Тест-драйв МАЗ: самоскид 5-го покоління та інші новинки (відео)
Ходові випробування нових вантажних автомобілів МАЗ було організовано в рамках конференції за участю компаній Daimler AG і ZF AG, а також представників товаропровідної мережі ВАТ «МАЗ» – керуюча компанія холдингу «БЕЛАВТОМАЗ» в РФ, СНД, Україні та країнах далекого зарубіжжя. Захід відвідали і представники АВТЕК – першої української компанії, яка отримала сертифікат, як авторизований сервісний центр МАЗ в Україні.
Виходимо на «Простори»
Першим нашим піддослідним став магістральний сідловий тягач МАЗ-5440E9-522-031 «Простор» з тентованим напівпричепом. Машина оснащена 12-літровим турбодизелем V6 Mercedes-Benz OM 501LA екологічного стандарту Євро-5 і механічною, 16-ступінчастою коробкою передач ZF 16S2220 TD.
Тягач недавно отримав кабіну з модернізованим інтер’єром. Перше, на що ми звернули увагу – передня панель. Тут новий щиток приладів із великим кольоровим дисплеєм борт-компьютера. Важливо, що всі дані, які відображаються на дисплеї, надходять сan-шиною. Така схема електрообладнання скорочує кількість проводів, поліпшується точність і швидкість діагностики різних систем.
На панелі помічаємо нові, зручніші клавіші і перш за все блок керування системи клімат-контролю. Нижче розташовані два пульти автономних опалювачів – один для фена, інший – для рідинного, передпускового Webasto. З’явилися кнопочки керування шторки вітрового скла з електроприводом. До речі, «Простор» може також похвалитися електричними склопідйомниками, центральним замком і зовнішніми дзеркалами з електроприводом.
Сидіння водія і напарника теж нові, на пневмопідвісці, з поліпшеною бічною підтримкою подушки та спинки і вдосконаленим механізмом регулювань. Кріплення третьої точки ременя безпеки тепер розташовано безпосередньо в спинці на рівні плечей, що дало можливість збільшити довжину спального місця на 100 мм. В інтер’єры використані нові матеріали оббивки і більш якісний, м’який пластик світло-сірого кольору. Оновилася і поличка під лобовим склом. Тепер вона міцніша, цільнолита і з симетричними відсіками, що спрощує уніфікацію для різних ринків.
Під час руху «Простор» приємно дивує роботою коробки передач ZF. До важеля потрібно докладати мінімум зусиль, та й чіткість ввімкнення хороша. Перехід із нижнього на верхній ряд відбувається простим перемиканням важеля вліво або вправо. Зручно користуватися і клавішею-дільником.
Шумоізоляція кабіни також покращилася. Мотор ледве чутно. Наш автопоїзд був незавантаженим, а тому запасу тяги було більш ніж достатньо. Сподобалося інформативне, приємно налите вагою кермо, що регулюється за кутом нахилу спеціальною педалькою на рульовій колонці. Основні педалі – зручні, дискомфорту не викликають.
МАЗ-5440E9-522-031 «Простор» оснащений задньою пневмопідвіскою ECAS від Wabco. Наша машина була укомплектована двома паливними баками – на 700 і 500 літрів.
Пожежник на всі руки
Пересідаємо на не менш цікавий автомобіль. Це повноприводне шасі МАЗ-437212 (4х4), призначене під установлення кузовів для комунальних або аварійно-рятувальних служб. Його родзинка – нова дворядна кабіна для перевезення шістьох осіб, зокрема водія.
Між рядами сидінь доволі багато місця для спецспорядження, наприклад для пожежників. Про вогнеборців ми згадали не випадково, оскільки це яскраво-червоне шасі і було складено саме для встановлення протипожежного обладнання. Головними замовниками були поляки, які планують навіть налагодити великовузлове складання таких шасі – до 400 од. на рік.
Довжина шасі 7735 мм, ширина 2550 мм, висота 3200 мм. Колісна база – 4100 мм. Зовнішні відмінності моноприводних побратимів МАЗ – підніжки на рухомих металевих кронштейнах, загратовані фари, а ось захисту двигуна знизу ми не знайшли. Хоча той факт, що машина має заднє двоскатне ошинування і звичайний дорожній просвіт, свідчить про те, що для важкого бездоріжжя її не створювали.
