та технікою. Але брак сертифікату… деякі або просто не хотіли його отримувати, або не мали можливості, або боялися що не пройдуть стандарти. Це дуже складний процес: щоб отримати ZE Ready, пристрій потрібно везти до технічної лабораторії у Франції. І жодна з українських компаній це не зробила. А так, можливо, ми б розглядали їх продукти».
О.Б.: «Як факт! Наприклад,нова мережа зарядок ДТЕК називається патріотично – STRUM. Це дуже якісні зарядки, дуже потужні, швидкі та сертифіковані. За назвою можна було б подумати, що вони українського виробництва, проте насправді – закордонного [фірми АВВ]. Сюди ж можна віднести зарядки європейських виробників KEBA, Schneider Electric, Bosch, Philips та ін.».
В.Г.: «Важко дати відповідь на це питання».
Автомобілі продаються з зарядними пристроями для розетки – чи варто водіям використовувати їх, як основні прилади для зарядки?
О.М.: «У випадку з Рено – не можна! Для Zoe існує «звичайний» кабель, проте він продається опційно і не входить у штатне оснащення. Постійну зарядку з розетки ми не рекомендуємо – по-перше, це непрактично, адже поповнення енергією відбувається повільно. По-друге, це небезпечно: як правило, з цими кабелями використовуються розетки, не придатні для постійного струму, що може обернутися спалахом. Ми пропонуємо «розумну» розетку для своїх електрокарів, проте її не можна возити з собою будь де: цей пристрій потрібно встановлювати стаціонарно на окрему від щитка лінію».
О.Б.: «90% українських клієнтів БМВ регулярно користуються заряджанням від розетки і цього більше ніж достатньо. У нашому випадку прискореними зарядками користуються в основному компанії-клієнти: фармацевтичні фірми, торговельні представництва, банківські установи. Їм доводиться щоденно проїжджати багато кілометрів, тому тут є необхідність в прискорених чарджерах – поки співробітник на обіді, авто заряджається, і після того, як буде поповнено запас батареї, вони без проблем можуть продовжити рух. А ось приватні особи користуються переважно домашніми зарядками, та й у деяких випадках раз на 2 на дні, адже запасу ходу BMW i3 цілком вистачає для того, щоб покрити середньостатистичний щоденний пробіг».
В.Г.: «Гадаю, що так. Адже не всі власники мають можливість встановити прискорену зарядку – особливо це стосується мешканців багатоповерхівок. Тому очевидно, що для них основним способом заряджання може бути побутова мережа».
Які б ви надали загальні рекомендації при виборі та встановленні зарядних пристроїв?
О.М.: «Якщо ми говоримо про електромобілі Рено, то однозначно обирати зарядки, затверджені ZE Ready, плюс встановлювати їх за допомогою фахівців – тут і якість самих пристроїв, і підключення до окремої лінії, і наявність автоматики і якісне заземлення. Інакше можуть бути ризики при експлуатації».
О.Б.: «Скупий платить двічі! Були випадки, коли люди, впевнені у своїх технічних знаннях, самотужки займалися підключенням зарядок. І у 60% таких випадках «самочинність» закінчувалася збоями в роботі. І справа тут не у відсутності відповідних знань, а у недотриманні елементарних правил: наприклад, зробити заземлення (трапляється у 50% випадків!). Тому краще звертатися до фахівців. Ну і, звичайно, потрібно обирати якісні й сертифіковані зарядки. І тут краще звертати увагу не на ціну, а на параметри, що впливають на ефективність та безпеку».
В.Г.: «Перевіряти якість зарядного пристрою (в межах можливого), технічні характеристики та наявність сертифікатів. Крім того, обирати його під власні потреби».