
ГБО: як підібрати оптимальный редуктор!
Газовий редуктор – один з основних компонентів сучасного газобалонного обладнання (ГБО). У пропан-бутанових системах живлення він не тільки переводить газ з рідкого стану в газоподібний, але й нормалізує до робочого тиску газ, що надходить з балона. Від стабільності його характеристик залежить і стабільність, і ефективність роботи газової системи живлення в цілому, тому до вибору редуктора варто підійти дуже відповідально.
На ринку присутня безліч виробників, але одним з найвідоміших є продукція італійської компанії Tomasetto. У світі кожен третій автомобіль з ГБО оснащений редуктором цього виробника. А справжнім бестселером серед них є редуктор AT09 Alaska, який по праву є найпопулярнішим на ринку. Дана модель здатна працювати в автогазових системах двигунів потужністю до 125 к.с. Для потужніших моторів у виробника є й інші версії аж до 340 к.с., а якщо й цього недостатньо, то газобалонну систему завжди можна оснастити двома редукторами. Тим більше, що прив’язка до потужності відносно умовна, адже велику роль тут відіграє продуктивність, яку може повністю забезпечити редуктор.
Нові редуктори
Компанія Tomasetto не тільки постійно вдосконалює свою продукцію, але займається розробкою нових моделей редукторів для ГБО. Останні представлені виробником новинки – редуктори Tomasetto Nordic і Tomasetto Nordic XP, які є продовженням лінійки АТ09 і отримали безліч конструктивних удосконалень.
Tomasetto AT09 Nordic має можливість зміни ступеня підігріву газу на вході за рахунок встановлення спеціальних проставок. Камера газу вдосконалена, а тосольна камера має більшу площу для того, щоб забезпечити ефективніший підігрів. Для підвищення герметичності тосольних патрубків використовуються штуцери з подвійним ущільнювальним кільцем. Для захисту мембрани використовується знімна пластикова вставка. Завдяки цьому Tomasetto AT09 Nordic здатен забезпечувати роботу моторів потужністю до 170 к.с.
Tomasetto Nordic XP версія створена для ГБО, які встановлюються на двигуни потужністю до 250 к.с. Цей редуктор оснащений новою подвійною мембранною системою, яка дозволяє збільшити тиск на виході при збільшенні навантаження двигуна (компенсація динамічного тиску). Основні переваги, які забезпечує Tomasetto Nordic XP, – скорочення часу впорскування при середній і високій потужності, кращий контроль часу впорскування на холостому ходу та значне спрощення процесу автокалібрування.
Як обрати редуктор для ГБО
Основний момент, на який варто звернути увагу при виборі редуктора, – потужність системи. Редуктор повинен забезпечувати запас по потужності, більший на 10–15%. Тобто якщо двигун розвиває потужність 120 к.с., то редуктор повинен відповідати потужності 135-140 к.с. Інакше під навантаженням, тобто при інтенсивних розгонах тощо, система буде подавати менше газу, ніж потрібно, і автомобіль буде «тупити».
Наприклад, у Tomasetto модельний ряд розрахований на використання в системах від 125 до 340 к.с. І підібрати редуктор можна практично для будь-якого мотора. Не економте 300-400 грн і не слухайте установників, які переконують, що по потужності вистачить співвідношення 1:1. Деякі навіть пропонують редуктор меншої потужності, що неприпустимо. Швидше за все, у них просто немає підходящого редуктора або ж вони намагаються таким чином вписати пропонований комплект у ваш бюджет.
Редуктор врізається в систему охолодження паралельно пічці або обігріву дроселя. При цьому бажано розташовувати його у верхній частині моторного відсіку, але не вище рівня розширювального бачка. Якщо поставити редуктор низько, він не буде нормально прогріватися, а короткі поїздки в 5-10 км здійснюватимуться тільки на бензині.

Редуктор врізається в систему охолодження паралельно пічці або обігріву дроселя, бажано в верхній частині моторного відсіку, але не вище рівня розширювального бачка.
Захист від підробок
Враховуючи популярність газобалонного обладнання та бажання заощадити на встановленні ГБО, ринок буквально кишить підробками. А найпопулярнішим об’єктом клонування є Tomasetto Alaska. Вироби з Піднебесної зовні схожі з оригіналом до дрібниць, але далекі від ідеалу в конструктивному плані. Підробки рідко відходжують більше 10-15 тис. км, а половина з них виявляються неробочими ще на стадії встановлення.

Схема відмінностей ориінального, дуже популярного редуктора Tomasetto Alaska від підробки.
Відрізнити підробку від оригіналу може тільки фахівець, тому отримавши систему з підробним редуктором, споживач перший час може навіть нічого не підозрювати, а потім здивовано дізнається, що редуктор після невеликого пробігу доведеться просто міняти. Єдиний варіант застрахувати себе від підробки – покупка та встановлення ГБО у відомої компанії, яка уникає використання контрафактної продукції, дбаючи про репутацію. В Україні, наприклад, можна купити редуктори Tomasetto під торговою маркою GreenGas, що гарантує їх якість і оригінальне виконання. Редуктори GreenGas у технічному та конструктивному плані – це оригінальна продукція, що виготовляється на потужностях компанії Tomasetto під суворим контролем якості. Та й китайці мало що знають про цю марку, поки не почали їх копіювати.

На виробничих потужностях компанії Tomasetto також випускаються редуктори GreenGas.
Поради по експлуатації
Щодо надійності та довговічності життєвий цикл редуктора багато в чому залежить від умов його експлуатації. При грамотному монтажі та налаштуванні системи редуктор може служити до 200 000 км. Але неправильна температура перемикання на газ або часті аварійні запуски мотора на газовому паливі можуть негативно позначитися на ресурсі. Крім того, природний знос механічних складових і специфіка газового палива роблять обов’язковими періодичне ТО із заміною всіх ремонтних комплектуючих.
Заміна вбудованого фільтра рідкої фази проводиться не рідше, ніж раз в 10 000 км, а повне ТО редуктора повинно проходити кожні 60 000 км. При цьому проводиться повне розбирання редуктора, промивка, притирання клапанів, заміна ремкомплекту, збирання, перевірка на стенді, тарування. Але рекомендується використовувати виключно оригінальні ремкомплекти, адже тільки вони можуть гарантувати безпроблемну експлуатацію обладнання.

При ремонті газових редукторів рекомендується використовувати оригінальні ремкомплекти, з якими ви отримаєте гарантію безпроблемної експлуатації обладнання.
Традиції Tomasetto
Компанія заснована в Італії більше 35 років тому паном Achille Tomasetto, який разом із сім’єю керує нею досі і бере безпосередню участь у розробці нових моделей. Почавши свою діяльність у невеликій майстерні, уже на сьогоднішній день Tomasetto Achille Spa є провідною компанією в розробці та виробництві механічних компонентів для автогазових систем. Тільки редукторів за роки роботи було продано більше 6 млн. Головним критерієм продукції Tomasetto залишаються якість і доступна ціна. Вироби компанії продаються в усі країни світу. Стати офіційним представником Tomasetto в будь-якій країні досить складно, оскільки співпраця проходить під постійним контролем. Співробітники компанії постійно й активно подорожують, перевіряють діяльність представників і збирають побажання клієнтів щодо поліпшення продукції.

Головний офіс Tomasetto знаходиться в Італії. Тут же розташована науково-дослідна лабораторія та основні виробничі потужності. Але, крім цього, є ще 2 дочірніх компанії в Індії та Аргентині.