Проте, привод постійний на всі колеса, є блокований міжосьовий диференціал. Є двоступінчаста роздавальна коробка, з «нейтраллю» – виробництва Daimler. Цікаво, що передні і задній тягові мости зі стабілізаторами – німецького виробництва.
Не довго думаючи, сідаємо за кермо – і рушаємо в дорогу. На відміну від великовантажних МАЗів, тут коштує 4-циліндровий 4,8-літровий турбодизель Mercedes-Benz OM 924 екологічного стандарту Євро-3. Воно ж і зрозуміло, повноприводне шасі важить 7200 кг і розраховане на корисне навантаження лише в 4800 кг. Із двигуном встановлена механічна, 6-ступінчаста коробка передач ZF. В керуванні вона дуже проста.
У русі машина виявилася доволі спритною. Звісно, адже вона без завантаження. Приємно здивували низький рівень внутрішнього шуму, що не дивно, адже моторний відсік додатково обладнаний шумоізоляційними екранами.
Робота над Євро-6
Найсвіжіша новинка МАЗ-6516М9 (8х4) дісталася нам на десерт. Кількість охочих покататися на вантажівці МАЗ п’ятого покоління з двигуном Євро-6 перевищила всі очікування організаторів. Салатовий самоскид із двигуном Mercedes-Benz OM471 вперше ми побачили ще минулого літа, коли машину привезли в Київ, на виставку «Агро 2016».
І ось тепер ми знову зустрілися. Поки що МАЗ п’ятої генерації вважається експериментальним і на сьогодні складено тільки три екземпляри машини: самоскид, сідловий тягач і шасі. Раніше планувалося, що серійне виробництво розпочнеться до кінця 2017.
Почнемо з того, що машина отримала повністю нову кабіну, розташовану доволі високо над землею – тут цілих чотири сходинки. Це й не дивно, адже новий двигун має великий радіатор і цілий набірм систем очищення вихлопу – каталізатор, фільтр твердих частинок, резервуар під AdBlue. І не випадково ємність паливного бака обмежили на 300 л, хоча самоскид – це ж не далекобійна вантажівка.
Інтер’єр також повністю новий, його родзинка – розвернута до водія приладова панель. У центрі останньої розміщений величезний кольоровий дисплей, на якому висвічується різноманітна інформація – від номера включеної передачі до осьового навантаження.
Крім того, що наш піддослідний самоскид – перший МАЗ стандарту Євро-6, так це ще й перша мінська вантажівка з автоматичною коробкою передач PowerShift. Жодних підлогових важелів – тільки подрульовий перемикач, на який і винесено керування автоматичною трансмісією. Крім автоматичного режиму є і ручний.
Динаміка розгону вражає – під кабіною майже п’ять сотень «коней». Ех, накидати б в 21-кубовий кузов 26 т вантажу, на які самоскид розрахований… Кермо дуже легке. Незвично, що не треба вичавлювати педаль зчеплення – її просто немає. Основні гальма дуже чіпкі. Хоча доречніше користуватися 4-ступінчастим моторним гальмом.
Коротка денна кабіна може бути і спальною. На її задній стінці є відкидна полиця, яку можна встановити, склавши перед цим спинки сидінь. Загалом, в такому самоскиді не гріх і поспати. Затишно і комфортно.
Із МАЗ-6516М9 Мінський автозавод зможе нарівні конкурувати із зарубіжними аналогами стандарту Євро-6. Що ж, з нетерпінням чекатимемо початку серійного випуску як цього самоскида, так і магістрального сідлового тягача.
Якщо говорити загалом про вантажівки МАЗ з двигунами Mercedes-Benz, то популяризації цих машин, зокрема і на українському ринку, сприятиме створення мережі фірмових сервісних станцій, що працюють за німецькими стандартами.
Нагадаємо, компанія АВТЕК залишається лідером ринку продажів спеціальної, вантажної і пасажирської техніки Мінського автомобільного заводу ВАТ «МАЗ».